Syresätta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Berserken
    • December 2005
    • 472

    Syresätta

    Hur är en sidokanalsfläkt jämfört med en membranpump till att syresätta en större damm ? Sidokanalsfläkten har ju ett stort flöde men orkar den ner till 1 meters djup ?
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Vet inget egentligen om sidkanalsfläktar men tog en titt och de jag såg låg på max tryck typ 8kPa. Det betyder att den kan få ner luft till max 80 cm djup i vatten och då är det dessutom så att vid max tryck så kanske den inte ger särskilt mycket luft. Kolla tryckkurvorna innan du köper så du inte går på en nit. Om du nu inte kan tänka dig att lufta bara t ex en halvmeter ner, det lär väl ge effekt det också.

    Annars så är ju en möjlighet att köpa en helt vanlig liten kompressor, de är ju rätt billiga i jämförelse. Se till att köp en oljefri i så fall bara så slipper du ett bekymmer.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      En liten idé om syresättning,

      Just nu håller jag på och testar lite mer energi sparande alternativ i min fiskodlings damm.

      Jag använder en streamer för att få lite cirkulation. Sedan ställde jag i ett par korgar med sten 1 dm över vattenytan som droppfilter. Just nu kör jag bara tilloppsvattnet genom det och mätte upp 0,1 mg/l före droppfiltret och 7 mg/l efter. Våldsamt bra syresättning alltså. Det lär fungera mycket bättre om du får upp vattnet i luften i stället för luften ned i vattnet.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Berserken
        • December 2005
        • 472

        #4
        Ursprungligen postat av bossep
        En liten idé om syresättning,

        Just nu håller jag på och testar lite mer energi sparande alternativ i min fiskodlings damm.

        Jag använder en streamer för att få lite cirkulation. Sedan ställde jag i ett par korgar med sten 1 dm över vattenytan som droppfilter. Just nu kör jag bara tilloppsvattnet genom det och mätte upp 0,1 mg/l före droppfiltret och 7 mg/l efter. Våldsamt bra syresättning alltså. Det lär fungera mycket bättre om du får upp vattnet i luften i stället för luften ned i vattnet.
        Det är en naturdamm så där finns rätt mycket växter och bråte i den .Sätter inte det igen streamern ?

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av Berserken
          Det är en naturdamm så där finns rätt mycket växter och bråte i den .Sätter inte det igen streamern ?
          Vet inte men det kanske vore värt att prova. Har du syrebrist, eller tror du att du kan ha problem med syre, eller är det bara utifall att du vill pumpa luft?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Berserken
            • December 2005
            • 472

            #6
            Det luktar lite surt om dammen har satt ner en dammpump som ger 4200 liter i timmen och det verkar hjälpa .Men den är lite för liten för dammen

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av Berserken
              Det luktar lite surt om dammen har satt ner en dammpump som ger 4200 liter i timmen och det verkar hjälpa .Men den är lite för liten för dammen
              Hur länge har du haft den i? Kanske du bara skall ta det lite lugnt? Det kan hända en hel del tråkigheter om man tar till drastiska metoder i en gammal inkörd dam som jag tror du har. Hur stor är den ungefär?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Berserken
                • December 2005
                • 472

                #8
                Dammen har säker varit där i några hundra år men den grävdes ut lite till för 10-15 år sen.Hur stor är jag inte riktigt säker på men säkert 20-30 m lång kan stega upp den i morron när det är ljust

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av Berserken
                  Dammen har säker varit där i några hundra år men den grävdes ut lite till för 10-15 år sen.Hur stor är jag inte riktigt säker på men säkert 20-30 m lång kan stega upp den i morron när det är ljust
                  Var försiktig med en sån dyrgrip! Varför inte skaffa en syre test och mäta innan du tar till en massa mekanik? Har du fisk i dammen?
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Berserken
                    • December 2005
                    • 472

                    #10
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Var försiktig med en sån dyrgrip! Varför inte skaffa en syre test och mäta innan du tar till en massa mekanik? Har du fisk i dammen?
                    Har hittat en död aborre för några år sen så inte omöjligt där finns fler.Har du nåt tips på nåt syretest ?

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Det kan hända en hel del tråkigheter om man tar till drastiska metoder i en gammal inkörd dam som jag tror du har
                      Det är i min frus kaliber på lyckade felsägningar den meningen.
                      Men varför som sagt börja fippla med en naturdamm som funkar? Väldigt synd om man släpper i fiskar i såna.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Berserken
                        Har hittat en död aborre för några år sen så inte omöjligt där finns fler.Har du nåt tips på nåt syretest ?
                        Jag testade tetras dropptest mot min digitala och den visade nått så när med relativt bra syresättning och ganska normalt pH, runt 7,5.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          Det är i min frus kaliber på lyckade felsägningar den meningen.
                          Men varför som sagt börja fippla med en naturdamm som funkar? Väldigt synd om man släpper i fiskar i såna.
                          Var när hur? Har jag stavet fel igen? Får nog köra allt i stavningskontrollen!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          Arbetssätt...