Filter ute på vintern?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Filter ute på vintern?

    När jag växte upp hade min pappa ett litet tryckfilter till vår damm. När hösten kom stängde han av pumpen och plockade in filtret. I dammen fick det gå en syrepump för att hålla isfritt.

    Nu planerar jag mitt eget dammprojekt och det kommer bli lite mer avancerat än det jag och min pappa gjorde för länge sen.

    Jag kommer att ha koi i min damm. Jag planerar att köra ett större beadfilter som filtrering. Jag har läst på flera ställen att om man har koi så rekommenderas det att man låter filter och pump vara igång året om. Jag kommer inte att ha möjlighet att ha min filteranläggning i något garage eller liknande. Det får helt enkelt stå utomhus. Vad jag funderar på är om inte filtret fryser sönder på vintern om man har det ute? Eller det är ingen risk om det är ett konstant flöde av vatten i det? Kan tillägga att jag bor i Helsingborg så vi drabbas sällan av några polarvintrar.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Problematiken är ju att det kommer bli väldigt kallt i dammen om du kör cirkulation. I normala fall får man ju skiktning men när det är strömt så blandas det ju runt.
    Löser du det problemet och har lite värmare i dammen så är det ju inga problem.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Jag tänkte att man kan flytta upp pumpen en nivå på vintern så att vattnet ändå kan skikta sig längst ner i djuphålan. Enklast är kanske ändå att ta in pump och filter på vintern. Får klura lite till på det här...


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      Arbetssätt...