HJÄLP SNARAST! Rädda 150 guldfiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isla
    • January 2013
    • 5

    HJÄLP SNARAST! Rädda 150 guldfiskar...

    Hej,

    Vänder mig till er för hjälp snarast då jag är helt nybörjare på detta!
    Jag har gjutit en damm i betong som är ca 4 x 7 meter och runt 0,8 meter djup i genomsnitt. På det djupaste stället är den 1,2 meter. Dammen är sedan målad vit invändigt med en färg som heter "Tela Asfaltica" en slags våtskicktsfärg som används till terrasser och annat där det kan stå vatten. Killen i butiken påstod att den använts tidigare till dammar åt kinesiska restauranger med fisk.
    När dammen var färdig fyllde jag på med vatten ur kranen enligt djuraffären. I botten på dammen ligger ca 1kbm runda rullstenar som är stora som en knytnäve ungefär. Jag har även byggt en stor ö med stenar där fiskarna har mängder med gömställen. Än så länge finns inga växter, men det kommer.
    När jag var i djuraffären handlade jag 4 olika sorters guldfiskar som ska klara av kallt vatten. Den första modellen har väldigt utåtstående ögon och en bred skärt, den andra modellen är vit med röda fläckar, den tredje modellen är ljusgul och den fjärde modellen är en vanlig röd modell.
    Totalt handlade jag 50st fiskar som var mellan 6-8cm, så de har gott om plats. Enligt affären skulle jag bara släppa i fiskarna när jag kom hem, men jag la dem i en påse med djuraffärens vatten på ca 20 grader och sänkte ner den i dammen som håller 10 grader för att inte temperaturskillnaden skulle bli för hastig. Efter 10 minuter lät jag dem simma fritt. Till dammen har jag köpt ett filter med pump som hette Sera tror jag. Det var ett komplett kit som klarar 12000 liter vatten. Ifrån filtret på pumpen har jag lagt en slang runt hela kanten på dammen som jag borrat 6mm hål i, så det sprutar ut vatten som en fontän runt om.

    Till frågan:
    När jag släppte i fiskarna så simmade alla runt ett tag och kollade, men efter ett tag så simmade de ner på botten och kilade sig emellan rullstenarna och låg där mer eller mindre hela tiden. Efter en dag så hade två fiskar flutit upp till ytan och låg på sidan. Idag tredje dagen så har jag plockat ur 6st fiskar som låg på sidan vid ytan. Det är lite svårt att hitta fiskarna, men när jag hittar dem ner bland stenarna och petar lite på dem så är vissa helt livlösa, medan andra får en jätte fart.

    Vad händer? Imorgon kommer 100st guldfiskar till som ska släppas i och är beställda.

    Om det är för lite syre i vattnet så borde väl fiskarna gå upp till ytan och chippa efter luft?

    Det verkar inte häller som om de är särskillt matglada. Jag har slängt i massor med fiskmat som jag köpte med fiskarna och även brödsmulor och annat, men de verkar inte vilja gå upp till ytan och äta.

    Kan det vara så att färgen är dålig för fiskarna?
    Är det för kallt med 10 grader? Har jag köpt fel fiskar?
    Eller varför dör dem? Är de döda när de ligger på sidan vid ytan?

    M.v.h.
    Isla
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    kolla så det inte är antimögelmedel i färgen.. försökte kolla det men blir bara hänvisad till spanska sidor.. många industri-fix/spackel/färger har dessvärre det i sig.. är fallet så får du tömma dammen och måla över färgen med vanlig golvlack.. tråkigt men sant..

    det låter dessutom som att du kallstartat dammen utan bakteriekultur, visserligen tycker jag att det borde vara alldeles för stor volym för att du möjligtvis ska kunna få nitrit..

    ta ett vattenprov (finns att köpa i alla djuraffärer) och återkom..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Jag antar att dammen är utomhus eller? Om det är så verkar det vara lite varmt med 10 grader - borde vara kallare nu?

      Fiskar äter inte om vattnet är kallare än 10-12 grader och om de har mat i magen när temperaturen snabbt sänks så kommer den maten de har i sig att ruttna i tamsystemet och döda fisken.

      Om du slänger i massor av mat nu är det enda som sker att vattnet förstörs. En damm likaväl som ett akvarium behöver mjukstarta för att komma igång med en gynnsam bakterikultur. Här kan du ha fått nitrit i dammen även om dess storlek minskar risken. Har du mätt?

      Guldfiskar klarar utan problem att övervintra utomhus om de sakta vänjs vid det kalla vattnet och med sakta menar jag inte 10 minuter utan veckor - man bör alltså inte starta upp en utomhusdamm denna årstid.

      Du skall absolut inte släppa ner fler fiskar i dammen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Isla
        • January 2013
        • 5

        #4
        Tack till "Ettfettbranamn" och "Kjell".

        Dammen är i Spanien och därför är det lite varmare i vattnet vid den här årstiden. Problemet jag har haft vid valet utav fiskar är att vi har stora temperaturskillnader i vattnet. Dammen är som sagt i genomsnitt 80cm djup och därför kommer den säkert att kunna bli 36grader varm i sommar och runt 10 grader nu på vintern.

        Vad menar Ni med kallstart (nybörjare)?

        Jag är rädd för att det kan vara för mycket klor i vattnet???? Vi har ganska mycket klor i vårt dricksvatten och jag fyllde på dammen dagen innan jag släppte i fiskarna. Kan detta vara en orsak. På sommaren försvinner kloret väldigt fort, men nu tar det lite längre tid.

        Jag ska åka till djuraffären nu och köpa ett vattenprov. Hur ska jag mjukstarta? Vi har 20 grader nu i luften på dagarna och det borde vara jämförbart med maj i Sverige.

        Om maten ruttnar i magen, så måste jag då med andra ord köpa "svultna" fiskar om vattnet skulle gå under 10 grader?

        Kommentar

        • Isla
          • January 2013
          • 5

          #5
          Vattnet har ett klorvärde på under 0,2 och ett PH-värde på 8,2.

          Kommentar

          • Isla
            • January 2013
            • 5

            #6
            Nu har de 100 nya fiskarna kommit. Jag har även gjort ett nitrit test idag som visade på mindre än 0,05. Vilket enligt djuraffären skulle vara bra. Ett PH-värde på 8,2 är väl precis i överkant på vad som är bra? Kan det vara bra att försöka sänka det lite? Nu är det nämligen idag totalt 12st av 50 som dött på 3 dagar, men PH-värdet borde inte kunna ge sådan snabb förödande effekt?

            Kommentar

            • Isla
              • January 2013
              • 5

              #7
              Fiskaffären rådde mig till att hälla i tre flaskor cyprinopur, eftersom detta skulle förhindra och bekämpa "alla" bakterier i vattnet. Men som man kan läsa på internet om denna produkt så verkar den vara mer mot sjukdomar på fiskarna. Korrekt?

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Skulle den där medicinen verkligen döda alla bakterier så vore det direkt katastrofalt. Den verkar i stället inriktad på diverse parasiter och det är knappast det problemet du har.

                Tycker det verkar som du har alldeles för bråttom. Det tar tid för en damm att komma igång och hantera avfallsprodukter från så många fiskar. Det kan ju också handla om restprodukter från ej helt färdighärdad färg, olämpligheter i kranvatten osv. Vad du kan göra är ett vattenbyte kombinerat med något vattenberedningsmedel (med tanke på klor, inte medicinering alltså).

                Du skriver inget om filtrering, har du nåt i den vägen?
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • ecco
                  • November 2010
                  • 500

                  #9
                  Det fanns med i texten Bygert.
                  Dock förstår ja om du missade det.
                  Tog mej 3 försök bara att fatta allt som stod.
                  Till dammen har jag köpt ett filter med pump som hette Sera tror jag. Det var ett komplett kit som klarar 12000 liter vatten. Ifrån filtret på pumpen har jag lagt en slang runt hela kanten på dammen som jag borrat 6mm hål i, så det sprutar ut vatten som en fontän runt om.
                  Sambons blogg om våra akvarium.
                  http://mizan3.bloggsida.se/
                  Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Man tycker att man läser noga... men där ser man.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • PlatyYngel
                      • January 2006
                      • 1105

                      #11
                      Det dom menar med att mjukstarta är att du skulle ha fyllt dammen, dragit igång pumpen och fått ner någon form av bakteriekultur i vattnet (ta vatten och en liten del organiskt materiel från en redan inkörd damm, kanske från ett inkört akvarium? Det får ni dammkunniga rätta mig på) och låta dammen gå utan fisk ett par veckor för att låta nyttobakterierna växa till sig. Det är nämligen de som tar hand om avfallsprodukter från fisk och växter, avfall som annars kan bilda ämnen i vattnet som tar död på dina fiskar, bl.a. nitrit. Brukar finnas att köpa bakteriekultur på flaska i din akvariehandel...
                      Nästa steg är att du släpper i en liten grupp fisk och låter dem gå i dammen ytterligare ett par veckor innan du successivt släpper i fler fiskar. Att direkt släppa i 150 fiskar låter inte alls bra tyvärr. Även om du har gjort allt annat rätt vad gäller temp och färgval så finns risken att du blir av med en stor del av de nya fiskarna pga avsaknad av fungerande bakteriekultur.

                      Och igen får damm/guldfiskfolket rätta mig, men 36 grader för guldfisk, funkar det verkligen?? Låter som det kan bli väldigt varmt...
                      / Marcus

                      Kommentar

                      • mikoto
                        • July 2011
                        • 215

                        #12
                        Har du något KH test? 8.2 i ph låter ganska högt, din damm är i betong. Nu har du ju målat den med en färg som borde isolera betongen, hade du inte gjort det hade du behövt köra vatten tom med bara vatten i ett tag först för att laka ut betongen för annars skjuter Kh och Ph upp i höjden. Men din färg borde motverka detta. Men det vore intressant att se hur ditt Kh ligger. Men du kanske har högt Kh direkt i kranen?

                        Men jag hade ändå rekommenderat att dammen fått få i några veckor först innan fisken och sedan bytt majoriteten av vattnet efter det innan fiskarna skulle i om allt verkat ok. Och framför allt testat med några få fiskar först.

                        36 grader låter våldsamt med annars håller jag med om, det är nästan smärtsamt varmt för dessa fiskar som är vana vid svalt vatten och väldigt varmt för de flesta andra fiskarna med. Men det borde ju andra damm ägare i spanien veta hur man kan lösa.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...