Minidamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    Minidamm

    Har funderingar på använda en större plastbalja på ca 100 liter och göra som en minidamm. Är det möjligt att göra så och få balans i den? Har i sådant fall tänkt ha kardinalfiskar i och som vintertid får bo i akvarium. Vilken sorts teknik kan man ha i en sådan balja? Pump som man använder i akvarium får man antagligen inte ha utomhus och fontänpumparna känns för stora.
    Är det något att fundera vidare på eller är det bara att lägga ner tanken på en minidamm?
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag funderar med på att göra nått liknande till vår uteplats i sommar. fast använda träkrukor eller nått liknande.

    tror absolut du kan använda vanliga akvariepumpar. sätt jordfelsbrytare bara.
    annars finns ju en hel del här. lågvoltspumpar med utomhusklassad transformator

    Produkter till din trädgårdsdamm som Filter, pumpar, doppvärmare UVC-enheter slangar kopplingar belysning.

    Kommentar

    • limaan
      • December 2011
      • 212

      #3
      Vad bra! Då får jag fundera vidare :-)
      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        går alldeles utmärkt med vanlig pump, om man bara säkrar själva kontakten.

        en sådan här:

        På Elbutik hittar både privat- och företagskunder allt inom elmaterial, belysning, värme och smarta hem - vi är din koppling till lösningen!


        Sedan slår du en bra plastpåse runt allt, med en eller två rullar tejp.

        på detta en liten jordfelsbrytare.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • roffen2
          • August 2012
          • 197

          #5
          Hej,

          100 liter med kardinalfiskar...

          jag vill inte vara negativ och säga att det inte går, för det vet man ju inte förrän man har provat.... Men som damm-innehavare kan jag ju räkna upp några av de problem man får:

          1) temperaturvariationer
          Särskilt om man har ett kar ovan jord... Kan nog gå mellan 7-28 grader eller nåt. Inte alla fiskar klarar det.

          2) alger
          Om man har solljus på dammen/karet så får man mycket alger

          3) upplevelsen av fiskarna
          Man ser ju fiskarna uppifrån och då ser många fiskar, jag tror även kardinalfiskar, mörka och ganska osynliga ut

          4) balansen
          Går man på dammtillverkarnas info, så kan man ha små guldfiskar i en nedgrävd färdiggjuten plastdamm på 500 liter, inte mindre. De som har mindre dammar eller tunnor, ha dom nog mest för vattenväxternas skull.

          Men, som sagt, man kan prova... Guppy är det nog en del som har i sånt som liknar regntunnor.

          /Roffe

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Varför inte försöka - här ett blogginlägg från en som gör det med framgång (dock på danska):
            Fisk i haven (trädgården)
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              var det inte kaj.p som ställde ut en 1000 liters tunna för något år sedan på våren,

              drattade ner lite naturformer av svärdbärare (en del av dom är ju högländare, och
              fixar ganska svala temp)

              gjorde i princip inget mer än att mata dom

              blev tydligen extremt utfärgade när de fick "gå ute" jämfört med de som är "inomhus".
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                var det inte kaj.p som ställde ut en 1000 liters tunna för något år sedan på våren,

                drattade ner lite naturformer av svärdbärare (en del av dom är ju högländare, och
                fixar ganska svala temp)

                gjorde i princip inget mer än att mata dom

                blev tydligen extremt utfärgade när de fick "gå ute" jämfört med de som är "inomhus".

                Det kommer jag ihåg. Vissa av hade blivit riktigt stora och var riktigt fina i färgerna.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • limaan
                  • December 2011
                  • 212

                  #9
                  Låter inte helt omöjligt att prova då. Har själv tänkt på det där med temperatursväxlingarna och jag har en idé om att bygga en trälåda som är klädd med frigolit invändigt. Där i placera plastbaljan, alternativt dammduk. Den kommer sedan placeras där det inte är solsken hela dagen. Valet av fisk är inte bestämt än men det är sant att kardinalfiskarna blir väldigt mörka uppifrån sett men att de verkar tåliga. Har ingen plats för stora guldfiskar.
                  Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                  Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    #10
                    Ursprungligen postat av limaan
                    Låter inte helt omöjligt att prova då. Har själv tänkt på det där med temperatursväxlingarna och jag har en idé om att bygga en trälåda som är klädd med frigolit invändigt. Där i placera plastbaljan, alternativt dammduk. Den kommer sedan placeras där det inte är solsken hela dagen. Valet av fisk är inte bestämt än men det är sant att kardinalfiskarna blir väldigt mörka uppifrån sett men att de verkar tåliga. Har ingen plats för stora guldfiskar.
                    Någon variant av solskydd för riktigt varma dagar kanske är vettigt också, om det är markis, parasoll eller ett tak utan väggar kanske spelar mindre roll.
                    Görs det rätt och med möjligheten att stänga väggarna så kanske du klarar kalla höstnätter etc utan att det blir för kallt.

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Frigolit kanske kan vara bra och kanske inte - i Bälinge använde jag ett mjukare värmeisolerande material när jag fixade till en liten damm på cirka 300 liter och det tog en hiskelig tid innan den isklumpen smälte på våren.

                      En termos kan hålla kall vätska kall och varm vätska varm. Med frigolit är det likadant.

                      Se till att välja fiskar som klarar de temperaturvariationer de kan möta. Jag har vissa år haft en solskyddad balja på norrsidan om huset och jag tror inte den kom upp till 20 grader någon gång. En balja i solen kan komma upp till 30 grader som värst och dimpa neremot 10-12 grader framåt morgontimmarna.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • AnnikaW
                        • August 2003
                        • 343

                        #12
                        Hej!

                        Jag gjorde nåt liknande en sommar. En riktigt stor kruka avsedd för att plantera större buskar/träd. Den var nog ca. 150 liter. Oisolerad i plast.
                        Jag hade en näckros och andra växter i och det gick bra.
                        Vad som jag kan tänka mig är det största problemet är just temperatursvängningarna. Vattentemperaturen i denna kruka svängde rejält över dygnet! Så mycket att jag inte vågade ha nån fisk i, utom en kort period när det var högtryck och varmt ute även på nätterna.
                        (Exemplet med 1000-literstunnan är ju annorlunda just för att en större vattenvolym håller en jämnare temperatur.)

                        Kanske du kan pröva med isolerad kruka och en doppvärmare som ser till att det inte dippar så på nätterna?

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Vill man stoppa för höga temperaturer är det faktiskt ganska enkelt. Skugga baljan bara. T ex tvättlina söderom baljan och ett lakan. Mycket effektivt faktiskt, det är så jag har det på min altan. Inte för baljornas skull egentligen men jag lade märke till det... Var ibland irriterad på tvätten när jag ville ha upp temperaturen i baljorna på våren. Och låga natt-temperaturer kan vara av godo under högsommaren mot alltför höga eftermiddagstemperaturer i solen.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • limaan
                            • December 2011
                            • 212

                            #14
                            Få se hur jag gör i sommar. Egentligen skulle jag vilja ha en stor damm i framtiden. Kanske är bäst att vänta tills dess. Vi får se ;-)
                            Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                            Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              #15
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Frigolit kanske kan vara bra och kanske inte - i Bälinge använde jag ett mjukare värmeisolerande material när jag fixade till en liten damm på cirka 300 liter och det tog en hiskelig tid innan den isklumpen smälte på våren.

                              En termos kan hålla kall vätska kall och varm vätska varm. Med frigolit är det likadant.

                              Se till att välja fiskar som klarar de temperaturvariationer de kan möta. Jag har vissa år haft en solskyddad balja på norrsidan om huset och jag tror inte den kom upp till 20 grader någon gång. En balja i solen kan komma upp till 30 grader som värst och dimpa neremot 10-12 grader framåt morgontimmarna.
                              Jag tänkte att man isolerade mössan med frigolit, för att kunna stänga ute kylan under vår- och höstnätter och därmed förlänga säsongen.
                              Man ska nog ha dammen i 'jord' för att få tillgång till jordvärmen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...