kan man limma dammduk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    kan man limma dammduk?

    Hej, funderade lite över kommande dammen. En bra lösning här hemma hade varit att gräva runt en eller två stenar modell stor, och låta de vara integrerade i dammen. Frågan är huruvida det hade gått att limma duken mot sten med något?
    Jag antar att den stannar bra på plats när stenen sluttar, men på ett par sidor på stenarna hade varit 90-gradiga kanter ner i dammen.

    Så, finns det något lim som funkar mellan duk och sten?
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    #2
    Hej,

    Jag hade inte gett mej på det... Det är en tillräcklig utmaning ändå att hålla tätt. Min damm-leverantör (Rångedala Plantskola) säljer ogärna dammdukslim till folk och jag har haft ett par läckor (som i och för sig inte beror på lim) så jag vet hur petnoga man behöver vara.

    Mitt råd är: var extremt noggrann, skarva inte, limma inte. Det ska vara hel dammduk under allting (och markväv under dammduken). Ska du ha duk runt stenar måste den gå upp ovanför vattenytan. Inte alltid så lätt att få det snyggt.

    Det är inte kul att komma ut och se att vattennivån har sjunkit en decimeter sen i går.... Been there....

    Men extremt kul med damm är det!!!!

    /Roffe

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Jag håller med - visst det går att limma men det är svårt att få tätt t.o.m. om det är presenning mot presenning
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Ja det var ju hyfsat glasklara svar tyvärr, tack.
        Får fundera lite till på hur jag gör då, känns ju inte särskilt kul att ha toppar med ren duk mitt i dammen som sticker upp. Kanske ställa växtlighet och lägga grenar på duken så att det blir små naturliga öar istället..hum.


        redigerat in;
        Fast alltså, jag tänkte ju inte limma duk eller skarva, utan bara se till att duken (ovanför ytan), stannar på plats mot sten som går över ytan, och inte ramlar ner/viker sig.
        Senast redigerad av danne0301; 13 September 2013, 20:28.
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • jozi81
          • January 2011
          • 917

          #5
          kan man limma dammduk?

          Ursprungligen postat av danne0301
          Ja det var ju hyfsat glasklara svar tyvärr, tack.
          Får fundera lite till på hur jag gör då, känns ju inte särskilt kul att ha toppar med ren duk mitt i dammen som sticker upp. Kanske ställa växtlighet och lägga grenar på duken så att det blir små naturliga öar istället..hum.


          redigerat in;
          Fast alltså, jag tänkte ju inte limma duk eller skarva, utan bara se till att duken (ovanför ytan), stannar på plats mot sten som går över ytan, och inte ramlar ner/viker sig.
          Det hade jag lätt gett mig in på, kolla på vattenliv.se eller dammbutiken, dom har bra grejjer för det där!

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #6
            Hah, tack jozi, där finns Tec7 som tydligen är specat för t.ex. gummi mot sten
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            Arbetssätt...