Nya projektet, 15 m2 koi-damm i trädgården! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yokas
    • August 2011
    • 136

    #61
    Fisken som kallas för nishikigoi eller kort och gott koi här i västvärlden kommer INTE från Iran, den kommer från Japan. Däremot så 'tror' man att den vanliga karpen dvs Cyprinus carpio kan härstamma från Persien.

    Men det kanske var den vanliga karpen ni menade..
    shoop da whoop...

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #62
      Ursprungligen postat av Yokas
      Fisken som kallas för nishikigoi eller kort och gott koi här i västvärlden kommer INTE från Iran, den kommer från Japan. Däremot så 'tror' man att den vanliga karpen dvs Cyprinus carpio kan härstamma från Persien.

      Men det kanske var den vanliga karpen ni menade..
      Nu tvekar jag ju stort på att du har info från alla butiker var dom köper och får sin fisk levererad från.


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #63
        Nu tror jag inte att han menade var just fisken i den aktuella butiken är odlad utan var koi som art kommer ifrån då det framstod som att arten härstammade från Iran i ett tidigare inlägg.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Majki01
          • May 2010
          • 769

          #64
          Jag har skådat "koi" med riktiga papper i Sverige från Iran.


          Sent from my iPhone using Tapatalk

          Kommentar

          • Berserken
            • December 2005
            • 472

            #65
            Ursprungligen postat av Majki01
            Jag har skådat "koi" med riktiga papper i Sverige från Iran.


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            Jo men härstammar fisken Koi från Iran ?

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #66
              Vad tror ni om grader, ätning och det med fontänen då?
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #67
                Klicka på bilden för större version

Namn: 551747_10150828734206313_748191312_9589468_751985960_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,9 KB
ID: 2140918

                Två traktorlass med jord senare
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • Yokas
                  • August 2011
                  • 136

                  #68
                  Ursprungligen postat av Majki01
                  Jag har skådat "koi" med riktiga papper i Sverige från Iran.
                  Jag tvivlar inte ett dugg på att man kan köpa koi i Iran, men enligt ditt resonemang är den en alltså en Iransk fisk på grund av det? Är påfågelcikliden en asiatisk fisk för att vissa exemplar odlas där? Är Malawiciklider svenska fiskar för att dom odlas i Sverige bl a? Vad jag menar är att det är totalt ointressant vart fisken är odlad för det var inte det som var frågan. Frågan var vart fisken kommer ifrån (uppstod, skapades, togs fram)
                  Senast redigerad av Yokas; 17 May 2012, 01:01.
                  shoop da whoop...

                  Kommentar

                  • Yokas
                    • August 2011
                    • 136

                    #69
                    Ursprungligen postat av icehacker
                    jag har fått för mig att koi alltid är hungriga och simmar runt och tigger mat föt gämnan?
                    Man får komma ihåg att dom koi man ser på utställningar och i offentliga dammar oftast är stora och har haft gott om tid på sig (flera år) att vänja sig vid människor. Dom är inte tama av naturen och det kan ta väldigt lång tid innan dom vågar sig upp till ytan när man är i närheten. Din damm verkar ligga ganska nära vägen så det kan också störa (jag vet ju iofs inte hur väl trafikerad den är) Prova att slänga i lite mat och göm dig sedan nånstans så du inte syns för fiskarna men så att du kan se dammen. Sen kanske du får stå 20-30 minuter och vänta innan det händer nåt.

                    Ett annat tips är att kolla om du kan få tag på en Chagoi eller Soragoi. Dom är väldigt lugna av sig och är oftast dom första att våga sig fram. Ser dom andra fiskarna att Chagoien eller Soragoien är uppe och äter så brukar dom också lugna ner sig och våga sig fram.
                    Senast redigerad av Yokas; 17 May 2012, 01:49.
                    shoop da whoop...

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      #70
                      Ursprungligen postat av Yokas
                      Jag tvivlar inte ett dugg på att man kan köpa koi i Iran, men enligt ditt resonemang är den en alltså en Iransk fisk på grund av det? Är påfågelcikliden en asiatisk fisk för att vissa exemplar odlas där? Är Malawiciklider svenska fiskar för att dom odlas i Sverige bl a? Vad jag menar är att det är totalt ointressant vart fisken är odlad för det var inte det som var frågan. Frågan var vart fisken kommer ifrån (uppstod, skapades, togs fram)
                      Grunden i detta va inte var fisken härstammade ifrån... Det handlade om var fisken kom ifrån..

                      Om fisken härstammar ifrån Japan men odlats i Iran . Ja då kommer den från Iran men härstammar ifrån Japan.


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        #71
                        Ursprungligen postat av Yokas
                        Man får komma ihåg att dom koi man ser på utställningar och i offentliga dammar oftast är stora och har haft gott om tid på sig (flera år) att vänja sig vid människor. Dom är inte tama av naturen och det kan ta väldigt lång tid innan dom vågar sig upp till ytan när man är i närheten. Din damm verkar ligga ganska nära vägen så det kan också störa (jag vet ju iofs inte hur väl trafikerad den är) Prova att slänga i lite mat och göm dig sedan nånstans så du inte syns för fiskarna men så att du kan se dammen. Sen kanske du får stå 20-30 minuter och vänta innan det händer nåt.

                        Ett annat tips är att kolla om du kan få tag på en Chagoi eller Soragoi. Dom är väldigt lugna av sig och är oftast dom första att våga sig fram. Ser dom andra fiskarna att Chagoien eller Soragoien är uppe och äter så brukar dom också lugna ner sig och våga sig fram.
                        Okej, det var ett bra tips skaq kolla efter dessa! Tack! =)
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        • icehacker
                          • December 2010
                          • 1046

                          #72
                          Sagt och gjort, fick bli en tur till Nol och köpa en av varje. Blev även tvungen att köpa en jätte dolche (stavs?) på 40cm samt en stor orange en som jag inte minns vad den hette men det var något på M..
                          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                          Kommentar

                          • MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

                            #73
                            Då är det väl bara att sätta sig vid dammkanten med ett fiskespö och vänta på napp ...
                            Men med en böjd knappnål istället för fiskekrok.. för att vara snäll mot fisken..
                            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                            Kommentar

                            • Yokas
                              • August 2011
                              • 136

                              #74
                              Det finns en del fiskar som är helröda eller orange, men jag tror inte någon heter något på M vad jag kan minnas... Om den orange fisken är helt orange och har metallicglänsande fjäll så är det förmodligen en Orenji. Ibland kallas den Orenji Ogon eller Ginrin Orenji (Ginrin = metallicglänsande fjäll) men det handlar alltid om samma fisk oavett namn.
                              Om den är orange med vita bröstfenor så är det nog en Aka Haijiro.
                              Har den inte vita fenor så kan det vara en Higoi som egentligen är en Kohaku, fast utan vit färg i sin teckning. Den kallas också för Benigoi om den är extra starkt röd men det är samma fisk som Higoi.
                              Om den har ett mörkt nätmönster över det röda så är det en Aka Matsuba.
                              Senast redigerad av Yokas; 21 May 2012, 15:21.
                              shoop da whoop...

                              Kommentar

                              • icehacker
                                • December 2010
                                • 1046

                                #75
                                Ursprungligen postat av Yokas
                                Det finns en del fiskar som är helröda eller orange, men jag tror inte någon heter något på M vad jag kan minnas... Om den orange fisken är helt orange och har metallicglänsande fjäll så är det förmodligen en Orenji. Ibland kallas den Orenji Ogon eller Ginrin Orenji (Ginrin = metallicglänsande fjäll) men det handlar alltid om samma fisk oavett namn.
                                Om den är orange med vita bröstfenor så är det nog en Aka Haijiro.
                                Har den inte vita fenor så kan det vara en Higoi som egentligen är en Kohaku, fast utan vit färg i sin teckning. Den kallas också för Benigoi om den är extra starkt röd men det är samma fisk som Higoi.
                                Om den har ett mörkt nätmönster över det röda så är det en Aka Matsuba.
                                Den är helorange, inte röd, med glänsande fjäll på ryggen.
                                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...