Dags att börja bygga en egen utomhusdamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    Dags att börja bygga en egen utomhusdamm

    Jo jag vet, jag har pratat om det tidigare. Alltså att jag skulle vilja ha en egen damm med växter och fisk. Men det har inte funnits tid plats och möjlighet tidigare. Men i höstas flyttade jag. Och en av de grejer jag såg redan på visningen av huset, var möjligheten till en egen damm. På tomten finns denna stenformation, som jag antar har innehållit växter:

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    stenarna ligger helt lösa. Och utöver stenarna på bild så har jag gott om extra stenar. Men stenarna sitter inte fast. Dom är endast lagda löst ihop.

    Min tanke är följande:

    1. Jag skall flytta formationen några meter bortåt
    2. Jag skall mura ihop dem så dom sitter fast (stenarna)
    3. I stället för L form kommer det bli en rektangel på ca 3 x 2,3 m
    4. Formationen är ca 70 cm hög från marken och upp. Min tanke är att även gräva ner den lika mycket. Så det blir i alla fall i slutändan ett vattendjup på mer än en meter.

    Så min plan är att sätta igång arbetet kommande helg. Då genom att gräva och mura. Vad skall jag använda för att mura/fästa stenarna med varandra så det håller? Och var får jag tag på det? Insidan kommer sedan att kläs med gummiduk. Översta lagret blir sedan en lite bredare stenplatta så duken, förhoppningsvis, inte blir allt för tydlig.

    Jag tror inte att arbetet med att gräva flytta och mura kommer bli klart på en helg men man måste ju börja någonstans. Och fler frågor lär dyka upp efterhand som projektet pågår.

    Jag tar gärna emot förslag, synpunkter, tips och idéer som gör mitt arbete och slutresultat så bra som möjligt..
    Senast redigerad av wierdalien; 13 April 2013, 22:20.
    -----------------------
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    varför inte behålla L formen? tycker den var najs!

    Kommentar

    • Dr.Dork
      • December 2012
      • 263

      #3
      Sv: Dags att börja bygga en egen utomhusdamm

      Jag tyckte faktiskt också om L- formen

      Hade du tänkt att fiskarna ska övervintra i dammen? För då måste du ju, beroende på var i landet du befinner dig, gräva minst 1 meter ner under marknivå.

      Kommentar

      • wierdalien
        • February 2003
        • 936

        #4
        Jag bor i Borås. Tanken är att fiskarna skall kunna övervintra och därför kommer också en del av dammen vara djupare än resten. Men jag kommer inte att gräva ner hela dammen på det djupet.

        Anledningen till att jag inte behåller L formen är att då blir dammen för smal enligt mitt tycke. Vill ha en del yta så jag kan ha näckrosor och andra växter. Vilket jag personligen inte tycker kommer bra ut i en allt för smal damm.

        Idag har jag tjuvstartat genom att i handla redskap och kapat ner den syren som står/stod i vägen för flytten. En kraftig grensekatör fixade den biten som växer över marken. Nu har jag bara miljarder rötter att bli av med under marken.
        -----------------------

        Kommentar

        • wierdalien
          • February 2003
          • 936

          #5
          Inge tips på vad jag skall "foga/limma" ihop stenarna med?
          -----------------------

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            #6
            Sv: Dags att börja bygga en egen utomhusdamm

            Ursprungligen postat av wierdalien
            Inge tips på vad jag skall "foga/limma" ihop stenarna med?
            Vanligt murbruk lär ju fungera utmärkt.

            Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • wierdalien
              • February 2003
              • 936

              #7
              Ursprungligen postat av AffeAlien
              Vanligt murbruk lär ju fungera utmärkt.

              Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
              jo givet, men det skall finnas enklare men bra alternativ nu för tiden. efterlyser främst ett sådant. Har googlat och hittat nått som kallas för betinglim PL 400. Någon som har erfarenhet av det?
              -----------------------

              Kommentar

              • wierdalien
                • February 2003
                • 936

                #8
                HAr börjar plocka loss stenplattorna i trädgården för att skapa det hål som skall grävas ut. Märker att tidigare ägare gjort ett bra jobb när det gäller att grunda för stenplattorna.

                Det innebär att det både finns sten och sandlager under plattorna. Och det kan ju vara på gott och ont. På gott för att då har jag i alla fall en bit av grävandet som borde gå ganska lätt. Verkar vara ett lager på ca 30 cm med småsten och sand.

                Med andra ord 30 cm hyffsat lättgrävt. Vad som finns under det återstår att ta reda på när jag hinner sätta igång med grävandet på allvar. Nackdelen med sanden och stenen är väll att kanterna kanske inte är lika stabila då det kan bli rasrisk. Och i så fall behöver jag gräva en bredare håla, mura min damm, och sedan lägga tillbaka en del sten och sand utanför muren. Men men. Det är bara att ta ett steg i taget och se hur det går.
                Senast redigerad av wierdalien; 15 April 2013, 12:45.
                -----------------------

                Kommentar

                • wierdalien
                  • February 2003
                  • 936

                  #9
                  Har nu varit iväg till Byggmax som har rekomenderat mig en produkt som heter Stenlim PU700 och som skall fungera utmärkt i stället för cement och murbruk när det gäller sammanfoga den typen av sten som jag har.

                  Känns som ett bra och smidigt alternativ till att mura stenarna. Lättarbetat och jag slipper dessa fogar som murbruket skulle ge. Återkommer givetvis med mer om detta när jag har börjat foga samman stenarna och då fått lite mer erfarenhet om detta.

                  Efter jobbet idag skall jag, förutom att sätta på sommardäck på bilen, lyfta upp alla markplattor på den plats jag tänker anlägga dammen. Beroende på tid och ork så kanske jag också hinner påbörja själva grävandet. Eftersom jag gräver själv så har jag en känsla av att det kan ta ett tag innan det är klart. Så varför vänta till helgen när man kan börja idag?

                  Givetvis kommer det fler bilder efterhand som arbetet fortgår och när det finns något att visa upp.

                  ----

                  Info om stenlimmet:

                  illbruck PU700 Stenlim

                  PU700 stenlim är ett 1- komponent skumlim på polyuretanbas. Speciellt utvecklat för att limma sten och murblock av / mot betong, tegel, sandsten och gips.

                  Utvecklat för att ersätta cement (en flaska ersätter 25kg cement) för montering av sten och murblock av / mot betong, tegel, sandsten och gips. T.ex murar, väggar, trappor etc. Kan användas där el, vatten och cement saknas. Limmar även trä/trä, trä/ betong samt metall och aluminium mot sugande ytor.
                  -----------------------

                  Kommentar

                  • wierdalien
                    • February 2003
                    • 936

                    #10
                    I går kväll lossade jag samtliga plattor som täcker det område som jag skall gräva upp. Man tycker ju att en sten inte är tung, två är inte tunga osv.... men när man flyttar en mängd markstenar så blir det i sista ändan ganska tungt. Kroppen värker som bara den idag. Men det e bara att gilla läget.

                    Började lite försiktigt med att skotta grus i går också. Grävde dessutom ett "testhål" för att se hur djupt jag kan komma ner innan det blir "problem". Eftersom det ligger lager med sand, grus och sedan grövre stenar så går översta lagret snabbt att skotta bort. Men i takt med att materialet blir grövde och tyngre så blir det mer svårgrävt. Kunde i alla fall komma ner på ett djup av ca 50 cm utan problem.

                    Målet är att komma ner i alla fall lite till samt en håla i mitten som är ännu djupare. Detta så det finns chans för ev fisk att övervintra ute. Utöver att jag gräver ner i marken så kommer jag ju också mura uppåt en bit (se bilden i första inlägget). Så det totala vattendjupet kommer vara ca en meter i snitt, men "djuphålan" blir lite djupare än så.

                    Skall försöka gräva lite till idag samt kanske posta någon till bild.
                    -----------------------

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Jag får ont av att läsa.. hyr en minigrävare över dagen.. finns gott om gubbar som gräver svart också.. de flesta dammbyggen blir halvdana just pga detta.. det blir för jobbigt att gräva och sen nöjer sig folk..

                      Hoppas det blir bra!
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • wierdalien
                        • February 2003
                        • 936

                        #12
                        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        Jag får ont av att läsa.. hyr en minigrävare över dagen.. finns gott om gubbar som gräver svart också.. de flesta dammbyggen blir halvdana just pga detta.. det blir för jobbigt att gräva och sen nöjer sig folk..

                        Hoppas det blir bra!
                        Tanken med minigrävare är bra och vore ett klart alternativ, om det nu inte vore så att den del av trädgården ligger så till att det inte går att få dit en grävare dessvärre. Dessutom har utrymmet där jag skall gräva och placera dammen inte heller svängrum för en grävare pga hus, staket, murar, slänt mm.

                        Så tyvärr är enda alternativet att gräva för hand. En skitjobb men ett måste Grävandet får helt enkelt ta den tid det tar för det skall absolut finnas möjligheter i dammen för övervintring av fisk. Så ett visst djup är ett måste.

                        För en del personer så är grävandet klart på en dag eller två. Själv så misstänker jag att det, i värsta fall kan ta en eller flera veckor beroende på hur mycket tid jag hinner sätta åt sidan till att gräva. Har ju familj, jobb och andra åtaganden också. Går det snabbare = bonus, går det långsammare = tråkigt men ett måste.
                        -----------------------

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          Kolla med en flyttfirma.. de brukar köra lite alltiallo.. (vet av erfarenhet) ju skummare desto bättre.. de vill alltid ha mer jobb och tenderar att underskatta jobbens storlek.. 2000-2500 och ett par kaffe så tror jag att du får ett hål i backen..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • wierdalien
                            • February 2003
                            • 936

                            #14
                            Nu har i alla fall grävandet påbörjats. Blir tungt med all sand, sten och grus men det gör inget. Det skall ju kännas att han har roligt

                            Här kommer en dagsfärsk bild:

                            Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
                            -----------------------

                            Kommentar

                            • wierdalien
                              • February 2003
                              • 936

                              #15
                              Ont i armar och leder idag. Givetvis beror det delvis på att jag är ovan vid grävarbete, men har även ärftlig åkomma som gör att jag har problem med just bindväv och leder. Då detta i kombination med grävandet i går gör att hela kroppen värker mer eller mindre idag. Yippppyyyyy.......not!!!

                              Men oavsett värken så kommer jag fortsätta att gräva i dag efter jobbet. Vet ju att själva grävandet kommer ta sin lilla tid och jag vill så gärna få det gjort. Kör jag på en stund varje dag så kommer det ju bli klart förr eller senare
                              -----------------------

                              Kommentar

                              Arbetssätt...