Dykare i dammen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    Dykare i dammen

    Håller på och bygger en mindre damm. Den är redan igång och det är egentligen bara en del stenläggning i samband med ett vattenfall som är kvar. Dammen har då varit igång ett par veckor och jag har märkt att det redan kommit en hel del insekter i den. Jag har då sett att vi även har stora skalbaggar i den vilket jag förstått är gulbrämad dykare. När jag läser om dessa så verkar de vara rovdjur som kanske inte är helt bra att ha i dammen? Då vi tänkt ha fisk i dammen så undrar jag helt enkelt om det är några risker för fiskarna? Kommer dessa skalbaggar ge sig på fiskarna om vi köper fisk av lite mindre storlek? T.ex. 7 cm guldfisk och/eller guldid? Hade ev. även tänkt ha i några pansarmalar nu under sommaren...
    /Mattias
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Är det en sån där plastdamm? Dom är rovgiriga så större risk ju mindre damm finns väl men pansarmalarna har väl störst risk.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Man kan knappast undvika luftlandsätta besökare i dammen. När jag för knappt 10 år sedan fyllde upp min lilla damm hade den fått invånare innan den ens var fylld (och uppfyllnaden gick någorlunda fort). Minst en dykare och fyra skräddare hade hunnit landa. Men det var en varm solig sommardag och torrt i markerna så det var tydligen en del insekter uppe i luften i spaning efter nytt vatten.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Man skall ju vara glad för att det kommer lite intressanta besökare fast just de gulbrämade kan vara lite luriga. Definitivt kan de ta fisk men det handlar då om antingen små eller sjuka fiskar som de får tag på. Det kan vara en bra ide att om möjligt håva bort stora dykare innan man sätter i fisk så de inte får chansen på fisk som är lite omtumlade av transport. Och att välja stora fiskar, jag skulle säga att de över 5 cm sällan blir tagna och de över 10 cm är säkra om de inte är rejält skadade. Givetvis väljer man i det här läget vitala fiskar med naturlig form, inga slöjstjärtar.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Det är en damm med gummiduk på ca 1700-1800 liter. Har en ganska stor del med grunt vatten på 10-20 cm djup, en mellanzon på 30-40 cm men även en liten djuphåla på 100 cm (där pumpen står). Men eftersom det är ganska mycket grunt vatten så är ju inte ytan så liten, svårt att räkna men skulle tro att det iaf är på 4m2.

          Skulle aldrig köpa slöjstjärtar utan blir "vanliga" guldfiskar då eller möjligtvis guldid. Eller skulle man kunna ha 4-5 st av varje? Men 7 cm fisk borde kunna vara ganska säkert då? Kan tänka mig att guldidarna är lite säkrare också för dykarna då de är lite rörligare?
          När det gäller pansarmalarna så kanske risken är lite för stor att de blir tagna?
          /Mattias

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Vet inte om det finns någon risk för det där du bor, men härom dagen såg jag en havstrut som tog en plattfisk på minst ett par decimeter i vattnet inne vid stranden!

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Jo, jag vet att fåglar helt klart är en risk. Brukar dock inte se några trutar, måsar eller liknande här även om det är mindre än en km till havet. Det var någon annan i området som hade haft problem med häger så den risken finns ju också.
              Men nu undrade jag mest om de här dykarna skulle kunna innebära problem. .. Ev. fågelproblem får jag ta när (och om) det dyker upp.
              /Mattias

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Om en sjöfågel tar fisk i en damm så är den säkert väldigt hungrig. Kan ju inte direkt vara en vanlig företeelse. Annars får väl någon agera fågelskrämma..
                Gulbrämad dykare är väldigt vacker att se på. Jag skulle absolut inte bekymra mig om den. Har man damm så får man finna sig i att även de naturliga varelserna kommer dit. Inte bara de fiskar man tänkt att ha där. Men det är väl det som är tjusningen med en damm. Att kunna studera vattenlivet på egen tomt. Fåglar som tar sig ett bad, fjärilar som sörplar vatten i flykten, vackra trollsländor, traktens katter som gillar välsmakande dammvatten, m fl.. Tollsländelarver är nog de farligaste djuren när de blir till.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Såg först framför mig en damm i storlek ungefär som svärföräldrarna hade i en stor parabol med ett stort röse med vattenfall och växter. Men lite större nu bara då den gick sönder. Skulle dykarna få till det så man får larver av såna är dom värre hemska och ger sig på allt. Det dom hinner bita tag i är mat. Hittar hägern dit vore tråkigt.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • mmm
                    • June 2004
                    • 901

                    #10
                    MonkanS: Visst är det trevligt att det kommer in massa liv i dammen. Bara det att när jag först såg en stor (ca 4 cm) skalbagge i dammen och då kollade upp vad det var så lät just dessa inte så roliga...
                    Men det är kanske inget att bry sig om. Får väl hoppas att det bara är själva skalbaggen nu och att det inte blir några larver i dammen.

                    Lite bilder på hur det ser ut just nu (är alltså inte färdigt än )



                    /Mattias

                    Kommentar

                    Arbetssätt...