Förslag på levande/rörligt vatten som skall rinna ner i en damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • wierdalien
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Tänk på att detta med trädgård och dammar är superstort i England, så sök på engelska.

    Tex raised pond
    ah, åter igen tack

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Tänk på att detta med trädgård och dammar är superstort i England, så sök på engelska.

    Tex raised pond

    Lämna en kommentar:


  • wierdalien
    svarade
    Tack HWH och hannesc för era tips och förslag. skall googla och söka lite sådanna läsningar. Se om jag hittar något som passar till just min damm

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Jag har ingen bild, men ska försöka förklara.

    Mina svärföräldrar göt fatet själva. I mitten göt de in en slang på ca 10 cm rakt genom fatet. (som en tratt liksom) I änden på slangen satte de en slangkoppling. I denna fäster de slangen från pumpen. Då är det väldigt lätt att ta upp pumpen vid behov utan att flytta fatet. Dessutom syns inte slangen för den ligger i hörnet i skuggan under fatet.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    typ nått sänt här ungefär. enligt den principen iaf
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    fågelbad menade jag

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    googla vattenbad

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    ja det har jag ingen bild på, men det är ju inte så knepigt. ett betongfat, typ fågelbad eller så, på kanten av dammen. med kanske lite stenar i så man kan dölja slangen o störa flödet lite.

    Lämna en kommentar:


  • wierdalien
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    filter eller fatet?
    tänkte mest på fatet och liknande i så fall.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    tillexempel

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    filter eller fatet?

    Lämna en kommentar:


  • wierdalien
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    ja en pump i dammen som pumpar vattnet genom ett filter o sen går vidare upp till fatet så rinner det ner där.
    om du har några bilder på något sådant får du gärna visa eller länka till dem

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    ja en pump i dammen som pumpar vattnet genom ett filter o sen går vidare upp till fatet så rinner det ner där.

    Lämna en kommentar:


  • wierdalien
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Jag skulle tänka mig att ett stort stenfat i ena hörnan vore trevligt. Ett med lite oregelbunden form som bildar en pip där vattnet rinner ner.
    Design är ju helt beroende av hur resten av trädgården ser ut.
    Ett stenfat eller liknande kan vara intressant. Ansluta så att vattnen från pumpen kommer den vägen då?

    Lämna en kommentar:


  • wierdalien
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Alternativt hade jag gjort dammen i två nivåer. Den ena upphöjd och den andra i marknivå och haft överrinning från den högre ner i den lägre.



    Typ som den men i helt annan skala.
    Rätt intressant idé faktiskt, men kommer inte fungera där jag kommer ha min damm pga andra planer för anslutande del av trädgården (frugan som har planer...lol). Men tack i alla fall

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...