Solis Dammbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #46
    Jo det är friskt vatten från naturen, jag tror det funkar så länge vi funderar på bästa filterlösningen
    Ville bara få lite åsikter ifall någon vet något annat.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #47
      Mkt stora vattenbyten (dvs närmare 100%) är bättre än filtrering eftersom "allt" tas bort till skillnad från bara filtrering...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #48
        Kan du inte göra nån variant med att du tar sjö/å vatten hela tiden och sen putsar ut? måste va bra?^^ hojhojhoj

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #49
          Så här ser vårat bygge ut just nu, det går sakta men säkert.
          Vi fick tömma dammen förra veckan för där är någon läcka men inte lyckades vi lokalisera den.
          Som det är just nu så har vi ett innerfilter i tunnan ihopkopplat till ett uvfilter.
          På natten så byter det vatten själv från skogs slangen.
          Vi vet fortfarande inte hur vi ska göra i vinter med tanke på läckan, min man räknar kallt med att det ska sumpa igen där det läker så vi får se.
          Går o funderar på hur man vinterförvarar dom bäst, ska dom helst gå i kallt vatten eller
          Har fundering på att sätta upp ett kar på sågen (430 liter)i duschrummet eftersom jag inte litar på att karet kommer att hålla, det har varit en spricka i botten (ganska tjockt glas) som är siliconat av förra ägaren, vi har haft det igång utomhus några ggr utan problem men vågar inte ha det inomhus ifall att det spricker, tänkte ha ett element eller något så rummet hålls frost fritt.
          Eller har ni något bättre förslag på hur man vinterförvarar dom bäst
          Äh nu glömde jag ta kort på den nya fisken, får göra det nästa gång
          Klicka på bilden för större version

Namn: P1290406.jpg
Visningar: 1
Storlek: 205,7 KB
ID: 2149034
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • AnjaG
            • August 2013
            • 9

            #50
            Hej, vad kul! Hur har det gått?? Tänkte på en sak, den ser ju tillräckligt stor ut för att göra en liten brygga! Vi gjorde en i vår grävda damm med gummiduk. Bryggpelarna vilar på en avsats, extra dubbelvikt dammduk och varsin betongplatta, för att fördela tyngden. Det är skitmysigt att ligga där å titta ner i vattnet! Sedan har vi bla en pelare av tegelsten i mitten, som vi ställt en stor kruka med ett gräs på. Snyggt när det sticker upp fritt ur vattnet. Du skulle kunna hänga ex foderspann mot kanten med växter i!

            Tänkte visa bild, men hur lägger man in bilder?

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #51
              Jo det flyter på. Bygga pelare kanske är en idee, den ska jag fundera på, känns lite olönt nu i när hösten är på intågande, är inte direkt sugen på att hoppa i o bada just nu
              Jag har nätkorgar på andra sidan men dom är bara 2 o syns inte så mycket just på bilden.

              Man kan inte lägga in bilder direkt om man inte är guldmedlem utan då får man ladda bilden till någon sida där man kan länka ifrån, vet ej vad dom heter men det finns en massa, undrar om inte någon heter photobucket.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • AnjaG
                • August 2013
                • 9

                #52
                Haha, nä vore väl lite omysigt att hoppa i nu... Fast här på Öland har vi 20 grader i vattnet nu...
                Lägger in en länk, skrolla ner till augusti-september! Bilderna är klickbara för större format.

                2012, året som gick... Känns som dax för en liten återblick på det gågna året. Små och stora vardagshändelser, förevigade (???) i cyberrymden Om inte annat, är det bra inför det allt sämre k

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #53
                  Jättemysig damm, får se vad jag kan ta till mig där
                  VI har också runt 20 grader både i dammen o luften just nu men jag är störtförkyld, tror också det är enklare att göra det när man väll ska tömma ut en del ur dammen den är ändå över 1 meter djup så det är inte så lätt att nå botten utan att vara under vattnet för att stapla stenar
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #54
                    Nu har vi tänkt att ta bort pump o uv filter i dammen, vi har så att det rinner i vatten hela tiden så det borde väll inte vara någon fara?

                    Sen funderar jag på hur man ska förvara växterna bäst, vi har ju hästsvans tror jag dom heter i korgar på väggen och jag vet ej hur dom skulle trivas om man satte ner korgarna på botten men kan tänka att dom kanske inte mår så bra av det, där är bara sand i korgarna som dom har rötterna i, hur skulle ni gjort med dom växterna över vintern??
                    Vi kommer senare i höst att täcka dammen med divinicell plattor men ha öppet en bit där vi ska ha i en sån pump som håller frostfritt en bit.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • AnjaG
                      • August 2013
                      • 9

                      #55
                      Bara låt dem vara där de är! Mina hästsvansar har övervintrat på sin plats, grund hylla under ytan. Inga problem alls!

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #56
                        Tack AnjaG, funderar på om jag ska sänka ner korgarna på botten istället för då trycks dom inte ihop av plattorna vi ska lägga på sen, eller så får vi ha avfrostaren just där.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        Arbetssätt...