Första våren med dammen. Önskar råd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Första våren med dammen. Önskar råd.

    Hej!

    Jag byggde en damm förra våren. Under vintern har jag haft ett frigolitlock över. Nu har jag tagit bort det.
    Jag har lyft bort isen (tunn sådan)från halva ytan i syfte att vattnet ska syresättas. Det bildas ny is på nätterna vid minusgrader.

    Vattnet är ganska oklart, men jag kan se fiskarna som oranga skuggor som gömmer sig i djupet.

    Frågor:

    När ska man sätta igång pump och filter? (Jag ska köpa nytt då jag inte var nöjd med min lösning förra året.)
    När och hur mycket vatten ska bytas?

    MVH
  • David Johansson
    • March 2012
    • 12

    #2
    Hej!

    Jag har mina fiskar inomhus under vintern och jag föredrar att göra en ordentligt rengöring av dammen på våren innan jag släpper ut fiskarna. Det beror lite på hur din damm ser ut men försök få bort så mycket dött organiskt material som möjligt, d.v.s. löv, grenar och döda växtdelar. Gör ett stort vattenbyte, minst halva vattenmängden. Jag tycker att det fortfarande är lite tidigt på året och jag brukar vänta in i maj innan jag tar mig an dammen i någon större skala.
    Börjar det bli varmare i dammen kan du sätta igång lite vattencirkulation i form av en luftpump eller motsvarande om du inte haft rörelse på vattnet under vintern.
    Filterbakterierna behöver 10-12 grader i vattnet för att komma igång ordentligt och jag gissar att du inte startat upp med matningen av fiskarna ännu så filter kan vänta framåt maj.

    Kommentar

    • AnnikaW
      • August 2003
      • 343

      #3
      Tack för svar!
      Då tar jag det lugnt med att koppla på pump och filter.
      Jag tänker mäta vad jag har för temp på kallvattnet i kranen, och gör vattenbytet när det är ungefär samma temp som i dammvattnet.

      Idag mätte jag temperaturen i vattnet, efter en solig dag. Det var ca 8-9 grader i ytvattnet och ca 6 grader på en meters djup.
      Mina grannar som också har en damm har börjat mata sina guldfiskar ute, så jag gav mina lite mat också.
      Till helgen ska jag rensa bort döda blad och flytta upp näckrosorna till var de stod på sommaren.

      Kommentar

      • rudy
        • January 2012
        • 275

        #4
        har själv slängt i min dammfisk för ett par dar sen ... har inte sätt dom sen dess så ingen mat än...
        och ja satte i pump med syre sättning med en gång då det fortfarande va is på och för att det inte ska komma på mer om det blir minus...
        och inget vatten byte ... då det skulle ta en dag att tömma den
        ska plocka upp löven och rensa på bös då det blir bättre väder...
        det är vad ja har gjort iaf

        Kommentar

        Arbetssätt...