Tänkte fixa en damm nu i vår. Hur komma igång?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    Tänkte fixa en damm nu i vår. Hur komma igång?

    Ja som jag skrev så har jag inte kommit långt alls. Har bara bestämt att nu blir det av snart

    Det jag skulle vilja ha hjälp med är om någon kan rekommendera bra bok att kolla i eller bra länkar i hur man bygger en damm. Blir evigt tacksam!

    Och ni som har byggt en damm får mer än gärna komma med tips !
    Har tänkt bygga en damm som fiskarna kan överleva vintern i. Hur djup ska den vara? Tänkte köra på dammduk, hur tjock bör man ha? Och pump/cirkulation vet jag inte riktigt heller vad som blir lämpligt.
    Sen funderar jag på hur mycket allt går på. Vill väl bygga en hyffsat stor så balansen blir bra men det får inte rinna iväg för mycket ekonomiskt heller. Så det blir väl i princip pengarna som styr hur stor den kommer att bli.

    Lev väl
  • David Johansson
    • March 2012
    • 12

    #2
    Sök "Bygga damm" på t.ex. Google så får du massor av sidor som visar hur du bygger damm. Här hittar du bl.a. hur du bygger med dammduk http://www.hornbach.se/cms/sv/se/pro...teg_30145.html

    Hur stor dammen skall vara och vilken utrustning du väljer beror mycket på vad du har tänkt dig för damm i slutändan. Eftersom du tänkt att ha fisk i den som skall övervintra behöver du ha en djupare del om inte bottenfryser. Djupaste delen behöver inte vara stor, räcker med en djuphåla där fisken kan stå, frostfritt djup är det som gäller, vet inte vad det är i Jönköping men kan tänka mig 50-70 cm. Har du tänkt att ha näckrosor i dammen så behöver de också en djupare del.

    Vill man ha en naturdamm med stenar och växtlighet i och runt dammen är det bra med svagt sluttande kanter och olika djupnivåer i dammen. En sådan damm passar bra till guldfisk och mindre dammfisk. Vill man skapa förutsättningar för att kunna hålla koi i damman behöver den vara stor och lätt att hålla ren, t.ex. genom helt lodräta väggar och bottenavlopp samt en vattenvolym på minst 5 kubik.

    Oavsett vad du väljer skulle jag föreslå att du markerar ytterkanterna på den tilltänkta dammen och sedan gräver ett 20 cm brett dike runtom, cirka 30 cm djupt. Lämna jorden orörd på insidan, det som senare skall bli dammen. Gjut sedan betong i diket men lämna kvar 10 cm till marknivån. På så sätt får du en betongkrager på 20x20cm runtom hela dammen som ger en stabil ram. När betongen stelnat gräver du ut önskat djup på insidan. Dammduken (rekommenderar gummiduk) lägger du sedan på betongen och upp på jordkanten, låt den gå en bit ovanför marknivån när du bygger dammen och vänta in i det sista innan du börjar skära bort överflödig duk.
    På duken som ligger på betongen kan du sedan placera dekorativ sten och växter som få ett stabilt underlag.

    Gällande kostnaden så kan det lätt springa iväg och bli väldigt dyrt, speciellt om man gör en stor damm med mycket teknik. Dammduk i gummi kostar väl knappt 100:- kvm har jag för mig. Pumpar, filter, uv-lampor m.m. med olika prestanda men så länge man inte överetablerar med fisk utan håller sig till lite guldfisk så behöver det inte bli så dyrt.

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Jag håller på och bygger min nu =)
      Det blir en 15m2 med främst koi, djupa hålor där de kan övervintra och så tog jag gummiduk istället för pvc, då den är mycket tåligare. Sen köpte jaqg en stor uv-lampa och bra pumo med fontän till samt ett filter som var lämpad för fiskdammar på 30000/lh.

      Landade på 24.000, men då är det som han sa "tio of the line" :P

      Grävándet gjorde vi för hand på en eftermiddaf med =)
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Jättekul med damm. Vi gjorde en enkel sådan på sommarstugtomten förra året. Fisk kan vi inte ha i den då den mest liknar en mindre naturdamm. Men däremot bor tomtens alla grodor och paddor i den. Nog så intressant att studera.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Zuz
          • February 2006
          • 112

          #5
          Hej

          Kolla på Koigalen.se, kanonforum o massor med dammbyggen

          Mvh/Zuz

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #6
            [QUOTE=David Johansson

            Tack för bra tipsa där!

            Har fått tag på en bok nu. "Dammar" av bonniers förlag, mycket lättförstålig

            Kommentar

            • laasesku
              • October 2002
              • 660

              #7
              Ursprungligen postat av icehacker
              Jag håller på och bygger min nu =)
              Det blir en 15m2 med främst koi, djupa hålor där de kan övervintra och så tog jag gummiduk istället för pvc, då den är mycket tåligare. Sen köpte jaqg en stor uv-lampa och bra pumo med fontän till samt ett filter som var lämpad för fiskdammar på 30000/lh.

              Landade på 24.000, men då är det som han sa "tio of the line" :P


              Grävándet gjorde vi för hand på en eftermiddaf med =)
              Låter grymt!
              24000 riksdaler? Oj, nån annan som kommit ner i mindre?

              Själv tänker jag en damm med filter endast.. Ska försöka kalkylera lite på vad det kan kosta

              Kommentar

              • laasesku
                • October 2002
                • 660

                #8
                Ursprungligen postat av MonkanS
                Jättekul med damm. Vi gjorde en enkel sådan på sommarstugtomten förra året. Fisk kan vi inte ha i den då den mest liknar en mindre naturdamm. Men däremot bor tomtens alla grodor och paddor i den. Nog så intressant att studera.
                Kul! Fisk behöver ju inte vara ett måste. Själv tror jag nog jag vill ha det, om de klarar vintern vill säga.

                Kommentar

                • laasesku
                  • October 2002
                  • 660

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zuz
                  Hej

                  Kolla på Koigalen.se, kanonforum o massor med dammbyggen

                  Mvh/Zuz
                  Ska göras.. ty!

                  Kommentar

                  • wierdalien
                    • February 2003
                    • 936

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zuz
                    Hej

                    Kolla på Koigalen.se, kanonforum o massor med dammbyggen

                    Mvh/Zuz
                    den sidan verkar inte existera. tips på andra sidor som finns?
                    -----------------------

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Det finns ju ett forum men det verkar som man måste registrera sej för att läsa i det:
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • woodlund
                        • December 2011
                        • 666

                        #12
                        Du kan ta en titt på " Wiltech" om du vill få tag i filter till en vettig penning , ska se om jag kan posta en bild på våran damm Imorgon som är under uppbyggnad , 20kbm blev den tillslut.
                        Senast redigerad av woodlund; 15 April 2013, 20:15.
                        1900Liter Diskusvatten


                        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • laasesku
                          • October 2002
                          • 660

                          #13
                          ah lever denna tråd fortf! Blev aldrig något förra året då (finansiären) min käre mor inte kunde bestämma sig riktigt (skulle bli i hennes trädgård). Men kanske man ska försöka igen. Vore riktigt kul och har en del tid nu. Men tror det får bli en liten en då morsan nog inte är villig o punga ut massa pengar. Hur liten kan en damm vara som ändå inte bli för svårskött?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...