Dags att börja bygga en egen utomhusdamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    #16
    Kroppen värker ännu mera idag. Att gräva i sten och grus är ett hårt enmansjobb. Men men bara att gilla läget. Har grävt en stund idag oxå och är nu nere på ca 50 cm i delar av gropen. Det syns inte så tydligt på bilden men som sagt, det tar sig. Kan jag hålla denna farten så är kanske grävandet klart när kommande helg är slut.

    En dagsfärsk bild från gropen:
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
    -----------------------

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #17
      efter den bilden tror jag ettfettbranamn nog har rätt i sina förslag - men lycka till i alla fall
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • wierdalien
        • February 2003
        • 936

        #18
        Ursprungligen postat av erikthur
        efter den bilden tror jag ettfettbranamn nog har rätt i sina förslag - men lycka till i alla fall
        Tyvärr kommer jag göra allt grävande själv. Så när jag är klar, och dammen förhoppningsvis ser bra ut, så kan jag i alla fall ta på mig äran för allt jobb
        -----------------------

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #19
          Och tills dess tänker du ge oss en daglig uppdatering på hur grävandet fortgår och vilka krämpor som följer jag gillar konceptet.. har du inga ungar i lämplig ålder som du kan muta med godis/öl?
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #20
            De e bra träning å gräva, jag handjagade 2x5m, kom en meter ner i backen innan ryggen sa ifrån/hösten kom. Tyvärr blev dammen aldrig klar pga brist på pengar och tid (och förståelse från äkta hälft).
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #21
              Om du är ambidextriös är det fantastisk träning.. är du inte det blir du bara ramsned.. haha..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • wierdalien
                • February 2003
                • 936

                #22
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Om du är ambidextriös är det fantastisk träning.. är du inte det blir du bara ramsned.. haha..
                Ja vi får väll se hur det går hehe... Skit idag öser regnet ner. Jag som hade tänkt fortsätta grävandet efter jobbet. Knappast kul att sitta i en dyngblöt grusgrop och leka i sörjan. Håller tummarna för att regnet upphör och solen hinner titta fram några timmar innan jag kommer hem. Men risken för det är väll inte stor. Bor trots allt i Borås....suck!!!
                -----------------------

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #23
                  1 miljon dagisbarn kan inte ha fel, det ÄR kul att leka i sörjan..

                  Eller inte..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • wierdalien
                    • February 2003
                    • 936

                    #24
                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    1 miljon dagisbarn kan inte ha fel, det ÄR kul att leka i sörjan..

                    Eller inte..
                    jag får köpa regnbyxor och ge mig ut i sörjan om jag vill ha något gjort de närmaste dagarna. skall tydligen regna i två dygn. jag som gärna hade kommit ner en bit till i marken innan helgen
                    -----------------------

                    Kommentar

                    • wierdalien
                      • February 2003
                      • 936

                      #25
                      Precis lagom till jag slutade jobbet idag så blev det faktiskt uppehåll i busvädret. Så en stunds grävande han jag faktiskt med innan regnet återvände igen. Lite kul att det börjar bli lite djup på grävandet. Men nu har jag stött på lite större stenar och jag hittade även ett spett i marken. Ett järnspett som legat där i många många år.

                      Dagsfärsk bild:
                      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
                      -----------------------

                      Kommentar

                      • laasesku
                        • October 2002
                        • 660

                        #26
                        Blir spännade o se hur det blir. Får dock inte upp några bilder när jag klickar på länkarna, kanske bara är för mig?. Vore kul o se!

                        Kommentar

                        • wierdalien
                          • February 2003
                          • 936

                          #27
                          Ursprungligen postat av laasesku
                          Blir spännade o se hur det blir. Får dock inte upp några bilder när jag klickar på länkarna, kanske bara är för mig?. Vore kul o se!
                          klicka på länken. kolla sedan på höger sida där du ser texten "continue to media". Klicka på den då kommer bilden. Vet inte varför ImagesShack gjort det så men då kommer i alla fall bilden fram. Antagligen för att dom vill visa reklam först, eller så vill dom helst att man skaffar "medlemskap" eller nått. Men som sagt klicka på den texten så kommer bilden fram.
                          Senast redigerad av wierdalien; 19 April 2013, 06:35.
                          -----------------------

                          Kommentar

                          • wierdalien
                            • February 2003
                            • 936

                            #28
                            Helgen har varit bra och jag har nu gjort klart allt grävande av dammen. Allt förutom att det ligger ett järnspett i marken som sticker ut precis där jag har min damm. Verkar vara ett långt spett och omöjligt att röra så jag måste kapa det på något sätt. Har inga verktyg för att kapa järn för tillfället men det löser sig säkert snart

                            Det var grymt mycket och stora stenar i botten på hålan, så djuphålan blev inte lika stor som beräknat men har ändå fått sitt djup och bör räcka till.

                            Har också murat några varv upp och har nu bara ca två varv sten kvar att mura. Sedan blir det att skaffa skydsduk, dammduk mm. Alltså det lite mer roligare arbetet av dammen
                            -----------------------

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #29
                              Med ett järnspett går det att få bort dom flesta stora stenarna. Finns många olika bra tekniker för att bända bort stora stenar.
                              Jag jobbar på en kyrkogård och när vi gräver så går det ju inte att ha stora stenar som ligger kvar.
                              Så med lite ilska, svett och vilja kan man lyckas med det mesta

                              Kommentar

                              • wierdalien
                                • February 2003
                                • 936

                                #30
                                Murade ytterligare ett varv i går så nu återstår bara sista lagret sten på höjden (förutom den tunna stenplatta som ha skall ha som avslut högts upp. Det blir en lite snyggare finnish då Jo jag skall mura ett litet "pumphus" vid sidan också att ha pumpen i. Och spettet siffet fortfarande kvar i marken. Det måste ju bort...

                                Sedan dags för det lite mer roliga. Skaffa skyddsmatta, gummiduk, pump och annat som behövs. Fylla på vatten och plantera växter. Och såklart fisk men hela systemet får allt vara igång ett tag först innan det flyttar in några invånare. Vill ju att vattnet och bakteriafloran skall "mogna" först.

                                Hur gör ni andra med elektroniken? Måste man fixa dit en elektriker som sätter upp eluttag för utomhusbruk på utsidan av huset, eller får man dra ström från insidan? Har sett att det finns jordfelsbrytare som man kan koppla in mellan vägguttag och sladd precis som man sätter i en timer. Får man/kan man göra så?
                                -----------------------

                                Kommentar

                                Arbetssätt...