Räkmix i dammen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Räkmix i dammen?

    Som många på forumet läst har vi ett visst överskott av räkmix i Västsverige för tillfället!! Vet någon om det går bra att mata fiskarna i utedammen med räkmix när det är dags att mata dem? Annars har jag räkmix i 15 år framöver!
    Andra förslag? Ansiktsmask? Sockerkaka med räka?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Det borde väl gå bra tycker jag

    Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Ansiktsmask borde också funka bra haha

      Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        #4
        Sockerkaka med räka låter väl som en vinnare! Alla akvaristers favoritfikabröd!
        Jag vänder på din fråga - varför skulle du inte kunna mata med räkmix i dammen?
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #5
          Gäller att fiskarna äter snabbt, annars blir nog dammen tillhåll för traktens fiskmåsar och trutar; tänk dig hur det ser ut efter en fiskebåt...

          Annars är det väll mer eller mindre en skaldjurspaté i portionsbitar, perfekt till vårens tillställningar.


          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Nu ligger det vita små bitar på botten, ser ut som om fiskarna bajsat kalk? Blir det mer smutsigt av hemmagjord mat, även fast de äter upp snabbt och vattnet inte ser smutsigt ut efteråt? Har inte sett dessa vita strimmor förr!
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Bra ide! Har bara så svårt att behålla vänner när jag bjuder på sånt! Eller kan det vara min hobby de skyr?!
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • roffen2
                • August 2012
                • 197

                #8
                Hej,
                jag matade mina guldfiskar i min damm med räkmix förra året utan några problem. Dessutom kan man ju ha lite större bitar och hålla i handen, de lär sig ganska fort att inte vara rädda. Skillnader med andra fiskar i akvarier är ju att guldfiskar i en damm kan man klappa....
                /Roffe

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Du skojar! Du menar att jag kan komma så när att jag klappar dem? Är det inte risk för att skada fenor eller ge dem några bakterier de inte kommer i kontakt med annars?
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Juni
                    Du skojar! Du menar att jag kan komma så när att jag klappar dem?
                    Glupska fiskar som guldfiskar är ganska lätta att dressera så de äter ur handen och accepterar att bli klappade.
                    Är det inte risk för att skada fenor eller ge dem några bakterier de inte kommer i kontakt med annars?
                    Ingen fara, men klappa försiktigt förstås.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • roffen2
                      • August 2012
                      • 197

                      #11
                      Om man håller på ett tag kan man få dem att koppla ihop handen i vattnet med mat....



                      /Roffe

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #12
                        Helt underbar film! De gillar ju att bli upp plockade! Är det inte lurigt att de blir så orädda med tanke på katter och andra djur som vill åt dem?
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Mina Channa Bleheri jag hade, tävlade om vem som skulle få ligga i min hand om jag sänkte ner handen i tanken. Ofta höll jag dem två o två, och kortare stunder lyfte jag upp dem över ytan utan någon somhelst protest : )

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av Juni
                            Är det inte lurigt att de blir så orädda med tanke på katter och andra djur som vill åt dem?
                            De flesta fiskar är så bra på att känna igen vem det är som har maten att de inte ens kommer fram till andra människor, så jag tror risken är liten.

                            Ursprungligen postat av perfetto
                            Mina Channa Bleheri jag hade, tävlade om vem som skulle få ligga i min hand
                            Glupska fiskar, som sagt!
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Juni
                              • February 2014
                              • 613

                              #15
                              Ursprungligen postat av perfetto
                              Mina Channa Bleheri jag hade, tävlade om vem som skulle få ligga i min hand
                              Går dessa fiskar ihop med guldfiskar? Funkar de i en pytte damm ?(1000 liter)
                              Skulle gärna vilja utöka med fler sorters fisk.
                              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...