Dammfrågor infør ny sæsong

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #16
    Salamandrar är ju riktigt roligt. Vackra små djur

    Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #17
      Salamandrar o grodor vore ju fint som snus det. Börjar fundera seriöst vad för udda som finns ist för vanliga guldfisk köret. Stör vore nåt om det finns mindre variant? 1m blir lite mycket. O kanske man skulle slänga i lite guppys är dammen är som varmast så blir dammen lite mer självgående.

      Ingen här som har nån ovanlig fisk i damm? Aborrar ska väl gå men läst att man ofta inte ser mycket av dem.

      Nån här som har vattenhyacint, lättväxt? Eller vad finns mer för fina flytväxter.

      Är fö jekligt sent ute då filtet inte är igång än. Men dammen finns hos mina närmast sörjande föräldrar så en bit å åka!
      Men ska bli grymmt kul o komma igång:-D

      Funderar lite på sånna här med:
      Produkter till din trädgårdsdamm som Filter, pumpar, doppvärmare UVC-enheter slangar kopplingar belysning.

      Men kanske blir för klent för 4, 5 kubik o relativt djup damm?

      Kommentar

      • laasesku
        • October 2002
        • 660

        #18
        Https://imageshack.com/i/c8g6p6j (går o bläddra med för fler bilder)

        Vore fö fint o se lite mer bilder på era dammar!

        Här är våran förra året, första säsong.

        Kommentar

        • roffen2
          • August 2012
          • 197

          #19
          Hej,

          Vattenhyacint har jag provat ett par gånger, men verkar vilja ha det varmare än jag kan erbjuda. Musselblomma - Pistia - brukar gå bra däremot. Sjönöt kan funka också.

          Undervattenslampan du länkat till har jag, den funkar bra. Men lyser inte särskilt starkt, lite gulaktigt ljus.

          /Roffe

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #20
            Ursprungligen postat av roffen2
            Hej,

            Vattenhyacint har jag provat ett par gånger, men verkar vilja ha det varmare än jag kan erbjuda. Musselblomma - Pistia - brukar gå bra däremot. Sjönöt kan funka också.

            Undervattenslampan du länkat till har jag, den funkar bra. Men lyser inte särskilt starkt, lite gulaktigt ljus.

            /Roffe
            Köpte ett par vattenhyacinter nyligen och massa annat gött. Men de är bara ensäsongs?

            Fö blev det en ny näckros, vattenpest och nya led som pratades om här innan. Tycker dem funkar bra och gör väldigt mycket för dammen. Men som du säger, lite för gulaktigt ljus. Något kallare ljus hade vart bättre.

            Har med hämtat diverse vass och växter från en naturlig damm i närheten. Blir spännande o se hur de tar sig. Pratade med en butiksägare av en dammbutik som sade att det går lika bra med dessa växter och att få med parasiter o annat (som man ofta hör) är överdrivet. Finns ju massa gött i naturen! Kanske bättre alternativ än att köpa allt, blir ju billigare

            Ska testa att plantera vattenpesten i en korg. Fick det tipset för att de ska ta sig bra. Och behöver verkligen nåt som tar sig bra för annars är det en tidsfråga innan algerna exploderar tror jag.

            Ny fisk guldid blev det med. Väldigt aktiva fiskar.

            Någon här som har en stör? Blir nog en sådan snart.

            Kommentar

            • jozi81
              • January 2011
              • 917

              #21
              Ursprungligen postat av laasesku
              Salamandrar o grodor vore ju fint som snus det. Börjar fundera seriöst vad för udda som finns ist för vanliga guldfisk köret. Stör vore nåt om det finns mindre variant? 1m blir lite mycket. O kanske man skulle slänga i lite guppys är dammen är som varmast så blir dammen lite mer självgående.

              Ingen här som har nån ovanlig fisk i damm? Aborrar ska väl gå men läst att man ofta inte ser mycket av dem.

              Nån här som har vattenhyacint, lättväxt? Eller vad finns mer för fina flytväxter.

              Är fö jekligt sent ute då filtet inte är igång än. Men dammen finns hos mina närmast sörjande föräldrar så en bit å åka!
              Men ska bli grymmt kul o komma igång:-D

              Funderar lite på sånna här med:
              Produkter till din trädgårdsdamm som Filter, pumpar, doppvärmare UVC-enheter slangar kopplingar belysning.

              Men kanske blir för klent för 4, 5 kubik o relativt djup damm?
              Udda och udda, men köpte både guld och blåid idag, roliga och livliga! Sen åker mina gymnogeophagus balzanii snart i! Kul med jordätare i dammen, dom behöver en kallperiod så det passar perfekt.
              Har både nilaborre över 30 cm och 20 cm florida gar, men det får bli nästa säsong.. Guppie borde funka, även sugen prova påfågelsciklid, dom är tåliga. En gibbiceps är ju oförstörbar, men knappast synlig..

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #22
                Faan vad fett med jordätare i dammen!
                Det är ju så man blir smått avundsjuk!

                Kommentar

                • jozi81
                  • January 2011
                  • 917

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Faan vad fett med jordätare i dammen!
                  Det är ju så man blir smått avundsjuk!
                  Jo, blir grymt! Men provar nog med 3-4 stycken. Har 9 men är lite feg...
                  Garanterat dom som jag lämnar kvar som kommer dö

                  Kommentar

                  • laasesku
                    • October 2002
                    • 660

                    #24
                    Ursprungligen postat av jozi81
                    Udda och udda, men köpte både guld och blåid idag, roliga och livliga! Sen åker mina gymnogeophagus balzanii snart i! Kul med jordätare i dammen, dom behöver en kallperiod så det passar perfekt.
                    Har både nilaborre över 30 cm och 20 cm florida gar, men det får bli nästa säsong.. Guppie borde funka, även sugen prova påfågelsciklid, dom är tåliga. En gibbiceps är ju oförstörbar, men knappast synlig..
                    Trevligt med nilabborre & gar ! Problemet är att jag inte har möjlighet att hålla inhomhus på vintern (den är i mina gamlingars trädgård). Blåid ska jag kolla upp, danke!

                    Tror jag ska testa med stör bara för att valmöjligheterna inte ger så mycket mer. De ser ju ganska sköna ut om man nu får nån skymt av dem?

                    Funderar fortf på nån fisk (latinsk namn tror jag) som ska likna öring. Nån som vet?

                    Kommentar

                    • laasesku
                      • October 2002
                      • 660

                      #25
                      Stör var svår att hitta i affär så får nog bli att beställa.
                      Vad jag vet finns det en mindre variant (1, 2?). Eller gåt det o få tag i nån som är ännu mindre?

                      En annan ide är få dammen lite mer självgående med bättre mat. Tänkte testa kardinalfisk eller liknande. Vad har ni haft som funkat?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...