Solis Dammbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Solis Dammbygge

    Nu börjar vi med vårt nya dammbygge, vi har fått en gammal odlingsbalja (kommer från laxodlingen från början) från vår mc klubb som vi använt som pool där.
    Nu äntligen har vi fått den och kan göra en damm på ca 15000 liter.
    Har bara precis börjat så lite tipps o råd från er som haft damm mottages gärna
    Tyvärr kommer jag nog få bada varje gång man ska plantera växter där men det kan ju vara lite spännande i sig
    Fortsättning följer Klicka på bilden för större version

Namn: P1280990.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,5 KB
ID: 2184129Klicka på bilden för större version

Namn: P1280998.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,1 KB
ID: 2184130Klicka på bilden för större version

Namn: P1280999.jpg
Visningar: 1
Storlek: 229,6 KB
ID: 2184131
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vilka råd söker du efter.

    Mitt första "råd" har du i alla fall redan anammat - gräv inte för hand

    PS. Flyttade tråden till dammkategorin - visst det är ett projekt så det är inte fel att lägga det där men de som är dammintresserade hittar det lättare i denna kategori
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Tack Kjell, ja att gräva detta förhand hade tagit lite för lång tid tur att vi har en gammal lingrävare

      Jo dom råden jag kan behöva är lite om bottenmaterial vi funderar på sand, hur tjockt behöver man ?
      Hur rengör man enklast en sån här stor damm tro?
      Eftersom att vi gräver ner denna dammen då borde väll fiskarna klara att övervintra där den är väll ca 1,30 hög har inte mätt faktiskt?

      Det jag också tänker på är lite vad för grejor man ska tänka på sånt som ni kanske gjort fel när ni fixade damm så jag kan undvika dessa blundrar.

      Bolla gärna lite ideer hur man kan inreda en sån här damm?

      I mitten är utloppet där vatten ska rinna ut när man behöver byta eller tömma av någon anledning.

      Vi funderar på sand iallafall och bygga upp runt utloppet så att sanden inte åker ner och just nu slog det mig att man kan ju faktiskt bygga med sten runt utloppet så att det inte syns såväl.

      Mot barnens förtret så blir detta en damm istället för pool

      Många frågor kommer nog att komma fram under tiden.

      Filterlösning blir nog en renare som dom hade till poolen innan så det är nog ett sandfilter tror jag, har inte sett det ännu så jag vet inte riktigt.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Jag har ingen egen damm längre, flyttat, men djupet räcker till för att fiskarna ska övervintra. Bottenmaterial är faktiskt inte så viktigt, det kommer att bli dy ganska snart och det är bara bra. Växter behöver lite olika djup och du måste nog ordna lite terasser i dammen, under ytan så klart, att ställa växterna på. Näckrosor kan du nog ha på det djupet.
        En anordning för att enkelt kunna göra vattenbyten kan också var bra.
        Du kommer också att se alger växa på väggarna, det är också som det ska vara, ska du ha någon form av guldfisk kommer de att gå och äta i algmattan.
        När jag hade damm matade vi aldrig, fiskarna klarade sig utmärkt ändå, men nackdelen är att de blir mera skygga än när man vänjer dem vid matning.

        Tobbe

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Tack för din berättelse.
          Jag mätte dammen och jag hade lite fel den var bara 1,13 djup och så var det ca 3,80 bred så vattendjupet kommer nog högst vara 1 meter. Ska tänka på detta nu ska jag ut o fortsätta
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Lägger in ett foto (tog det precis) på våran damm som har varit igång i drygt 15 år. Det är dock en dammpresenning och den är lite ömtålig nu - nästa gång väljer jag nog ett annat material. Storleken på min damms djupvattendel är nog ungefär som på din men sedan finns det också en grundvattendel (som speciellt grodor, paddor och många växter älskar) som är ca. 5-20 cm djup. I mitten är det en djupvattenhåla som i början var ca. 1,5 meter djup men nu säkert inte är mer än några centimeter mer än metern djup. Vi bor väl i ungefär samma växtklimatzon (gränzzonen mellan tvåan och trean) så det bör väl gälla ungefär samma förutsättningar. Vi har haft fisk i och sedan har djur som grodor, salamandrar, paddor etc. flyttat in och detta är mina erferanheter. Fiskarna (och övriga djur så klart) får gå kvar utomhus under vintern. Det är ingen värme eller syresättning i dammen på vintern - det enda jag brukar göra är att lägga dit ett "frigolitlock" för dammar vilket gör att ett hål i mitten hålls öppet på vintern.
            Koi - nja, har försökt 2 gånger men det har inte gått bra så dessa bör man plocka in på vintern.
            Guldfisk - funkar nästan alltid utan problem. Dock några vintrar (undantag) har varit jäkligt långa och kalla och varit utan snö (snö isolerar) då har både guldfiskarna och paddorna strukit med. Men allmänt sett håller man öppet ett "hål" samt inte har för mycket slam på botten så klarar sig guldfiskarna.

            Jag minns inte hur mycket sand jag la under presenningen men ett 5 cm tjockt lager var det i alla fall.
            Bifogade filer
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Tack Kjell. vacker damm du har

              Eftersom våran är hel i sig så behöver vi inte damm duk utan funderingen var om vi skulle ha sand på botten men det är säkert ganska meningslöst eftersom det slammar igen som ni skriver, under dammen ska vi lägga divinicell plattor för att hålla det plant och sen kan ju inte plattorna frysa heller.

              Grön som dammen är, kanske är lite tråkig i färgen men däremot så bör man se fiskarna ganska väl och sätts det så alger och slam efter hand så syns det inte ändå.

              Hur ofta rengör ni dammen på botten?

              Hur har ni byggt upp hyllorna som ni planterat i, behövs det något typ jord sand eller något eller har ni bara petat i växter bland stenarna?
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Behövs det ett rejält filter eller räcker det med cirkulation i dammen
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Man kan väl lägga ett tunt lager med sand på botten av estetiska skäl. Växter som näckrosor planteras bäst ner i krukor.

                  Svårt med växter i en sådan damm. Dels eftersom den inte har någon lågvattendel och dels eftersom det inte är sluttande kanter vilket gör att det är mycket svårt för växterna att fästa på kanten. Jag hade ändå hängt ett "växtnät" ner på sidorna.

                  Filter beror väl på lite hur ren man vill ha dammen och hur mycket fisk man har i den. De första åren hade jag ett filter - men de sista 10 åren har jag kört utan. Vill man ha riktigt klart vatten bör man väl köra med UV.

                  Jag föredrar dock lite "ogenomskinligt" vatten eftersom det blir mer naturligt då. Även om min presenning är mörkt grön så tycker jag att det ser kontsgjort ut om man ser den så därför föredrar jag lite murrigt vatten.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Ah villken bra idee, något särskillt nät du tänker på?
                    Funderar på om man ska bygga upp med lite sten på någon kant men det kanske blir för tungt för botten i längden, vill ju inte att den ska gå sönder även fast den är tålig.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av solis
                      Ah villken bra idee, något särskillt nät du tänker på?
                      Funderar på om man ska bygga upp med lite sten på någon kant men det kanske blir för tungt för botten i längden, vill ju inte att den ska gå sönder även fast den är tålig.
                      Sådant nät som säljs i alla gardencenters som säljer dammtillbehör.

                      Vet ju inte vad botten tål så jag kan inte uttala mig om det - men jag har svårt att tro att en massa stenar skulle göra att botten spricker om underarbetet är rätt utfört. Ställ dock stenarna på frigolit.
                      Vet dock inte riktigt om det går att göra snyggt i din damm. Din damm har klara fördelar men är mycket svårare att få till snygt med växter.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        #12
                        Allt beror ju på vad man vill ha i dammen. Hade jag haft den dammen så hade jag kört en ren Koidamm, men då skulle jag ersatt det befintliga bottenavloppet med ett riktigt gjort för kontinuerlig cirkulation som utlopp till filtret. Givetvis kan man då inte ha någon form av bottenmaterial utan måste köra dammen "ren" sånär som på kantnät att fästa växter i om man nu vill ha det.
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ja kantnät heter det
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Tack för att ni bollar med mig
                            Nu har vi fått i dammen i hålet iallafall och ska fixa det sista som att förlänga utloppsröret och sätta ett rör uppåt så att vattnet rinner ut om det blir för mycket vid regn eller så.
                            När allt sånt är färdigt ska vi börja gräva igen runt om så att det blir plant runt om, sen får vi väll tvätta av den innan vi börjar fylla med vatten som ska vara kvar och lägga i lite sten o sand.
                            Får köra till båstad och kolla i gardena affären vad dom har där och erbjuda och sen får vi väll börja ragga efter lite fisk.
                            Jag har bara en guldfisk i mitt kar och det känns lite synd att skicka i den ensam i den stora baljan.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: P1290003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,1 KB
ID: 2148532Klicka på bilden för större version

Namn: P1290004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 216,4 KB
ID: 2148533
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #15
                              Den enda affären jag kan tänka mig med dammfiskar är arken zoo i halmstad (stenalyckan).
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...