Damm / Växtodling (Aquaponics)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zystem
    • January 2012
    • 16

    Damm / Växtodling (Aquaponics)

    Bilder på bygget finns nu på : Nr14
    ----------------
    Hej!

    Tänkte snart påbörja mitt bygge av en liten damm / Växtodling,
    Tanken är att ha lite fisk i en modernare typ av damm,

    Den kommer att grävas ned ca 30-40cm och kommer att sticka upp ca 40-50cm

    Djupet blir runt 80cm djupt, och längd ca 3-4m och 1,5m bred.

    Fiskarna kommer gå i nedre delen, kommer ha pump och luftpump med syresten.

    Jag har tänkt att vattnet ska gå igenom en del som ställs ovanpå en del av dammen, ca 30-40cm bred och samma längd som dammen.

    Ovanpå där ska jag låta vatten rinna igenom olika lådor med sten/växter, eventuellt kommer det bli någon typ av fyll / töm funktion, på ena kanten kommer ett vattenfall att finnas.

    Finns det några fler här som kollat på Aquaponics eller dammar av modernare stuk?

    Nedan har jag gjort en snabb sketch av hur stommen kommer se ut.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Capture.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,1 KB
ID: 2184637

    Idér på fisk, är väl guld fisk i första hand?
    Senast redigerad av Zystem; 11 July 2014, 00:42.
    _
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=865
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    #2
    Spännande idé. Vad tänker du dig för växter? Vårt klimat medför väl en del begränsningar för att få olika växter att trivas.

    Guldfiskar är tåliga och trevliga och genererar mycket gödning....

    Luftpump verkar onödigt om du bygger ett vattenfall.

    /Roffe

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Låter intressant - har aldrig egentligen testat själv men har i Asien sett att flera fiskgrossister där recirkulerar sitt "fiskvatten" genom växtodlingar där det då renas och det är väl något sådant (fast i mindre skala förstås) som du har tänkt dig.
      I likhet med roffen2 ser jag heller ingen anledning till att använda en luftpump - det driver ju bara ut CO2 ur vattnet och det behöver ju växterna som gödning.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Zystem
        • January 2012
        • 16

        #4
        Jag läste att växternas rötter gillade när det var mycket syre i vattnet, därav luft pumpen, men det kanske går att skippa den.

        Vad jag tänkt att odla är lite blandat, ska prova några kryddor och lite sallad, där det kommer stå så blir det rätt så varmt på sommaren, så det går säkert att få något att trivas, eventuellt så kommer jag bygga ett litet miniväxthus ovanpå växt delen, så det är fuktigt och varmt, just växt delen kommer jag också låta min far att föreslå, han har hållit på med trädgård och just att odla i vatten och näring utan jord.

        Min tanke är att byta ut växtnäring emot fiskarnas avfall.

        Jag tog lite inspiration ifrån denna på youtube : http://www.youtube.com/watch?v=AsC4lpvXlkM
        Guldfisk är väl lämpligt att köra på,

        just nu pågår altanbygge och staket, så fort det är klart om 1-2v så kommer jag sätta igång med dammbygget, får skapa en liten projekttråd.

        Jag funderar på om det behövs ett filter alls till detta bygget? är lite orolig för algbildning i början, man kanske behöver ha en startfilter med UV?

        Pumpen jag tänkte satsa på kommer ha en del som flyttar vatten upp till växtodlingen.

        Ska jag ha något på botten i dammen, eller räcker det med bara duken? funderar på bara några stenar som dekoration. men vill inte riskera att skada dammduken,

        Och sen vilken duk ska man satsa på ? 1mm gummi?

        Många frågor :-) men vill få det rätt från början!
        _
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=865

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #5
          Växterna ska väll växa i leca, mackadam eller liknande det kommer då fungera som filter. Låt bara dammen gå utan fisk i ett par veckor i början så är filtret i gång sen.

          I damm för fisk brukar man inte ha något på botten då man vill att skiten inte ska fastna där utan hamna i filtret. Däremot är det bra att ha några gömställen åt fisken. Eftersom in damm är så liten så kan du dock ha ett tunt lager fin sand på botten om du suger upp detrius i samband med vattenbyte en gång i veckan.

          Guldfisk är tråkiga tycker jag. Kör på regnbågselritsor och makropoder, dom klarar ner till 4°C i min erfarenhet. Hur ska du göra med fiskarna på vintern?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Det finns ju dammduk som säljs i gardencenters - satsa på en sådan av bra kvalitet, åtminstone om du har tänkt dig att köra på i många år.
            Filter lär inte behövas - växterna i sig lär ju fungera som filter.
            Av estetiska skäl (dammduk är inte så kul att kolla på) så tycker jag absolut att du skall ha något på botten (tunt lager med grus)av akvariet. Du kan gärna också ha lite växter i dammen (planteras i "plastbytta" avsedd för dammar)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Hej,
              Jag har kört lite olika system men på samma tema och det är en fantastisk metod att rena vatten.
              Det lilla systemet har varit igång i drygt 2 år och vi har inte tappat ur en droppe vatten.
              Tricket är att syresätta vattnet in och ut ur filtret vilket man gör bäst när vattnet får rinna genom luft, typ små vattenfall.
              Luft i filtret kan vara bra men då för att röra om så inte flödet minskar över tid, kontinuerlig backspolning.
              Du kan ha två typer av grusbädd.
              1. Torrbädd: Då har du ett spridarrör och släpper ut vattnet några cm över grusbädden. Detta fungerar bra om du vill odla grönsaker.
              2. Våtbädd: Då lägger du en bit täckdiknings rör i botten av bädden och har ett bräddavlopp, vattenfall ut ur den. Se också till att du har lite fritt fall ned till röret i botten. Då syresätter du vattnet som går in i bädden. Detta funkar bra om du vill ha exempelvis sumpväxter i grusbädden.

              Jag använder krossad sten 6-10 mm i mina bäddar men leca kulor borde funka bra i en torrbädd.
              Jag kör ganska lågt flöde genom bäddarna 1 -10 byten/dygn. Men har cirkulationspump i dammarna för att röra om vattnet.
              Jag har inga svävalger och vattnet blir kristallklart. Men det blir en del trådalger i dammarna vilket jag tycker är snyggt. De är också utomordentliga filter och ganska enkla att skörda. Lite beroende av fisk så gillar de också att knapra alger. Stoppar du i lite vattenloppor käkar de alger och fiskarna går och letar efter dessa bland algerna.
              Jag brukar gödsla upp vattnet med typ PMDD. När växterna tagit sig stoppar jag i fisk. Det brukar aldrig vara problem med Nitrit och sånt ens i början om man har rejält med växter.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Håller med Kjell om lite bottensubstrat och kanske lite växter i dammen. Du kommer att ha kristallklart vatten så du kommer att se botten. Lite sand eller ett lager runda stenar typ knytnäve brukar bli snyggt. Med det senare blir det ofta lite mer fisk som åker med in till vintern
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Zystem
                  • January 2012
                  • 16

                  #9
                  På vintern finns det möjlighet att ha akvarium inomhus, alternativet är väl att isolera dammen från början i sidorna och sedan att bygga något typ av täcklock och köra med doppvärmare / luftfilter som håller den isfri.

                  Tack Bossep, jag har kollat på leca kulor och är lite osäker ännu på hur jag ska göra, det är så att jag funderat på att släppa vattnet i en sida av konstruktionen och låte det rinna igenom, men när du säger det så borde det vara bättre att låta ett borrat vp rör eller liknande släppa vattnet efterhand längs med hela vägen, och på så sätt få större filteryta och bättre syresättning.

                  vattenfall blir det, har redan köpt plåten som vattnet ska rinna ut igenom, Jag kommer ha kanske 8-12st nätkorgar som jag kommer ha sten/leca i, så att jag kan ta upp och skörda / byta ut det. tanken är att lämna fritt under en 5cm som vattnet kan samlas upp i, och sedan upp till ca 10cm vatten nivå så rinner det över kanten på vattenfallet av sig själv.

                  ur dekorations syfte så kanske man kör leca kulor underst och sen kanske lite havs sten eller någon tumlad variant?

                  Om du har bilder så skulle det vara intressant att kolla på!

                  Även kollat på system där vatten fylls på och sedan genom självtömmning åker tillbaks i dammen, men det känns rätt avancerat och då blir det inget riktigt vattenfall på det sättet!

                  Tanken är att det ska vara dekorativt, fiskarna ska må bra och producera något ätbart!
                  _
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=865

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zystem
                    På vintern finns det möjlighet att ha akvarium inomhus, alternativet är väl att isolera dammen från början i sidorna och sedan att bygga något typ av täcklock och köra med doppvärmare / luftfilter som håller den isfri.

                    Tack Bossep, jag har kollat på leca kulor och är lite osäker ännu på hur jag ska göra, det är så att jag funderat på att släppa vattnet i en sida av konstruktionen och låte det rinna igenom, men när du säger det så borde det vara bättre att låta ett borrat vp rör eller liknande släppa vattnet efterhand längs med hela vägen, och på så sätt få större filteryta och bättre syresättning.

                    vattenfall blir det, har redan köpt plåten som vattnet ska rinna ut igenom, Jag kommer ha kanske 8-12st nätkorgar som jag kommer ha sten/leca i, så att jag kan ta upp och skörda / byta ut det. tanken är att lämna fritt under en 5cm som vattnet kan samlas upp i, och sedan upp till ca 10cm vatten nivå så rinner det över kanten på vattenfallet av sig själv.

                    ur dekorations syfte så kanske man kör leca kulor underst och sen kanske lite havs sten eller någon tumlad variant?

                    Om du har bilder så skulle det vara intressant att kolla på!

                    Även kollat på system där vatten fylls på och sedan genom självtömmning åker tillbaks i dammen, men det känns rätt avancerat och då blir det inget riktigt vattenfall på det sättet!

                    Tanken är att det ska vara dekorativt, fiskarna ska må bra och producera något ätbart!
                    Jag skall se om det finns bilder på den här datorn. Annars finns det i en artikel i Ciklidbladet vilken finns på ciklid.org om du är medlem i NCS. Det finns också ett examensarbete som en student från KTH gjorde på vår fiskodling.
                    Jag skall kanske rita upp det då det troligtvis blir lättare att se. Vi har lite fler steg med slamficka, anaerobt steg och droppfilter. Så det blir lite rörigt på bilderna.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Zystem
                      • January 2012
                      • 16

                      #11
                      Nu har jag byggt och byggt, dammen är strax klar.

                      Tänkte uppdatera med bilder,

                      Det blev inte exakt som ritningen, utan en hybrid variant!
                      _
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=865

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        Ska bli spännande att kolla hur du har gjort .
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • AnnikaW
                          • August 2003
                          • 343

                          #13
                          Så nyfiken på bilderna!

                          Kommentar

                          • Zystem
                            • January 2012
                            • 16

                            #14
                            Förlåt om jag är seg! Heltidsjobb där jag reser en del!

                            Tänkte göra en bildserie, så man får se lite steg för steg!
                            Det var från början en väldigt ful och ovårdad häck som tog upp plats på framsidan när jag flyttade in.
                            Tyvärr tog jag aldrig någon bra bild på den, men den var i samma skick som staketet kan vi säga!

                            uteplatsen är ca 5m djup 6m bred, har även en uteplats på baksidan men den är till katterna och fungerar som en "utebur"

                            Jag vill börja med att skriva att jag aldrig tidigare har byggt något annat än en utebur till min och sambons katter, den fyller sin funktion men jag skulle helst vilja göra om den :-) (Dvs Glad Amatör)

                            Bild 1
                            Staketet innan rivning

                            Bild 2
                            Staketet efter rivning

                            Bild 3
                            Rensat i jorden, några plintar på plats

                            Bild 4
                            Här inser jag att en damm hade varit trevlig att titta på

                            Bild 5
                            Får hjälp av min far och hans bekant med att sätta trästommen till staketet

                            Bild 6
                            Staketet börjar ta fart, och man kan se lite hur stor man skulle kunna göra en damm.

                            Bild 7
                            Nu börjar jag planera inför dammen, stegar ut djup och storlek
                            (annan vy)

                            Bild 8
                            En altan ska göras innan dammen, då den ingår i bygget
                            (Några växter som fick flytta in såfort altanen blev klar)

                            Bild 9
                            Beslutat mig för att gräva ned ramar för att stabilisera marken runt om, samt att jag ville ha nivåer i dammen

                            Bild 10
                            Mäter ut hur mycket duk det kan komma att gå åt, kvar att göra, rensa rötter, usch!!

                            Bild 11
                            (Här hoppas jag att sambon tog något kort på mig medans jag lade ut markduk,skyddsduk och gummiduk, men jag vet inte om det blev, jag svor mest och hade mig, ops!)

                            Bild 12
                            så här blev grunden, tanken var att skapa en brygga av altanen som vattnet ser ut att gå under


                            Bild 13
                            Nu har jag fått på 1000kg sten och bytt ut lite saker, dom första fiskarna har fått flytta in, 6st guldfiskar.

                            Bild 14
                            Så här blev "växtlådan" och det blev faktiskt inget filtermaterial i den, utan det blir en vatten odling med flytande block och lecakulor i små krukor!

                            Bild 15
                            Här är en del av resultatet, det man ser när man sitter från soffgruppen om man kollar över odlingen, just nu har det kommit i 14st tomatplantor som just nu anpassar sig från kruka till vatten

                            Bild 16
                            Regnar idag, så här blev det. nu med liten soldriven luftpump till rötterna i odlingslådan.
                            (Extra bild på tomatplantorna, andra dagen efter flytten från jord till vatten)
                            (Extra bild på växterna se på bild 8 hur dom såg ut när dom flytta in)

                            Dammen är alltså långt ifrån klar, men idag är den till 90% klar, bilderna kanske visar 50%!
                            (Och ja det är fortfarande en Aquaponics som är planerad, den blev klar för någon dag sedan, bilderna ligger på mobilen)
                            Hoppas någon tycker att det är intressant att läsa och se, kom gärna med kritik eller rosor! :-)

                            (Denna posten kommer jag uppdatera nu så mycket jag kan!)

                            Detaljer:
                            markduk: grov fiber duk
                            skyddsduk: 1,5mm mjuk duk
                            Dammduk, Gummi 0,75
                            Pump/filter 3000L/h med liten uv lampa (Startup filter)
                            Pump aquaponics delen: 6000l/h vattenfallspump, slang diameter 40mm(3mm skit/korn klarar den)
                            Soldriven luftpump med 2 syrestenar i odlingslådan, detta för att rötterna gillar mycket syre.

                            All tekniska saker är inköpt på Hornbach. (Bra närhet och service faktiskt, killen som sålde allt har själv damm och var trevlig, så det fick bli så! Tack Anton Sundbyberg om du skulle se detta)
                            Senast redigerad av Zystem; 14 July 2014, 18:19.
                            _
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=865

                            Kommentar

                            • Zystem
                              • January 2012
                              • 16

                              #15
                              Extra post ifall den ovan blir full! hoppas det är ok.
                              _
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=865

                              Kommentar

                              Arbetssätt...