Energifoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Energifoder?

    Jag har börjat mata fiskarna och kör igång med energifoder efter vintern.Hur länge ska jag mata med detta? Upplever att de inte tycker så mycket om denna mat. (Är säkert som fullkorn och kruskakli för fiskar) Gör det någon större skillnad om man ger energifoder eller kör vanligt?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag vet inte för jag har aldrig matat mina fiskar med energifoder
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      #3
      Vad är det för energifoder?
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • roffen2
        • August 2012
        • 197

        #4
        Jag misstänker att "Energifoder" innehåller ämnen som fiskarna lättare ska kunna smälta när de har lägre kroppstemperatur. Tillverkarna verkar anse att man kan ge vanligt foder över 12 grader. Jag har gett lite "energifoder" höst och vår, det har funkat, men jag har ju inte jämfört med att ge vanligt under samma period.

        /Roffe

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Hittade en guldfisk död imorse. Den har dragit sig undan och legat på grundare vatten några dagar. Jag trodde bara den var tam!! Det är alltid känsligt nu på våren om fiskarna klarar sig eller ej. Förra våren var alla pigga och igång efter vintern, efter två veckor fick jag håva upp en efter en. Alla dog! Tror det var för lång vinter, hoppas det går bättre i år!
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Ser nu att vissa av fiskarna är rejält svullna över buken. Kan det vara yngel på gång eller finns det någon sjukdom som gör dem så svullna? Det ser inte helt sunt ut! Eller så har de bara ingen som helst känsla för att det snart är bikinisäsong
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Jag har köpt Pondteams energifoder, ser ut som vanligt guldfiskfoder fast brunt. Ser att det endast innehåller växtdelar, vet någon om det går att ge dammfiskar räkmix? De verkar ju enligt menyn vara veganer hela bunten? Vill gärna ge dem en energikick men inte ge för mycket så de blir sjuka!
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Juni
                Jag har köpt Pondteams energifoder, ser ut som vanligt guldfiskfoder fast brunt. Ser att det endast innehåller växtdelar, vet någon om det går att ge dammfiskar räkmix? De verkar ju enligt menyn vara veganer hela bunten? Vill gärna ge dem en energikick men inte ge för mycket så de blir sjuka!
                Det går väl att ge dem räkmix men det är säkert bättre med ett vegetabiliskt foder
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • AnnikaW
                  • August 2003
                  • 343

                  #9
                  Jag har samma foder som du.
                  Jag har två säsonger gett dem av det höst och vår, och det har funkat fint. Nu vet jag ju inte vad som hänt om de bara fått samma foder som vanligt. Antagligen hade det funkat det med. :-)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...