Dags att börja bygga en egen utomhusdamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    #46
    Givetvis kommer inget klippas eller skäras bort innan allt är klart. Det jag vill limma i hörnen är just vecken. Duk mot duk så det sitter exakt så som jag vill ha det. Ev även lite duk mot sten. Duken kommer döljas av en tunnare sten som blir översta kanten sedan.
    -----------------------

    Kommentar

    • wierdalien
      • February 2003
      • 936

      #47
      Jo angående storleken så kommer den färdiga dammen innehålla ca 4,5 kubik vatten. Kanske inte riktigt så stor som jag hade tänkt från början men tillräckligt för att jag och familjen skall kunna njuta av den. Och förhoppningsvis tillräckligt för fiskarna att trivas i den.
      -----------------------

      Kommentar

      • AnnikaW
        • August 2003
        • 343

        #48
        Hej!

        Jag hade samma "veckfunderingar" som du när jag lade i gummiduk i min damm.
        Det slutade med att jag inte gjorde någonting åt vecken. Nu tycker jag inte att de syns alls, med lite alger och växter.
        Min damm är rektangulär och djup så det blev en del veck......

        Kommentar

        • wierdalien
          • February 2003
          • 936

          #49
          Ursprungligen postat av AnnikaW
          Hej!

          Jag hade samma "veckfunderingar" som du när jag lade i gummiduk i min damm.
          Det slutade med att jag inte gjorde någonting åt vecken. Nu tycker jag inte att de syns alls, med lite alger och växter.
          Min damm är rektangulär och djup så det blev en del veck......
          Då finns det kanske hopp om att hörnen kommer se bättre ur framöver. För så som det ser ut nu så är det verkligen inte snyggt. Men jag skall rycka och dra och vika och greja så det förhoppningsvis kommer att se någorlunda bättre ut i alla fall. Göra vad jag kan hel enkelt och därefter lägga på kantstenen som skall hålla allt på plats och bölja gummikanterna.
          -----------------------

          Kommentar

          • wierdalien
            • February 2003
            • 936

            #50
            Idag har jag köpt in kantstenen som skall ligga högst upp. Dessvärre får jag ej hörnstenarna ännu eftersom de skall sågas. Det blir snyggare hörn då. Har i alla fall tillfälligt lagt på några av stenarna på ena kanten så ni får en uppfattning om hur det hela kommer se ut.

            Senast redigerad av wierdalien; 23 May 2013, 05:48.
            -----------------------

            Kommentar

            • wierdalien
              • February 2003
              • 936

              #51
              Jo jag köpte lite växter idag oxå. Mest flytväxter men även lite annat. Har inte hunnit plantera något så det står i vatten. Men flytväxterna ligger i alla fall i dammen nu
              -----------------------

              Kommentar

              • david87
                • June 2005
                • 710

                #52
                Sv: Dags att börja bygga en egen utomhusdamm

                Flytväxter är ju så lätta att planera

                Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

                Kommentar

                • wierdalien
                  • February 2003
                  • 936

                  #53
                  Ursprungligen postat av david87
                  Flytväxter är ju så lätta att planera

                  Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
                  Alltså de växter jag inte har planterat ännu är inte flytväxter utan har köpt lite andra växter också. Dessa står i en balja för tillfället och väntar på att planteras på riktigt.

                  FLytväxter e ju bara att tippa i. Dom klarar sig själva
                  -----------------------

                  Kommentar

                  • wierdalien
                    • February 2003
                    • 936

                    #54
                    Ytterligare växter finns inplanterade i dammen och fler flytväxter på ytan. Filtret har fått en startkultur med bakterier och är igång.

                    Har faktiskt även hämtat hem lite fisk som sommar omkring i dammen. Håller mig till guldfisk med lite olika färger.

                    Planterade in näckrosor i helgen. Använde rekomenderad lera i tygkassar enligt rekomendation. Puff så vad det dimma i vattnet och man ser nästan ingenting alls. Hur lång tid rad det innan vattnen blivit bättre igen? Det var den där jädra leran till näckrosorna dom gjorde det. Det har gått ett dugn nu men är lite "mölkigt" vatten som i när näckrosorna sattes. Borde väll klarna upp igen?
                    -----------------------

                    Kommentar

                    • wierdalien
                      • February 2003
                      • 936

                      #55
                      Då har äntligen hörnstenarna för kanten kommit. Jag har lagt på dem löst så man kan se hur
                      det hela kommer att se ut när det är klart. Skall bara justera gummiduken och se till att stenen
                      ligger jämt och bra innan jag limmar fast dem.

                      Sedan återstår lite smådetaljer samt göra i ordning in och utlopp så det inte bara är slangarna
                      som syns just nu. Slangen från pumpen skall fästas ner mot botten så den inte syns alls. Och
                      returslangen skall gå genom en cementskål och grejas lite med så det blir ett litet fall ner i
                      dammen.

                      Här kommer en uppdaterad helt färsk bild på hur det hela ser ut just nu:

                      -----------------------

                      Kommentar

                      • AnnikaW
                        • August 2003
                        • 343

                        #56
                        Ett svar angående näckros och lera:
                        Det är ett övergående problem att det slammar i vattnet.
                        Har du lagt ett ordentligt lager grus på ytan? Det behövs när guldfiskarna kommer och bökar.
                        Jag har flera rejäla nylonpåsar med näckroslera och har helt klart vatten.

                        Kommentar

                        • wierdalien
                          • February 2003
                          • 936

                          #57
                          Ursprungligen postat av AnnikaW
                          Ett svar angående näckros och lera:
                          Det är ett övergående problem att det slammar i vattnet.
                          Har du lagt ett ordentligt lager grus på ytan? Det behövs när guldfiskarna kommer och bökar.
                          Jag har flera rejäla nylonpåsar med näckroslera och har helt klart vatten.
                          Även vi har nylonpåsar och ett lager sjösten ovanför leran. Vattnet har bara blivit lite bättre och inte alls så klart som jag vill ha det till. Hur lång tid skall det ta innan det ger med sig?
                          -----------------------

                          Kommentar

                          • addo
                            • January 2007
                            • 609

                            #58
                            När bakterierna har bundit lerans ytskikt så borde dimman lätta helt.

                            Jag har dock aldrig fattat varför man ska plantera i näckroslera, jag har aldrig gjort det i mina akvarium och där växer det så det knakar ändå. När jag först skaffade dam så planterade jag i näckroslera för att butiken sa att man skulle det, nu sedan några år så planterar jag alla dammväxter i enbart grovt grus och jag märker ingen skillnad alls på hur växterna mår.

                            Kommentar

                            • laasesku
                              • October 2002
                              • 660

                              #59
                              Lånar tråden lite. Ni med dammar, vad kör ni på för botten material? eller kanske inget alls

                              Kommentar

                              • wierdalien
                                • February 2003
                                • 936

                                #60
                                Ursprungligen postat av addo
                                När bakterierna har bundit lerans ytskikt så borde dimman lätta helt.

                                Jag har dock aldrig fattat varför man ska plantera i näckroslera, jag har aldrig gjort det i mina akvarium och där växer det så det knakar ändå. När jag först skaffade dam så planterade jag i näckroslera för att butiken sa att man skulle det, nu sedan några år så planterar jag alla dammväxter i enbart grovt grus och jag märker ingen skillnad alls på hur växterna mår.
                                det är endast näckrosorna sog har planterat i lera. Övriga växter är planterade i grus.
                                -----------------------

                                Kommentar

                                Arbetssätt...