Minidamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    Minidamm

    Hej,

    Jag har kommit över en blomkruka på 65-70 liter som är tät. Den tänkta jag gräva ner i trädgården och använda som damm.

    Mina frågor blir då:
    Vilken teknik behövs för min damm?
    Kan jag ha en fontän i den?
    Vart köper jag tekniken?
    Vilket bottenmaterial ska jag ha?
    Vilka växter passar?
    Vilken fisk kan jag ha?
    När är det dags att ta in fisken innomhus?

    Det är rätt sent på året för att anlägga en damm nu men det kan vara roligt ändå.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Läsvärda länkar mottages tacksamt!
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Tror inte du kan ha någon fisk i den "dammen". Mitt på dagen blir det alldeles för varmt och på natten för kallt.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Om man ser till att den är i skugga då och har doppvärmare på natten?
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Ja kanske. Du kanske kan ha ett par guppy eller liknande i.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Ja guppy tål ju 22-28 grader och med några kalkstenar eller snäckskal borde hårdheten hållas. Dock så är ju de som säljs idag av väldigt dålig kvalitet.

            Fler tips mottages tacksamt!
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Ja de tål den tempen, men det är de stora variationerna som de inte tål. Ett fall från 29°c till 22°c är ganska hårt för fisken.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • cecilia
                • January 2003
                • 754

                #8
                Hej! Jag har kardinalfisk + 2 makropoder i en murarbalja på 90 liter. I "dammen" finns ett boxfilter kopplat till en luftpump i källaren. Förmodligen går det bra med en minifontän om du byter vatten. Murarbaljan står i halvskugga (morgonsol) och temperaturen varierar inte särskilt mycket över dygnet. Kardinalfiskar tror jag skulle funka bra i din kruka. /Cecilia

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Snabba temperaturförändringar lär det inte bli om man gräver ner den då blir den väl isolerad. Har man riklig växtlighet i och runt krukan så får den bra med skugga och så kan den stå under äppelträdet eller alldeles bredvid häcken där det är skugga större delen av dagen. Jag ska självklart experimentera ett tag innan jag släpper i fisken för att se vad som blir bäst.

                  Jag ska se om jag kan hitta kardinalfiskar hos min lokala handlare. Några längre färder för att hitta den fisken tycker jag det inte är värt. Då får jag klara mig med guppy.

                  Nån som har förslag på vart jag kan köpa en prisvärd pump? Jag skulle kunna bygga ett vattenfall utefter slänten istället för en fontän.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Kan man inte ha guldfiskyngel annars? Hur snabbt växer guldfisk?
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • Alva
                      • May 2003
                      • 434

                      #11
                      makropoder skulle nog också gå....
                      <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

                      Kommentar

                      • Helena S.
                        • March 2003
                        • 280

                        #12
                        Min mamma har en stor fin kruka som damm. Till den har hon en liten fontänpump med en groda som sprutar vatten. Som växter har hon andmat och Vattenhyacinter. Den står inte nergrävd, utan på uteplatsen. Det funkar fint. Några fiskar är inte att tala om, men jag planerar om att gräva upp mitt grönsaksland nästa år och anlägga en damm. Då kanske det blir ett par guldfiskar, men det blir vattenväxter i första hand. Dammen måste ju vara så stor att dom trivs även som vuxna.
                        -Helena S.

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          Guldfiskynglen tänkte jag ta in i ett större akvarium till vintern i sånna fall. Men det blir nog kardinalfisk och om jag inte hittar det blir det guppy. Eller så blir det ingen fisk alls, först ska jag kolla hur temperaturförändringarna blir. Jag vill inte plåga någon fisk bara för att få lite fisk i dammen.

                          Efter nogrannare beräkningar har jag kommit fram till att den är 62 liter (52 centimeter i diameter och 29 centimeter djup). Jag försökte gräva ner den men stötte på berg. Kan det gå att isolera med frigolit ca 5cm tjock på utsidan? Behöver jag tjockare frigolit?

                          Jag tänker pumpa upp vattnet ca en och en halv meter till en annan 35 liter stor kruka. Den skapar jag ett droppfilter av och planterar blommor som tar upp mycket näring och tycker om att stå med rötterna i vatten. Sen rinner vattnet ner för slänten i ett vattenfall. Jag lägger lämplig plast under och dekorerar med stenar (inga röda).

                          Vilken pump skulle passa mitt projekt?
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            http://www.aquainterior.se/
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • AndreasN
                              • July 2003
                              • 2732

                              #15
                              Tack!!!
                              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...