Heta tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    • January 2002
    • 208

    Heta tips?

    Japp, då var grävmaskinen klar. Vi har nu ett hål på ca 12 kubik som skall bli en damm. Det som återstår är allt utom grävningen

    Är det någon av er som har lite bra tips på vart man köper duk/pumpar etc billigast? Finns det någon motsvarighet till aquaristic.net som har stort utbud av damm-prylar?



    mvh
    Tony Lejvell
    mvh
    Tony Englund
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    På Bauhaus har de en hel del damm grejor, men om det är billigt eller ej vet jag inte.
    Har ingen erfarenhet av dammar...
    /Lukas

    Kommentar

    • nettrax
      • February 2002
      • 790

      #3
      Har inte de flesta växt- postorderföretag, som Lindbloms och Weibulls, dammprylar?

      Mvh. Ninni
      Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

      Kommentar

      • catrin
        • January 2002
        • 144

        #4
        Kolla gärna med någon som är kunnig om dammar innan du köper prylarna!
        Det är inte skoj om inte pump och filter inte räcker till när du väl skall stoppa dom i dammen.

        Cattis
        Cattis

        Kommentar

        • Tony
          • January 2002
          • 208

          #5
          Hallå Catrin!

          Jag hade tänkt testa mig fram en del och bygga egna filterlösningar. Har redan 2 st 2000-liters pumphuvuden som jag skall laborera lite med. Dock är jag tveksam till att kapaciteten räcker till.

          Tanken är att jag skall pumpa upp vatten till en filterbehållare som sedan släpper ut vattnet till en liten bäckfåra för att sedan skvala ner i dammen igen. Om 4000 liter per timma räcker till det är väl tveksamt som sagt.


          mvh
          Tony Lejvell
          mvh
          Tony Englund

          Kommentar

          • zooett
            • February 2002
            • 58

            #6
            Hej Tony!
            Byggde själv en damm i sommras på ca 10000 L ,har en pump som klarar av 12000 L/T. Vattnet går upp till ett filter som klarar av 7000 L/T,Rinner sedan ner i en bäckfåra.Ska du köpa en pump är det säkrast att prata med någon som säljer dammtillbehör mm,de två som du har kommer aldrig att räcka till.

            Rolle
            Rolle

            Kommentar

            • Tony
              • January 2002
              • 208

              #7
              12000 liter per timma är ju en hel del =9 ... Frågan är väl planerat innehåll i dammen. Jag har tänkt mig endast 2-3 koi till en början och de lär väl inte stöka ner så fruktansvärt.

              Hur ser det ut på algätarfronten i damm? Finns det någon variant som pallar det svenska sommarklimatet?



              mvh
              Tony Lejvell
              mvh
              Tony Englund

              Kommentar

              • nettrax
                • February 2002
                • 790

                #8
                Surfa in på www.willabtradgard.se
                Dom hade massor med dammgrejor och info.

                Mvh. Ninni
                Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

                Kommentar

                Arbetssätt...