Inga växter=för mycket nitrat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Inga växter=för mycket nitrat?

    Hej!


    Jag har idag en damm med koi och mycket växter. Det fungerar bra men det växer så det knakar och jag får då och då rensa undan för att kunna se mina fiskar. Jag har nu planer på att bygga om dammen till en mer koivänlig sådan. Efter att ha läst runt verkar det som att en koidamm inte ska innehålla några vattenväxter.


    Nu till min fråga. Om jag förstått det rätt producerar fiskarna giftigt nitrit och ammoniak. Detta ombildas till nitrat av bakterier i filtret. Nitratet tas sedan upp av växterna. Vad händer med vattnet i en damm som saknar växter? Borde inte koncentrationen av nitrat stiga till farliga nivåer ganska snabbt?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ursprungligen postat av johnsson_82
    Hej!


    Efter att ha läst runt verkar det som att en koidamm inte ska innehålla några vattenväxter.
    Det kan ju inte stämma, det måste bero på att de kan ha förmågan att käka upp dem. växter är väl alltid ett välkommet inslag och gör massa nytta och om de inte käkar upp dem för dig så är det väl bara att köra på! Som du säger så ackumuleras nitrat i högre utsträckning om du inte har växter!
    Senast redigerad av åheim; 03 July 2012, 00:56.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Det har inget med växternas vara eller icke vara, antingen har du ett filter som klarar av att bryta ner det avfall fiskarna producerar eller inte.. Växter är en väg dit men absolut inte den enda.. Dock är det ju smidigt vid damm-volymer..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      Arbetssätt...