"Ärvd" damm, alger, växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kodapa
    • August 2013
    • 4

    "Ärvd" damm, alger, växter?

    Hej!

    Köpte hus i mitten av förra sommaren, och i trädgården fanns en damm. Det gillar jag, för jag har alltid velat ha damm.

    Förra ägarna hade väl inte varit sådär jätteaktiva sista året med dammen, så den behöver nog en nystart. Det största problemet är att det är rätt mycket långa gröna alger i den. Inga fiskar just nu.

    Vad gör jag? Jag har förstått att en av lösningarna mot alger ska vara att plantera växter som käkar upp näringen i dammen så att inte algerna får lika mycket av den varan. Förslag på växter? Det finns flera olika djupzoner.

    Vad vill jag göra mer för att få bukt på algerna?

    Dammen är väl uppskattningsvis 3.5x2.5m, oval, och cirka nån meter djup. Det finns lite vass och några näckrosor i den idag. Den har ett stort externt filter och en sänkpump, samt ett vattenfall.

    Tips och ideer mottages tacksamt!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Är det en naturlig damm eller en byggd damm?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kodapa
      • August 2013
      • 4

      #3
      Den är byggd. Grävd och så dammduk.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag hade tappat ner vattnet (inte allt men det mesta)n och sedan städat botten eftersom det säkeert har samlats mycket slam och växtdelar där. Sedan fyllt upp med vatten igen och planterat en del växter
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • AnnikaW
          • August 2003
          • 343

          #5
          Vad roligt att bli dammägare !
          Jag hade gjort som samma som Kjell Forman. Tömt ur så gott som allt vatten och städat bort allt slam, alger och gamla växtdelar.
          Fyllt upp med nytt vatten. Jag hade även kollat upp filtret och rengjort det. Hur gammalt är det? Hur ser filtermaterialet ut? Finns det UV-ljus? Isåfall byta lampa i den.
          Mycket växter är bra! Jag har planterat både köpta och växter jag tagit i naturen. Jag planterar i nylonpåsar med dammjord eller näckroslera köpt i dammaffär. Lycka till med din damm!

          Kommentar

          Arbetssätt...