Byter vatten i dammen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Byter vatten i dammen.

    Idag byter jag vatten. Det blev att jag bytte allt vatten. Hade först tänkt 50%, men det blev bara som en soppa av allt sediment, så det blev allt vatten. Bottensedimentet i djuphålan luktade faktiskt inte så gott. I övrigt tycker jag ju att dammen luktar gott, lite sjö sådär.
    Nu blir det som en nystart av dammen, men skillnaden att det finns många växter och ett alglager på dammduken. Fyllde på första gången 2011 och nu var första gången jag gjorde ett totalt vattenbyte.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Känns skönt att komma igång med vårarbetet i trädgården
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • AnnikaW
      • August 2003
      • 343

      #3
      Ja, idag är jag nöjd!
      Ser riktigt fint ut i dammen. Kanske lite för rent, typ sterilt, men det löser sig nog snart. Fiskarna ser lite oroliga ut i det kristallklara vattnet. :-)
      Nästa steg blir att koppla in pump och filter.

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Bytte också vatten i helgen och kände en rutten doft från botten. Försökte få upp gegg men det går ju aldrig att få helt rent. Kollar mina fiskar och såg att en fisk har vita bölder. Kan inte avgöra om den blivit skadad i fjällen och det bara är vitt på ett par ställen eller om det faktiskt är bölder. Kan inte få tag i den, ska se om det går att fota den idag. Någon som känner igen detta?
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #5
          Vita bölder är ofta carpox eller karpkoppor. Det är inget som är något farligt och det försvinner när temperaturen stiger och fiskarna får bättre immunförsvar.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Åh, vad glad jag blir! Trodde jag skulle få ta bort den! Alltid tråkigt när de klarat vintern men blir sjuka på våren. Då väntar jag in värmen!
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              #7
              Här var det vårstädning av dammen igår , 8 kubik tömdes ut så det blev ca. 40% vattenbyte .
              Jag har dock inte problemet att dammen ser steril ut p.g.a att den är för ren , UV lampan pajade i höstas och när jag upptäckte det var det ingen idé att börja stimma runt med att byta ut den så vattnet var sådär härligt grönt innan vattenbytet igår , förhoppningsvis ska det klarna upp då jag införskaffade ytterligare ett UV under vintern så nu kör jag dammen med 2 filter och 2 UV.
              Det är härligt att se hur det börjar växa överallt i och runt dammen nu då vet man att nu börjar den bästa tiden på året
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Ja denna tid är den bästa! Tyvärr växer det dåligt runt min damm. Jag bor mitt i stan och har murat upp en mur med damm under, blir aldrig detsamma när alltihop är ditsatt istället för ett naturligt flöde i naturen. Satte in fisktorn i morse som är så grymt häftigt varje år går fiskarna upp i tornet och man kan studera dem ingående. Planterade växter runt dammen som jag bara hoppas ska ta sig, allt jag satt där tidigare har dött. Nu j...ar gick jag på stenpartiväxter, om jag så ska gjuta fast dem ska de ta sig....
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • AnnikaW
                  • August 2003
                  • 343

                  #9
                  Sådär! Då var pump, filter och UV-ljus igång! Ny lampa för säsongen. :-)

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #10
                    Samma här! Ska bli lite nya växter på mån. Kanske ett fisktorn till. Har helt snöat in på denna häftiga grej. Samtliga fiskar ligger i tornet hela dagarna, så jag får nog dela upp dem på två torn. Inte helt gratis men ibland får det vara värt det!
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • AnnikaW
                      • August 2003
                      • 343

                      #11
                      Jag har köpt och planterat två nya näckrosor, en vit och en orangegul. Jag har 3 rosa sedan innan. Och en gul näckros från en sjö. Den är av en annan sort och har undervattensblad. Vattenaxet (Aponogeton Distachys) har satt många frön som jag tänker så. Den självsådde sig förra året i en näckrospåse så det verkar gå.

                      Det är roligt med växterna i dammen!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Du måste ha en så stor damm om du har ¨köpt så många näckrosor
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • AnnikaW
                          • August 2003
                          • 343

                          #13
                          Nja så stor är den ju inte. 3,60X1.80 meter.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av AnnikaW
                            Nja så stor är den ju inte. 3,60X1.80 meter.
                            Oj då. Jag köpte nog bara totalt 3 näckrosor en gång i tiden och de täcker idag ca. 75% av ytan i djupvattendelen av min damm och den än nog drygt 4x4 meter
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • AnnikaW
                              • August 2003
                              • 343

                              #15
                              Fantastiskt att dina näckrosor har spridit sig så!
                              Hur länge har du haft dem och vad är de planterade i? Vilken färg är det?

                              Mina näckrosor står i varsin nylonpåse med lera i. De är inte så gamla än. De första är sedan 2011 och där har det blivit fler plantor i samma påse. Så nån gång kanske det blir för mycket! :-) Om de förökar sig och växer ur sina påsar. Men det lär nog dröja.
                              50% av ytan ska ju vara täckt av blad, har jag läst nånstans, och det var det inte förra året.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...