Skydd för damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Troja
    • February 2013
    • 91

    Skydd för damm

    Hej har en damm på 90 cm djup. Har börjat funderat på lagar om skydd för drunkningar. Men jag ha inte direkt hittat någon lag.

    Men för säkerhets skull så skriver jag här och fråga om det finns någon lag, och vad säger lagen?

    Har ni något tips på vad man kan sätta som skydd? Är inte sugen på att sätta upp ett staket runt dammen
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Egentligen så skall man ha tillstånd från kommunen för att ha en damm och reglerna varierar lite från ort till ort.

    Om man sin damm placerat på ett sådant ställe att små barn kan komma in så bör man definitivt stänga av tillgängligheten på något sätt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Det är kommunala lagar som styr hur du ska ha runt din damm. Här var det krav på staket som var minst 90cm högt om dammens djup överskred 50cm har jag för mig.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        #4
        Sv: Skydd för damm

        Har sett nån som hade ett armeringsnät just under vattenytan. Antar att det kan ha haft med nått sånt att höra också

        Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Vad som krävs för en damm beror på mycket, hur stor den är, vilken typ av mark det är (tomt, naturmark...), om det finns detaljplan eller andra särskilda regler, vilken kommun det är osv. Bäst är att kontakta kommun och eller länsstyrelse och fråga vad som gäller för det man tänkt sig, det kan vara vad som helst från inga krav alls till mycket besvärliga tillståndsprocesser.

          När det gäller det där med staket, ibland undrar jag om det inte gått väl långt. Bygger man en djup damm med brant kant och har en tvååring som tultar runt i trakten, självklart ser man då till att hägna in så inte barnet trillar i. När däremot varenda vattenhål skall förses med staket går det väl långt. Visst säkerhetstänkande skadar inte, se till att kanterna inte är för branta kan ju vara bra som omtanke om både folk och fä, att åtgärda platser där det kan finnas lömska fällor är också rimligt.

          Fast när jag tänker på hur jag ägnade sommaren åt att ränna runt till vartenda vattenhål i trakten försedd med håv och lärde mig den hårda vägen vart man kan gå och inte, då funderar ju jag på, skall inte barn få vara barn längre och håva grodyngel och annat som på min tid var det som var mest prioriterat? Visst är det tragiskt om barn drunknar men skall det verkligen innebära att vi förvarar dem i en skyddande bubbla där de inte får göra nåt roligt själva? Blir det verkligen bra i längden?
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • AnnikaW
            • August 2003
            • 343

            #6
            Jag hittar inte någon källa just nu, men har för mig att man måste ha ett staket runt pooler och dammar i trädgård.
            Jag löste det genom ett enkelt nätstaket runt min damm. Det lär inte hålla för mycket, men håller faktiskt 1-2-åringar ute.
            Det är testat med grannbarnen.
            Större barn kan klättra över div. staket. Staketet har ju en psykisk verkan också, "hit men inte längre-effekt". Mitt staket är så nära att man kan se dammen och fiskarna om man står utanför.
            Har även staket runt tomten, men det är inte tättslutande. Öppna grindar och glipor mellan staket och en häck.

            Kommentar

            Arbetssätt...