Belly-up vid 8 grader

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Belly-up vid 8 grader

    Nästan en dammfråga iaf - funderat ett tag på vart jag skall lägga tråden.
    Nåväl för några veckor sedan testade jag två grupper ungfisk utomhus (4 Pter longipinnis o 4 endlers). Temp 12 gr vid gryningen klarade bägge grupperna. Jag fortsatte en natt till med longipinnisen o då sjönk temp till 8 gr varvid de 4 gjorde belly-up. Perkele - tog in dom men efter några timmar simmade alla 4 omkring som ingenting egentligen hänt. So it goes som Vonnegut kanske skulle sagt. Men hade det funnits någon predator i närheten hade de 4 ju rimligen vart historia.
    Några reflektioner eller andra iakttagelser?
    Killies is a lifetime passion
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Graderna stiger nog lite snart, då får du påt igen bara

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      8-12 grader är en typisk nedre letaltemperatur för tropisk fisk. Nästan allt packar ihop där.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13117

        #4
        är det så jäkla isigt i huskvarna? Det var ju omkring 18gr i sjön jag var och badade i....
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Det var några veckor sedan - o en miniatyrdamm som då får stora tempvariationer under dygnet. Kallt om natten o kanske tropiska temp på em...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13117

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Det var några veckor sedan - o en miniatyrdamm som då får stora tempvariationer under dygnet. Kallt om natten o kanske tropiska temp på em...
            Med så stora tempvariationer låter det inte som det är nån idé att ha fisk i den. Kanske fågelbad?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Just i dom här två minsta murbruksbaljorna hade jag tänkt en näckros vardera (när väl plantagen får in dom). Skulle dock vara skoj att ha någon småfisk i dom dessutom nu när nätterna blivit varmare. Jag får väl mäta temp på nytt någon morgon. I skrivande stund ligger vattentempen på 21. Vad gäller fåglarna föredrar dom dock klart min trädgårdsdamm.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                Just i dom här två minsta murbruksbaljorna hade jag tänkt en näckros vardera (när väl plantagen får in dom). Skulle dock vara skoj att ha någon småfisk i dom dessutom nu när nätterna blivit varmare. Jag får väl mäta temp på nytt någon morgon. I skrivande stund ligger vattentempen på 21. Vad gäller fåglarna föredrar dom dock klart min trädgårdsdamm.
                Bygg en större!! finns väl inge roligare tidsfördriv, skotta skotta skotta

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Du får satsa på något subtropiskt. Jag tyckte jag såg Trigonectes balzanii på en lista...

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    @ Ryssbompa - Så roligt är det väl inte - många skottkärror fylldes när jag grävde min trädgårdsdamm i en befintlig träkista 2004 (bildserie):

                    Och gräva i gräsmattan vill jag inte - jag har starka misstankar på att det ligger ett grävlingsgryt därunder. Vi har ett möjligt utgångshål vid en björk och föregående husägare tvangs tillkalla jägare för att skjuta en grävling under verandan. Även en granne fick närkontakt med grävlingen då. Men vi har inte sett till någon grävling och en schäfer tyckte inte det luktade något intressant ur utgångshålet.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      @ Erik Åhlander Nigripinnis skull ju kunna gå - men det blir ju mest bottenhoppare vid mina kläckningar. Haft Megalebias elongatus utomhus några gånger tidigare i både trädgårdsdammen och i sk rustadamm men har inga ägg (eller fisk) i år tyvärr. Dessutom kan det bli uppmot 30 gr i de mindre dammarna...
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      Arbetssätt...