Hjälp med att hitta rätt pump till damm (ca 20m2)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baspojken
    • October 2008
    • 53

    Hjälp med att hitta rätt pump till damm (ca 20m2)

    Jag har hjälpt till att sköta en damm på ca 20 m2. Vi har använt två dränkbara dräneringspumpar men dom håller inte så länge. Jag lyckades hålla igång en pump i ett år men jag tror frosten knäckte den i vintras.

    Finns det någon gaide eller nått på nätet om hur man väljer pump till en damm i den storleken?

    Jag kollade på vattenliv.nu men tyckte inte att jag hittade så mycket information.
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    #2
    Jag har köpt dammpump hos pondteams återförsäljare. De har en enkel webbsida där det finns guider för vilken pump som passar. Du skriver att frosten knäckte den förra, men du ska väl ta upp pump och filter i god tid före vintern och endast ha syresättning och isfritt parti för att sumpigas ska komma upp? Jag kör inte pump och filter på vintern.
    kolla Pondteam på nätet!
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

    Kommentar

    • Baspojken
      • October 2008
      • 53

      #3
      Ursprungligen postat av Juni
      Jag har köpt dammpump hos pondteams återförsäljare. De har en enkel webbsida där det finns guider för vilken pump som passar. Du skriver att frosten knäckte den förra, men du ska väl ta upp pump och filter i god tid före vintern och endast ha syresättning och isfritt parti för att sumpigas ska komma upp? Jag kör inte pump och filter på vintern.
      kolla Pondteam på nätet!

      Jag skulle tagit upp pumpen innan frosten om jag fått bestämma ... Ideen var att ha pumpen under vattenytan men att röret över vattenytan och på så sätt kunna hålla en del av vattnet öppet.

      Men hur gör du? Har du vattenpump på sommaren och luftpump på vintern?

      (jag ska kolla sidan.. verkar bra!)

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Jag kör cirkulationspump på vår/sommar och höst. När vattnet går under 8 gr eller när gräset i trädgården slutar växa, så slutar jag mata fisken tar upp pump och filter. Lägger i enkla syrestenar en bit ifrån där fisken går i dvala. Jag bor i Halmstad så vi har väldigt mildra vintrar men när det är risk att frysa lägger jag i doppvärmare ett kort tag för att hålla en liten vak öppen. När det blir ca 12 gr i vattnet åker pump filter och mat i igen. Det är väldigt viktigt att inte börja mata för tidigt även om fiskarna är igång. Men allt detta vet du säkert eftersom du verkar ha kört dammen ett tag. Jag är alltid lika nyfiken på våren då det enligt mig är mest kritiskt om fiskarna klarat vintern eller ej! Lycka till!
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          #5
          Har själv en liknande storlek på min damm , jag kör med en fontänpump på vintern som jag har stående ca. 30-40cm under vattenytan och detta funkar kanon , denna vintern som varit har hålet aldrig varit under 70cm i diameter och nu har dammen varit isfri i snart en månad.
          På sommaren kör jag med 2st dammpumpar som går till varsitt uv och filter , hade en massiv pump förra året som pumpade 40kubik i timmen men jag kommer att byta ut den till denna säsongen då den lät lite för mycket för min smak , detta var en pump som står ovan mark och som använts till en stor swimmingpool.
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Det låter spännande med fontän! Dammen är ju ganska trist på vintern så det kanske hade varit nåt? Om jag förstått rätt så är det viktigt att fiskarna inte störs i dvalan, och att det räcker med att syret gör för starka strömmar så att fiskarna får rörelse i vattnet och då bränner energi. Hur går det då med plasket av en fontän? Nu har jag en väldigt liten damm så allt blir mycket känsligare.
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              #7
              Nja jag glömde nog nämna att jag plockat bort munstycket på fontänpumpen så att utloppsröret slutar runt 10cm under ytan , detta gör att ytan lyfter sig några cm och därigenom håller en vak öppen .
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Har ett svagt minne av att jag har den funktionen på min pump, måste kolla om det funkar hos mig!
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                Arbetssätt...