Dags att börja bygga en egen utomhusdamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    #31
    Sista lagret sten ligger på plats. Har dock inte murat hela lagret ännu. Och det beror på att jag först måste bestämma mig för var/hur elektroniken, slangar mm skall gå in och ut till dammen. För i så fall kanske jag behöver knacka bort lite sten så det blidas en lämplig passage för detta. För jag antar att det lär vara två slangar som skall genom muran och bort till pumpen. En från insug och en till utflöde. Får fundera lite på den saken. Blir kanske lättare få överblick när jag har skaffat skälvar pumpen/filtret.

    Spettet i marken ligger fortfarande kvar men en polare har vinkelslip och skall komma förbi och ta hand om det problemet. Tänker inhandla det mesta av mina prylar hos Boenäs då det ligger max en halvtimma bort med bil härifrån. Men om jag åker dit i helgen eller senare vet jag inte ännu. Vi får se hur det blir med väder och det där jädra spettet i marken. Kan ju inte lägga på skydsmatta och gummiduk innan det problemet är fixat.

    Hur länge brukar ni ha igång dammen/vattnet innan ni börjar plantera in växter och fisk?

    Växter borde man väll kunna plantera in omgående så snart vatten och pump/filter mm är igång?
    Fiskar får väll vänta i alla fall en månad till efter det? Eller hur gör ni/har ni gjort?
    -----------------------

    Kommentar

    • roffen2
      • August 2012
      • 197

      #32
      Hej, ser kul ut det där. Jag anlade en liten damm om 2 kubik förra året och jag väntade typ en vecka med att släppa i fiskarna. Det finns ett pulver man kan köpa och hälla i filtret så får man hjälp med lite bakterier. Förhållandet vattenvolym/fiskmängd är ju (oftast) mycket bättre än vad man har i ett akvarium, så det är inte lika känsligt. Sen har man ju andra utmaningar med alger och temperatur som åker upp och ner t ex.

      Jag hade ett utvändigt eluttag och satte upp en litet skydd på väggen för elen. Och så köpte jag en 12 volts pump i st för 230 för säkerhets skull. Du kanske vill sitta på kanten och plaska med fötterna en solig dag?

      Jag handlar på Rångedala plantskola utanför Borås, de har mycket grejer och verkar kunniga.

      /Roffe

      Kommentar

      • wierdalien
        • February 2003
        • 936

        #33
        Ursprungligen postat av roffen2
        Hej, ser kul ut det där. Jag anlade en liten damm om 2 kubik förra året och jag väntade typ en vecka med att släppa i fiskarna. Det finns ett pulver man kan köpa och hälla i filtret så får man hjälp med lite bakterier. Förhållandet vattenvolym/fiskmängd är ju (oftast) mycket bättre än vad man har i ett akvarium, så det är inte lika känsligt. Sen har man ju andra utmaningar med alger och temperatur som åker upp och ner t ex.

        Jag hade ett utvändigt eluttag och satte upp en litet skydd på väggen för elen. Och så köpte jag en 12 volts pump i st för 230 för säkerhets skull. Du kanske vill sitta på kanten och plaska med fötterna en solig dag?

        Jag handlar på Rångedala plantskola utanför Borås, de har mycket grejer och verkar kunniga.

        /Roffe

        Jag har varit förbi Rångedala några gånger och som du säger så verkar dom ha ett stort urval i alla fall.

        Så det är att föredra 12 volts i stället för 230? Antar att det i så fall medföljer transformator som ändrar 230 till 12 volt?
        -----------------------

        Kommentar

        • wierdalien
          • February 2003
          • 936

          #34
          I går var vädret bättre än förväntat men jag hade inga möjligheter att greja med dammen i alla fall. Se om jag hinner göra något idag i stället (beroende på väder mm). Funderar på att mura ett litet "pumphus" vid sidan av dammen så slipper pump/filter vara syligt och störande. Man vill ju helst slippa se dessa grejer.

          Hur har ni andra löst placeringen av pump/filter mm? Har ni några bilder att visa på er lösning?
          -----------------------

          Kommentar

          • mikoto
            • July 2011
            • 215

            #35
            12v tycker jag är alltid att föredra framför 230V. Man brukar alltid få med en transformator till dessa pumpar som du frågar om. En fördel med att ha en transformator är att transformatorn fungerar även som isolationstransformator. Det gör att om det blir kortslutning av att tex sladden går av eller något annat tokigt och osannolikt, så är det bara en begränsad mängd el som kan gå ut i dammen som bestäms av transformatorns kapacitet. Är det en 230V pump så ligger en direkt koppling till elnätet i vattnet...

            Kommentar

            • wierdalien
              • February 2003
              • 936

              #36
              Ursprungligen postat av mikoto
              12v tycker jag är alltid att föredra framför 230V. Man brukar alltid få med en transformator till dessa pumpar som du frågar om. En fördel med att ha en transformator är att transformatorn fungerar även som isolationstransformator. Det gör att om det blir kortslutning av att tex sladden går av eller något annat tokigt och osannolikt, så är det bara en begränsad mängd el som kan gå ut i dammen som bestäms av transformatorns kapacitet. Är det en 230V pump så ligger en direkt koppling till elnätet i vattnet...
              låter sopm om det absolut blir en 12v för min del. ta det säkra före det osäkra.
              -----------------------

              Kommentar

              • wierdalien
                • February 2003
                • 936

                #37
                Helgen som passerade hade jag dessvärre inte tid att lägga många minuter på dammen. Spettet sitter kvar i marken och jag har inte hunnit inhandla varken skyddsduk, gummimatta eller pump. Men det är ingen brådska. Varken växter eller fiskar verkar ha dykt upp på marknaden ännu pga vädret så jag behöver inte stressa med att få i vatten just idag.
                -----------------------

                Kommentar

                • wierdalien
                  • February 2003
                  • 936

                  #38
                  Så här såg det ut från starten när jag skulle börja bygga min damm:
                  Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                  Det fanns en stenformation i formen av ett L. Fel form och på helt fel plats.

                  Nu ser det ut så här:


                  OBS för att få fram bilderna tryck på den blå texten "continue to media" så kommer bilden fram. (vet ej varför som gjort så. kanske för att kunna visa mer reklam först?).

                  Som ni ser är nu hela L formationen flyttad och gjord rektangulär. Där det fanns ett L innan är det nu marksten.

                  Mitt L är ca 2,5 meter brett och lite över 3 meter långt samt medeldjupet ca 1 meter men djupaste delen ca 140 cm. OBS det är alltså bara ca 70 cm av detta som stucker upp över markytan resten e ner på djupet under markytan.
                  -----------------------

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #39
                    bra jobbat.

                    Kommentar

                    • wierdalien
                      • February 2003
                      • 936

                      #40
                      Nu har det legat stilla ett tag pga andra sysslor, men i helgen som var så åkte vi till www.boanas.se och köpte skyddsduk, dammduk (gummi), pump + filter + div tillbehör. Så nu börjar det dra ihop sig för att lägga i duken och sedan fylla på vatten. Jag vet inte hur lång tid det tar att lägga i duken och limma den, men det kanske någon av er andra vet? Jag kommer alltså limma mot muren och övre kanten så att det kommer sitta stabilt.

                      Har också kvar att inhandla den kantsten som skall ligga överst runt dammen så att man sedan inte ser dammduken som kommer gå upp över kanten lite. Sedan såklart har jag även kvar att köpa in det sista för att få rinnande vatten ner i dammen. BLir förmodligen en urna som vattnet skall komma ur, rinna från urnans öppning ner på ett sten eller betongfat och vidare ner i dammen.

                      Givetvis skall det också köpas växter och fisk. Men först efter att duken och vattnet är på plats.
                      Senast redigerad av wierdalien; 20 May 2013, 14:02.
                      -----------------------

                      Kommentar

                      • wierdalien
                        • February 2003
                        • 936

                        #41
                        Någon av er som har en aning om hur mycket tid jag skall beräkna åt att just få skyddsduk och gummimattan på plats? speciellt med tanke på att jag kommer behöva limma mot sten? och dessutom vika och limma hörnen eftersom dammen är murad.
                        -----------------------

                        Kommentar

                        • wierdalien
                          • February 2003
                          • 936

                          #42
                          Senaste bilden när jag nu har påbörjat arbetet med dammduken:



                          Givetvis ligger det även en skyddsduk under. Att få hela dammduken på plats och få det att se
                          acceptabelt ut verkar inte vara det lättaste. Hade jag byggt en "normal" damm genom att bara gräva
                          i marken så skulle det utan tvekan vara klart betydligt snabbare. Men varför göra det enkelt när man
                          kan göra det mycket svårare? Hehe
                          -----------------------

                          Kommentar

                          • roffen2
                            • August 2012
                            • 197

                            #43
                            Hej,

                            ser spännande ut. Har du räknat ur hur många kubik det blir?

                            Jag undrar varför du tänker att du behöver limma...

                            Du lägger ju ut duken som du gjort, fast utan översta plattraden. När du fyller på vatten kommer trycket att dra ner duken i rätt form. Du kommer att få veck i hörnena, men det gör inte så mycket. Sen lägger du på översta plattraden och sen klipper du bort det som sticker ut på utsidan?

                            Jag gjorde själv några lappningar och limmade i vår damm, då i den bäckfåra vi gjorde. Men det blev inte tätt så vi fick göra om alltihop med en hel bit gummiduk utan skarvar.

                            Bra att tänka på är också att en hel del dammväxter vill stå grunt, några centimeter under vattenytan bara. Eller till och med precis i vattenkanten.

                            /Roffe

                            Kommentar

                            • MonkanS
                              • December 2011
                              • 861

                              #44
                              Klipp ingenting i dammduken förrän du fått den på plats så som du vill ha den, fyllt upp med vatten, och ser att underlaget stadgat sig ordentlgt!! Det går inte att skarva utan läckor.
                              Du behöver inte limma i hörnen. Inte alls skulle jag tro. Dammduken sätter sig efter ett tag av trycket från vattnet. Vecken som blir i hörnerna kommer inte att synas efter ett tag. Dessutom döljs det mesta av de växter du planterar i dammen
                              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                              Kommentar

                              • wierdalien
                                • February 2003
                                • 936

                                #45
                                Det jag främst tänker limma är just hörnen eftersom det kommer bli en del "extra" dammduk där som jag måste vika. Vill att det sitter så bra och snyggt som möjligt.

                                Angående översta plattraden så kommer det att läggas på en till sedan när duken är på plats. En tunnare sten som kommer att skjuta ut lite över vattenytan. Detta så att dammduken inte blir lika tydlig som den annars skulle ha blivit.

                                Angående växter så har jag anlagt nivåer på insidan av dammen vid kortändan på båda sidor. Så det är förberett redan för de växter som vill ha väldigt grunt.

                                Tack för inlägget
                                -----------------------

                                Kommentar

                                Arbetssätt...