Dammfrågor infør ny sæsong

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    Dammfrågor infør ny sæsong

    Hej!

    Tænkte man kunde samla lite dammfrågor infør den nya sæsongen hær. Så alla frågor och tips vælkommnas!


    Lite egna funderingar:
    Funderar på o dra igång filtret snart (bra tid? inga minusgradar iallafall hær). Vad jag læst i bøcker så rekommenderas ett vattenbyte efter vintern så ska førsøka på mig ett større vattenbyte.

    Har lite funderingar. Dammen startades i våras och har nu en ganska fin matta med grønaktiga alger. Dock ær de ganska långa (max ca 4 cm). Trodde i sommras att det var nån slags trådalgs-blommning på gång så kørde en kur med anti-alg medel helt utan effekt. Dock har de inte blivit længre æn så utan ligger som en ganska fin matta øver det mesta. Dammen ær klart snyggare med dem (gummiduken syns knappt) och dammen ser betydligt mer naturlig ut. Avvakta o se hur det utvecklas? Vet inte om det ær en "okej" alg æn så lenge men att den inte "exploderat" bør væl vara ett bra tecken?

    Och nu till det roliga. Testkørning av fisk under vintern ha gått fint (tre rødaktiga guldfiskar) så tænker utøka betståndet till denna sæsong. Gillar ju fisk så vill ju helst "maxa" till antal. Hur mycket fisk kan man tænkas ha i ca 4500 liter, fingervisning på sæg guldfisk o liknande mindre varianter?

    Filtret och pump som som ska køras har dock stått helt torrt (utom min kontroll). Tror ni det går fint ændå eller kan det vara nån packning som rykt? Lite osæker på hur kænsligt det ær.

    Letar oxå efter namnet på en ovanligare(?) dammfisk som ska vara mycket aktiv och se lite ut som en øring (har jag før mig men stæmmer sækert inte). Nån gissning på det?

    I før øvrigt blir det væl en vårstædning. Nåt annat o tænka på har jag inte kommit på æn. Jo tænkte inføra vattenpest før att få lite fart på væxtligheten, kanske 2 nya næckrosor (tips på dessa, som kan væxa ganska grunt sæg 50 cm?), och lite annat smått och gott. Funderar æven på att slænga i nån groda (vet en større naturlig damm som det kryllar av dem) mest før skojs skull!

    Vore intressant och høra andras funderingar och frågor med!
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    #2
    Hej,

    har nog rätt så lik situation som du, dvs en hel del gröna trådalger som sitter som en matta. Men - som du skriver - snyggare än dammduk.... Hozelock har en skrubb-borste som är bra, jag har skrapat rent en del större stenar.

    Clas Ohlson har armaturfett som man kan ha och smörja packningar med.

    Jag hade vattenpest i dammen förra året, men det växte dåligt(!)

    Det finns säkert rekommendationer nånstans på hur mcyket fisk man kan ha. Jag hade 6 guldfiskar på c:a 12 cm till 2000 liter och det gick bra. Det är inte så svårt att dra upp yngel, ju så man kan få flera utan att åka till affären.

    /Roffe

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Tycker också att du skall avvakta med algerna - gräna alger är snyggt.
      Så mycket fisk behöver man inte för de blir med tiden fler - kanske 10-15 är lagom att starta med i din damm.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Jag kan tyvärr inte stoltsera med några nytillskott, mina fiskar har inte fått ett yngel! Jag vill veta om någon lyckats med näckrosor? Jag har försökt i flera år men varenda gång jag rensar trådalger ( det måste jag då de tar över dammen helt) följer det med näckros blad som följt med. De är alldeles för klena och trådalgerna gaggar ihop och förstör dem. Några tips? Kraftigare näckrossort?
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • laasesku
          • October 2002
          • 660

          #5
          Hm testar nog och låter det vara för o se hur det går då. Tyckte de stannade upp och växa i längd och då var det nog fortsatt en del sol fortfarande. För som sagt snyggare blev det! Man blir dock lite fundersam när det är en alg man inte känner igen.

          Armaturfett får jag köpa då:-)

          Kom på att jag hade lite vattenpest eller liknande som inte heller tog sig. Ska nog testa o se om jag hittar nåt i en sjö o testa o se om det går bättre. Fö ingen som testat o plantera lite "vanlig" vass? Vore ju riktigt snyggt:-).

          Näckrosor har jag en men den fick stå ute i dammen under vintern. Så får väl se om det blir nåt av dem rötterna.
          Finns ju massvis med sorter, kanske värt ett försök med en ny? Om inte annat kul med nytt:-)

          10 fisk till skulle ju göra sitt. Har funderat lite på guldid eller en annan sort jag ju inte kommer på vad den heter. Ingen som vet om det finns nån mal eller nåt udda som går o ha i damm?
          Stör hade ju vart häftigt men blir väl alldeles för stor.

          Kommentar

          • roffen2
            • August 2012
            • 197

            #6
            Vi hade näckrosor som växte bra och blommade förra säsongen (som var vår första). Vi planterade i en ganska stor planteringspåse och köpte särskild näckrosjord. Tror vi hade i ett par näringskulor också. Växte bra och vi fick flera blommor, men tyvärr så hade vi en sort som skulle stå djupare än vad vi hade den. Konsekvensen blev att blomstänglarna blev för långa och blomman välte på sidan. Tyvärr svårt att välja sort i plantskolan.

            Vass har vi inte provat, däremot svärdslilja och ängsull. Funkat att få dem att ta sig. Men man märker att vilda växter är STORA. En del av det man köper på plantskolan verkar vara framodlade att vara mindre varianter...

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Skulle det funka att ta en näckros i naturen? (fast de är assvåra att få upp med roten)
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Juni
                Skulle det funka att ta en näckros i naturen? (fast de är assvåra att få upp med roten)
                Tänk dock på att många näckrosor är fridlysta.

                Jag har inte en susning vilka näckrosor jag har i dammen hemma (bifogar ett foto från förra sommaren). Köpte i alla fall några stycken när dammen startades för 20 år sedan och blommorna och bladen täcker nu större delen av ytan.
                Vilken art man skall ha beror ju mycket på djupet i dammen. De planterades sedan i en planteringskorg i ett bra substrat.
                Bifogade filer
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Vilken idyll! Tack för rådet om näckrosen, vi har en bekant med privat naturdamm och han tycker det är kul att vi vill plantera in både grodyngel och växter. Dock ser min 1000 litare ut som en regnpöl i jämförelse med din damm. Mina näckrosor är så tunna att de fastnar och går sönder av algrensning. Jag får långa trådalger, eftersom det är en egenbyggd hitte på damm så är den svår att hålla med färskvatten och alg reducering av alger (de tar gärna över) ska försöka med någon lite mer stabil sort i år. Har djup på 120 - med etapper upp till 40 cm.
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Dammen är nog på drygt 10 kubik så den är något större än din och på det djupaste stället så är den drygt 1 meter djup. Så om dammen inte är så djup så får man ha näckrosor som inte behöver så grunt vatten. Mycket växter i dammen gör ju också att det inte blir så mycket alger. Just nu är den dock inte så grön men det kommer väl snart.
                    Grodor, paddor och salmandrar har flyttat in av sig själva - vete sjutton hur de hittade dit från början men nu finns det gott om dem.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Fan Kjell, vi har ju samma färg på våra hus - Herrgårdsgul. Är inte du också trött på den? : )

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av perfetto
                        Fan Kjell, vi har ju samma färg på våra hus - Herrgårdsgul. Är inte du också trött på den? : )
                        Nja - har inte direkt funderat över det och nu är det ju påsk så det passar bra

                        Nu är det visserligen garagets uteterass som skymtar på fotot - men huset har samma färg så det var ändå rätt
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #13
                          Tycker det är ganska svårt att hålla en liten damm som inte är naturlig, det blir inget naturligt flöde varken på djur eller växter. Blir lite som att ett mindre akvarium jämfört med ett riktigt stort, ett stort sköter sig lite självt med rätt hantering. Jag försöker ha massor med växter men algerna kommer ändå, nåt tips på hur jag ska förhindra trådalger? När de väl kommer verkar de bita sig fast, svårare att bli av med dem om de funnit sig tillrätta!
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Utan att ha kollat själv så sägs det att UV-filter är bra mot alger
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Juni
                              • February 2014
                              • 613

                              #15
                              Ja, det är nästan ett måste i en plaskdamm! Jag är noga med att byta lampa varje vår även då den fungerar. Det är nog bara att acceptera att det växer på när omloppet inte finns.
                              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...