Ta upp fiskar inför vintern

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    Ta upp fiskar inför vintern

    Har en ny damm sen i somras, där jag har några guldfiskar och guldidar samt även några pansarmalar (Aeneus).

    Pansarmalarna måste jag förstås ta in över vintern och de kommer att gå inne i rumstemperatur. Men undrar då när det kan vara lagom att plocka in dem? Hur långt ner kan jag la temperaturen gå för att att det inte ska bli allt för svår övergång?
    (Vattentemperaturen verkar nu ligga på ca 15 grader...)
    /Mattias
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Tropiska arter har svårt att överleva vattentemp under 8-12 grader enligt Azur. Jag var för hurtig att testa Pter longipinnis i våras. De gjorde klassisk belly-up vid 8 gr men kom faktiskt tillbaka när jag tog in dom...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • mmm
      • June 2004
      • 901

      #3
      Har läst att Aeneus ska vara rätt temperaturhärdiga så neråt 10 grader kan jag tänka mig fungerar utan problem och säkert en bit till. Tänkte mest att ju kallare vattnet är desto större blir temperaturskillnaden när jag väl tar in dem. Och jag antar att det kan innebära problem. Bör jag av den anledningen ta in dem redan nu, eller bör det fungera att vänta tills det är nere på 10 grader? (Kan ju iofs kanske tillfälligt ha dem i en plastbalja i garaget som ett mellansteg)
      /Mattias

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ja o tar du med rejält med vatten tar det ju lagom med tid för vattnet att värmas upp. Men det är kanske inte någon större idé att vänta för länge. Dumt att utmana ödet för mycket.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...