Grumlig damm? Leasa en snok!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kent001
    • April 2008
    • 58

    Grumlig damm? Leasa en snok!

    Jag har en trädgårdsdamm på 200 kvm. I dammen har jag guldfiskar som förökar sig som flugor. Kul att dom trivs men när dom blivit bortåt 800 så var gränsen nådd! Med så många fiskar så blir alla småkryp som äter alger utrotade vilket i sin tur innebär att vattnet i dammen förvandlas till en grumlig soppa. Frågat Naturhistoriska riksmuseét vad jag ska göra för att få vattnet (någorlunda) klart och fått svaret: Ta bort fisken! Behåll bara en handfull så löser sig problemet. Lätt att säga men svårt att göra i en så stor och djup damm. Jag har skänkt bort hundratals guldfiskar, haft fiskgjusar, häger och fiskmåsar som medhjälpare i försöken att ta bort fisk. Det har hjälpt, men inte tillräckligt. Sedan några år tillbaka har jag haft snokar på tomten. Dom har trivts och förökad sig (konstigt vore det väl annars med så mycket käk). Nu har jag bara ett femtiotal guldfiskar kvar. Hurra! Tacka snokarna för det!/Kent
    Mer info om min damm (och snokar) på min hemsida www.bystan.se
    Senast redigerad av kent001; 05 July 2013, 14:30.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    haha awesome dammvaktare

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Täby kommun försöker för närvarande fiska ner den gigantiska mörtstammen i Vallentunasjön för att få klarare vatten, man kanske skulle tipsa dem om att använda snokar istället...
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Fan vad fett! Man up or shur up
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • kent001
          • April 2008
          • 58

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Täby kommun försöker för närvarande fiska ner den gigantiska mörtstammen i Vallentunasjön för att få klarare vatten, man kanske skulle tipsa dem om att använda snokar istället...
          Jag har kollat kommunens hemsida. Det kanske blir liiiite svårt att få ihop tillräckligt många snokar med tanke på att förra årets fångst av vitfisk blev drygt 23 ton, men vem vet, det kanske är värt ett försök.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Är det bara snoka som fått ner fiskana borde inte salamandrarna och grodorna ligaga farligast som lättfångast till först?
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • kent001
              • April 2008
              • 58

              #7
              Ursprungligen postat av eriahl
              Är det bara snoka som fått ner fiskana borde inte salamandrarna och grodorna ligaga farligast som lättfångast till först?
              Självklart äter snokarna både salamandrar och grodor också. Bäst vore väl om det gick att uppnå en balans mellan bytesdjur och predatorer. Färre fiskar betyder ju också att flera grod- och salamanderyngel överlever (fiskarna äter ju dessa yngel) så man får bita ihop och ta det onda med det goda./Kent

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Gullsjön här i Täby är så grund att den drabbas av syrebrist varje vinter, och resultatet är att den enda fisk som kan leva där är småspigg och guldfiskens mycket nära släkting ruda - och de finns i enorma mängder. Sjön är också full med snok, som äter rudorna - jag kommer inte ihåg exakt antal, men jag räknade över 20 snokar när jag gick runt den pyttelilla sjön - och dessutom precis proppfull med paddor. Salamandrar verkar det dock inte finnas i Gullsjön, de undviker som sagt vatten med fisk.

                Jag är ganska säker på att snok har avrundningsvis noll effekt på både rud- och padd-population i vatten där de arterna trivs. Men det är en vansinnigt trevlig och intressant art.

                Snoken är dessutom en missgynnad art som förlorat stort på förändringar i jord & skogsbruk, och jag tycker man får acceptera att de tar en del fisk, grodor och salamandrar.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Klart och naturligt att domtar amfibire men tänker att i stor damm lättaer hinna på salamandrar än fiskar t ex
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  Arbetssätt...