Tillverka egen vattenväxtjord?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    • October 2002
    • 654

    Tillverka egen vattenväxtjord?

    Hejsan!

    Jag har precis grävt ett stort hål i trädgården för mitt dammprojekt. Och i Uppsala har lera så det räcker... så då slog mig tanken att den finaste bottenleran bör man väl kunna utnyttja till vattenväxtjord. Det skulle ju vara skönt att spara in en slant, då den färdiga sk "ishavsleran" är så dyr.
    Till näckrosen bör väl leran funka direkt, men hur blandar man till vatttenväxtjord respektive sumpväxtjord. Torv i någon form bör väl ingå, men hur mycket? Hur är det med gödningen?
    Anders Lindersson
    Anders Akvariesida
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Eftersom jag har stora Koi så är det där med växter i min damm kortlivat, men ändå försöker jag och i planterings korgarna har jag sand som jag tvättar i korgen till inget kommer ut i det sätter jag växten med stenar ovanpå, korgen förankrar jag med trädgårdstråd i stenar vid korgen, för när rötterna på växten kommer ut ur korgen då vill fiskarna äta upp dem, och en Koi "rycker" av maten så korgarna tippar och innehållet ramlar ur och festen kan börja.
    Köpleran är väl bara till för att hålla kvar växten, näringen finns i vattnet.
    Tänk på att om du använder lera i korgarna så skölj den flera gånger i en balja till vattnet i baljan är rent, annars får du en massa fint lerklabb i filterna.
    Vanlig blålera går att använda har jag läst men den leran brukar vara kalkhaltig så jag föredrar tvättad sand.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    Arbetssätt...