Nya projektet, 15 m2 koi-damm i trädgården! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • zenon
    svarade
    Dags för en uppdatering?

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 0.jpg
Visningar: 1
Storlek: 331,2 KB
ID: 2141074

    Du är välkommen

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Så nice! Alltid älskat sånna dammar! Får flytta in ijämte så kan jag sitta på gatan där ute och spana.

    Lämna en kommentar:


  • MonkanS
    svarade
    Spännande att följa detta projekt.

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 316,0 KB
ID: 2141073

    Nu börjar det klarna upp fint också

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Nu har dom lekt!! =)

    Lämna en kommentar:


  • Zuz
    svarade
    Härligt att de äter De kommer säkert att trivas i din fina damm. Lycka till

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Ursprungligen postat av Zuz
    Det tror jag med . Har de kommit igång med maten nu när det äntligen blivit varmare?
    Japp, nu äter dom som attans :P

    Lite blyga så i början men efter ett litet tag så börjar dom frosa i sig mat

    Lämna en kommentar:


  • Zuz
    svarade
    Det tror jag med . Har de kommit igång med maten nu när det äntligen blivit varmare?

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Tanken är att dom ska få gå ute på vintern så jag testar denna vintern och skulle det inte gå bra så får jag fixa någon förvaring inne men hoppas att det ska gå bra. Är väl 1.80 djup ca så täcker man samt kör med syrepump så borde det gå bra.

    Lämna en kommentar:


  • Yokas
    svarade
    Många bygger sina egna vinterförvaringar i form av en inomhusdamm. 1000-liters vattentankar (såna med aluminiumram runt om) funkar också. Har man tillräckligt djup damm så "måste" man inte ta in fisken på vintern men personligen hade jag aldrig vågat chansa när det gäller dyrare fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Lite offtopic kanske. Men tänkte fråga för jag är nyfiken.

    Dessa firrarna kan ju ändå vara rätt stora, så var gör ni av stackarna på vintern? :o Måste ni inte ha typ ett enormt badkar då?

    Lämna en kommentar:


  • icehacker
    svarade
    Ursprungligen postat av Yokas
    Det finns en del fiskar som är helröda eller orange, men jag tror inte någon heter något på M vad jag kan minnas... Om den orange fisken är helt orange och har metallicglänsande fjäll så är det förmodligen en Orenji. Ibland kallas den Orenji Ogon eller Ginrin Orenji (Ginrin = metallicglänsande fjäll) men det handlar alltid om samma fisk oavett namn.
    Om den är orange med vita bröstfenor så är det nog en Aka Haijiro.
    Har den inte vita fenor så kan det vara en Higoi som egentligen är en Kohaku, fast utan vit färg i sin teckning. Den kallas också för Benigoi om den är extra starkt röd men det är samma fisk som Higoi.
    Om den har ett mörkt nätmönster över det röda så är det en Aka Matsuba.
    Den är helorange, inte röd, med glänsande fjäll på ryggen.

    Lämna en kommentar:


  • Yokas
    svarade
    Det finns en del fiskar som är helröda eller orange, men jag tror inte någon heter något på M vad jag kan minnas... Om den orange fisken är helt orange och har metallicglänsande fjäll så är det förmodligen en Orenji. Ibland kallas den Orenji Ogon eller Ginrin Orenji (Ginrin = metallicglänsande fjäll) men det handlar alltid om samma fisk oavett namn.
    Om den är orange med vita bröstfenor så är det nog en Aka Haijiro.
    Har den inte vita fenor så kan det vara en Higoi som egentligen är en Kohaku, fast utan vit färg i sin teckning. Den kallas också för Benigoi om den är extra starkt röd men det är samma fisk som Higoi.
    Om den har ett mörkt nätmönster över det röda så är det en Aka Matsuba.
    Senast redigerad av Yokas; 21 May 2012, 14:21.

    Lämna en kommentar:


  • MonkanS
    svarade
    Då är det väl bara att sätta sig vid dammkanten med ett fiskespö och vänta på napp ...
    Men med en böjd knappnål istället för fiskekrok.. för att vara snäll mot fisken..

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...