Flytta guldfiskar från +6C till +16C - hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    Flytta guldfiskar från +6C till +16C - hur?

    Hej,

    Pga semesterresa har guldfiskarna blivit kvar ute i dammen, som nu håller +6. En del av dem ska få gå kvar med stöttning av en dammvärmare. Men några ska in i ett akvarium i ett uterum. Jag tror jag kan kyla ner det till ungefär 16 grader.

    Hur går en sån flytt till? Blir det för stor skillnad även om jag låter dem ligga i en plastpåse i akvariet nån timma?

    /Roffe
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Ställ in dem i uterummet i en stor hink eller dylikt. Då blir övergången mildare.

    Kommentar

    • mikoto
      • July 2011
      • 215

      #3
      Du kan även försöka kyla ner akvariet ordentligt temporärt. Har du tillgång till en stor frys kanske du kan frysa in ett gäng 1,5 liters pet flaskor som du slänger i akvariet. Du kan ju även tömma ut en stor del av vattnet med så blir det mindre volym att kyla. Det är bra att ha ganska stor volym dock för den kommer öka i värme långsammare än en mindre volym.

      När tempen är nere i samma nivå som fiskarnas vatten så lägger du i fiskarna så acklimatiseras de lite mildare med temperaturen när den stiger upp till rumstemperaturen. Fylla på vatten kan du göra när kallvattnet från kran är densamma temperaturmässigt som i akvariet.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Kan man ta in vatten från dammen till akvariet stiger tempen och vattenbyte lugnast. Nog bäst för fisken och minskar risken för problem. Blir dom stressade av rörelser i början vid akvariet kan man tejpa t ex en svart sopsäck för en stor del av akvariet som man klipper bort en bit av dag för dag.
        Senast redigerad av eriahl; 03 October 2013, 11:13.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        Arbetssätt...