Hur gör ni med elektroniken till era utedammar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    Hur gör ni med elektroniken till era utedammar?

    Håller på att gräva damm och allt om det finns i denna tråden:



    Men nu undrar jag hur gör ni andra med elektroniken till era dammar? Måste man anlita en elektriker och be denne sätta upp en eluttag på utsidan av huset för utomhusbruk? Eller kan man dra sladdarna från insidan av huset? Har sett att det ex finns jordfelsbrytare som man kan sätta inne mellan väggkontakten och sladden precis på samma sätt som man installerar en timer. FUnkar detta och får man göra så? Eller är jag tvingad att anlita elektriker och ordna allt ute?
    -----------------------
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Dammpumpar och dammbelysningar är ju ofta på 12 volt. På 220-230 volt måste man förstås ha en jordfelsbrytare och sladdarna skalla vara klassade för utomhusbruk.

    Skulle tro att de jordfelsbrytare som är portabla är helt OK - även för dessa finns det en klassning för inomhusbruk ersp. utomhus
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • wierdalien
      • February 2003
      • 936

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Dammpumpar och dammbelysningar är ju ofta på 12 volt. På 220-230 volt måste man förstås ha en jordfelsbrytare och sladdarna skalla vara klassade för utomhusbruk.

      Skulle tro att de jordfelsbrytare som är portabla är helt OK - även för dessa finns det en klassning för inomhusbruk ersp. utomhus
      Tack för svaret då blev jag i alla fall lite klokare.
      -----------------------

      Kommentar

      Arbetssätt...