Dammen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #16
    Okej då vet jag hur det fungerar. Dem jag pratade med idag tyckte att det var lite överkurs med bottenavlopp då jag inte ska ha mycket fisk eller fisk som skitar ner mycket typ koi. Tänker att jag tillverkar en ganska kraftig slammsug med 3/4" slang eller kanske 1". Borde bli gansk bra drag på en sån.

    Men som sagt det blir nog ganska dyrt, de rekommenderar en firestone gummiduk och det känns som nåt man inte vill tumma på. Funderar fortfarande på om man skulle bygga ett filter. Hittar dock ingen bra info om det, än

    Men för övrigt mycket fin affär med trevlig ock kunning personal. Ganska utplockat nu på växter och fisk dock men det kommer ju in nytt. Det såg ändå ut som de har ett stort utbud, särskilt på växter, många fina näckrosor.

    Dock spricker min budget med säkert med ett par tusenlappar men det har jag haft lite på känn. Dammen blev ju lite större än tänkt från början. Nästa vecka är det dock planerat för inköp och förhoppningsvis få igång det hela. Denna vecka få färdigt grävandet helt och köpa in en hel del sten och färdigställa den upphöjningen som behövs pga lutningen. Mer jobb än jag trodde men bra träning

    Har inga bilder på min dator men ska försöka komma ihåg att tanka över snart!

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #17
      Det fungerar utmärkt med hävert, se bara till att använda den ca en gång i veckan. Jag skulle vänta med att lägga grus i djuphålan, botten kommer antagligen ändå inte att synas när det blivit lite alger på duken och växterna har kommit igång.

      Tänk på att finns massor av svenska vattenväxter som är vackra och passar bra i damm, det brukar inte vara något problem att hitta lösbrutna sticklingar av växterna efter blåsigt väder så man behöver inte ens bryta mot allemansrätten för att få hem växterna. Alla växter jag nämnde i inlägg #6 finns förövrigt vildväxande i Sverige, men säljs också i välsorterade trädgårdsbutiker.

      Du kommer att tjäna massor med pengar på att bygga ett eget filter. Förut skrev jag att du skulle googla tricklefilter, nu kom jag på att det heter droppfilter på svenska.

      Kommentar

      • laasesku
        • October 2002
        • 660

        #18
        Ursprungligen postat av addo
        Det fungerar utmärkt med hävert, se bara till att använda den ca en gång i veckan. Jag skulle vänta med att lägga grus i djuphålan, botten kommer antagligen ändå inte att synas när det blivit lite alger på duken och växterna har kommit igång.

        Tänk på att finns massor av svenska vattenväxter som är vackra och passar bra i damm, det brukar inte vara något problem att hitta lösbrutna sticklingar av växterna efter blåsigt väder så man behöver inte ens bryta mot allemansrätten för att få hem växterna. Alla växter jag nämnde i inlägg #6 finns förövrigt vildväxande i Sverige, men säljs också i välsorterade trädgårdsbutiker.

        Du kommer att tjäna massor med pengar på att bygga ett eget filter. Förut skrev jag att du skulle googla tricklefilter, nu kom jag på att det heter droppfilter på svenska.
        Det blir ju ganska ofta men tänker att man ändå måste rengöra filtret typ en gång i veckan så får väl bli i samband med det.

        Svenska vattenväxter vore ju kul! Får väl ut o simma lite nån dag sen

        Ah okej. Ska kolla på ett sånt där droppfilter. Tror jag säkert kan hitta nåt på det. Är det sånt filter brukar bygga på damm? Har lite erfarnhet av dessa men principen ser ju inte omöjlig ut.

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #19
          Filtret behöver du bara rengöra när det börjar sätta igen. Om du har någon form av mekaniskt filter i början på filtret så kan du dock behöva rensa den delen någon gång i veckan.

          Det är vanligt att man bygger droppfilter då principen är enkel och risken för läckage är låg när filtret inte är trycksatt. Köpefilter finns det en uppsjö av och man brukar sätta flera separata filter i en slinga typ, in>mekaniskt>biologiskt1>biologiskt2>sedimentation skammare>ut.

          Testa att kolla på Koigalen.egetforum"punkt"se om du vill se värstingsystem, en hemmasnickrad tunna med en mekanisk del i toppen och en biologisk del under fungerar dock utmärkt för dig.

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #20
            Har kollat lite på att bygga eget men blir nog att köpa ett istället. Kommer bli mina päron som kommer göra det mesta underhållet på sikt och då tror jag en pump typ Bioclear 15000 (tryckfilter) blir lättare att underhålla.

            Och här nedan kommer de "efterlängtade" bilderna. Byggde "upphöjningen med stenar idag och den är inte färdig som synes.
            Vad tror ni om formen, den blir ju ganska brant djupt, är det ok för dammduken sen?
            Kanske borde runda av kanterna, så det blir mer sluttning, men får se.

            Volymen har jag uppskattat till ca 5000 liter, funderar på ett tryckfilter, typ ett sånt här http://www.boanas.se/Fakta_Bioclear_15000.html. Borde väl räcka, kanske t.o.m är i överkant?

            Och får bli gummiduk firestone. Vill inte tumma på duken, 1 mm hade de i tjocklek. Är det rimligt för min damm?





            Senast redigerad av laasesku; 17 June 2013, 14:19.

            Kommentar

            • roffen2
              • August 2012
              • 197

              #21
              Hej,
              Jag tycker absolut att du ska ha 1 mm gummiduk, känns bra mycket säkrare än PVC.

              Om jag får komma med ett tips utifrån egen erfarenhet, så är det att göra fler hyllor med olika djup. Är inte riktigt säker på vad du kommer att ha din vattenlinje på fotona. Men när man börjar köpa växter inser man att de vill ha olika djup. Man har ju korgar eller påsar och en för en del växter ska bara botten av påsen/korgen stå fuktigt, andra vill ha hela påsen under vatten, men växten över ytan osv. Näckrosor vill nog ha ungefär 50 cm djup, så då behövs det en hylla på det djupet också... Det brukar finnas bilder i dammtillbehörstillverkarnas broschyrer.

              /Roffe

              Kommentar

              • laasesku
                • October 2002
                • 660

                #22
                1 mm blev det! Storhandlade igår och blev först inte så dyrt som jag trodde. Men slank med en del extra grejjer så lyckades spräcka budgeten ganska bra. Men ville inte tumma på duk eller filtrering. Den ska ju ändå stå där i många år.

                Har tänkt tanken med ang olika sjup. Men har nu 1m djup som sluttar till 60 cm och sumpzon på 20-30cm. Men ska modifiera lite som du säger. Funderar även på att planera in för att kunna lägga i en stor sten på nåt ställe, dvs lägga lite extra skydd under för det. Ska bli kul o få igång den snart.

                Fick tips om att göra mer rundade kanter för snyggare övergång. Risk att man får ful svart kant menade försäljaren. Har tänkt lägga en slags torvmatta i sumpzon/kanten så kan jag nog dekorera snyggt med en del sten och växter. Tips på nån växt som växer mycket i "bredd", dvs sprider sig åt sidorna? Hade vart fint vis kanten.

                Kommentar

                • roffen2
                  • August 2012
                  • 197

                  #23
                  Växter som sprider sig...

                  Hej,
                  dom flesta dammväxter håller sig i de krukor eller påsar man planterar dem i. Den som sprider sig mest av de vi har är Bäckveronica. Den har små rätt så oansenliga blommor men växer så det knakar. Längst fram i mitten på fotot nedan.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Damm18.jpg
Visningar: 2
Storlek: 282,3 KB
ID: 2148165

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #24
                    Ursprungligen postat av roffen2
                    [ATTACH=CONFIG]62441[/ATTACH]
                    Mycket vackert!
                    Sjöstenen på bottnen och i kanterna, ligger den löst eller är de fastlimmade på gummiduken?
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #25
                      Ursprungligen postat av roffen2
                      Hej,
                      dom flesta dammväxter håller sig i de krukor eller påsar man planterar dem i. Den som sprider sig mest av de vi har är Bäckveronica. Den har små rätt så oansenliga blommor men växer så det knakar. Längst fram i mitten på fotot nedan.

                      [ATTACH=CONFIG]62441[/ATTACH]
                      Jäklar så snyggt!
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • roffen2
                        • August 2012
                        • 197

                        #26
                        Sjöstenen ligger löst, vi har som syns närmast kameran en flack lutning, mera som en strand, här rinner också bäckfåran ut och här ser man botten väl. På lite större djup har vi lite stenar där det känns naturligt. När vi anlade dammen förra året var vi lite stressade av all blanksvart gummiduk i botten. Men nu andra året är allt täckt av en brunaktigt patina av slam och alger. Ser ju ganska naturligt ut utan att man behöver täcka med sten. Vi har ett gäng guldfiskar i och de skitar ju ner ganska mycket. Man kan köpa Damm-sugare (blir lite humor på svenska ju) och ta bort lite om man vill.

                        /Roffe

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #27
                          Ursprungligen postat av roffen2
                          en liten bäck som rinner ner i vattnet.
                          Hur stor är pumpen till den bäcken? Måste vara ganska stor för att få såpass flöde?
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • roffen2
                            • August 2012
                            • 197

                            #28
                            Hej,
                            jag gör en egen tråd om min damm i stället, så slipper jag kapa tråden...

                            /Roffe

                            Kommentar

                            • laasesku
                              • October 2002
                              • 660

                              #29
                              Ser riktigt fint ut roffe! Jag har nu fixat till kanterna på dammen så att de sluttar mer, och har samtigt fått lite mer olika djup. Har nog allt från cm till 30cm, 50 och sluttning ner till 1m på ett ungefär. Har även köpt en speciell skyddsmatta så om jag skulle vilja bygga upp med lite sten nånstans tror jag den kan funka för det.

                              Skulle ju vara fint med en sån växt eller liknande i den sluttande kanten. Kommer testa o köra på en del torvmatta (tror jag det heter) för att få sten att ligga fint vid kanten plus att växterna sägs gilla det. Imorgon eller tisdag är planen att fylla den o få igång! . Men allt tar ju längre tid än man tror men ploppar upp nya bilder inom kort.
                              Senast redigerad av laasesku; 23 June 2013, 18:43.

                              Kommentar

                              • laasesku
                                • October 2002
                                • 660

                                #30
                                Nu har den vart igång ett tag men har inte hänt så mycket. Men 5 guldfiskar i och lite växter iaf.

                                Det jag funderar på är hur man gör för att få till kanten. Tänker nog plantera gräs på den upphöjda sida och köpa lite konstgräs som man kan överlappa duken med. Plus nån sten här och där.
                                Fick tips om att köra på torvmatta vid kanten. Tänker att det bör gå överlappa kanten och sedan sumpzonen och med en massa småsten på det får man en fin kant??
                                Eller hur kan man göra. Kanten verkar det svåraste o få till snyggt. Lite osäker på hur mycket duken bör sticka ut utanför dammen så har nog en marginal på 30-35cm som det är just nu.

                                Bilder är på andra kameran men ska försöka få upp dem snart..

                                För övrigt riktigt kul med dammbygge fast det tar väldigt mycket mer tid och pengar. Men tror det är värt all möda som det känns nu

                                Kommentar

                                Arbetssätt...