8 eller 12 grader?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    8 eller 12 grader?

    Jag har helt snöat in på mitt akvarie, har glömt vilken temp jag ska börja mata vid i utedammen? Är det 8 eller 12gr? Jag har en guldfisk som är mer rund än avlång. Är den sjuk eller kan det vara rom på gång? Är det möjligt efter en lång vinter (dock väldigt mild, helt utan is i år)
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag har för mig att det är vid 12 grader. Dock det viktiga är att fiskarna har börjat bli aktiva och att vattnet är stabilt "varmt" (vilket det nog ännu inte är) - för om man matar och det sedan blir en köldknäpp så kan det mycket väl vara kört.
    Detta eftersom fiskarnas ämnesomättning sjunker när tempen sjunker och då kan maten som fiskarna har i sig (det kan ta ett par dagar för maten att passera genom deras tarmsystem) börja ruttna. Just detta (massdöd) hände i min damm för några år sedan och det misstaget gör jag inte om.

    Vad gäller din fråga om den runda fisken kan jag inte svara på.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Jag har råkat ut för samma sak, härnere i söder kan det bli ganska varmt vissa vårveckor och mina fiskar gick upp ur dvalan. Jag matade inte dem men sedan kom en köldknäpp på fyra dagar och alla dog. Så trist när de överlevt ute hela vintern! Hoppas på överlevnad i år
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • AnnikaW
        • August 2003
        • 343

        #4
        Jag bor i Göteborgstrakten, och jag började mata mina guldfiskar i dagarna. De har börjat simma omkring och visat intresse för mat. Min damm är en meter djup och har blivit knappt 10 grader nere på djupet. Vid ytan varierar det mer.

        Hm, blir det en köldknäpp kommer jag nog att täcka över med frigolit för att hålla kvar värmen så gott det går.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Jag bor också i Göteborg och har inte vågat börja mata ännu - det är fortfarande för kallt på nätterna - men snart så......
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Niklas8
            • April 2010
            • 62

            #6
            Jag hakar på i den här tråden med en egen undran... Jag har axlat ansvaret över grannens dammfiskar medan han är på semester. Han har haft fiskarna inne under vintern och nyligen släppt ut dem. Vattnet är kallt ca 5 grader. de verkar inte särskilt intresserade av mat, jag fick ta bort en hel del som inte blivit rört från ägarens sista matning innan avresan. Låg en hel del avföring på botten som oxå togs bort. Min undran är, ska jag mata eller inte? Det verkar ju röra på sig i tarmarna på dem. Grannen kanske bara var ovanligt generös med maten vid senaste utfodringen?

            Niklas

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Ingen mat alls innan tempen i vattnet gått upp. Det kan vara varmt i luften ett tag innan vattnets temp. är samma. De klarar sig länge utan mat, men de grejar inte att bli matade för tidigt. De kan inte ta hand om det i tarmarna. Vänta tills tempen är stabil och kör ett energirikt foder så de får en vår boost! Lycka till!
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Niklas8
                • April 2010
                • 62

                #8
                Tack för svar. Jag har inte matat ännu. Antar att ämnesomsättningen går ner med temperaturen. De borde klara sig ett bra tag då de har gått inomhus hela vintern och matats dagligen tills helt nyligen.

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #9
                  Alternativt matar man inte alls. På den tiden jag hade damm med fisk, jag har en utan fisk just nu, matade jag inte. Fisken var id och guldfiskvarianter. De växte och frodades, nackdelen är att fisken blir skygg om man inte matar. Djup damm med mycket alger och växter.

                  Tobbe
                  Senast redigerad av Tobbe R; 10 April 2014, 16:14.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...