Bäck eller filterburk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    • October 2002
    • 654

    Bäck eller filterburk?

    Jag skall gräva en skaplig damm (med fisk) i sommar och funderar på hur nitritbekämpningen skall gå till. Först var en stor filterburk med i planen, men det finns möjlighet att få till en bäck, och då undrar jag om inte bäcken blir ett bra filter? Fylla de med lava stenar tex. Syre, näring och poröst material bör väl bli ett ypperligt ställe för nyttiga bakterier. Har någon några erfarenheter angående detta?
    Anders Lindersson
    Anders Akvariesida
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Hej!
    Jag har ingen erfarenhet av att använda en bäck som filter, men teoretiskt borde det fungera.
    Jag är inte själv klar över vad jag ska ha för rening i min damm, den är på 12000 liter och jag har ett cyclon tryckfilter för 15000 liter, ett powerclear 10000, två förfilter på dammens botten för vardera 4000 liter som sitter före pumparna, UVC 36 watt som inte är tillräckligt för att få klart vatten, ska ha 36 watt till.
    I dammen har jag 15 st Koi, från 20-50 cm.
    Mitt problem är att de alger som UVC ljuset dödar klabbar igen filterna och samma blir det väl om man har en bäck med filtermatrial, därför behövs ett mekaniskt filter som tar bort döda alger och fasta partiklar såsom fiskarnas avföring och annat så att inte de heterotrofa bakterier tar plats för nitrobakt bakterierna som ska bryta ner ammoniak och nitrit, vilka är lösta i vattnet.
    Det bästa är att filtrera bort alla fasta ämnen som finns i vattnet på så sätt behöver man inte rengöra det filtermatrial där nitrobaktbakterierna finns och man slipper störa "de goda bakterierna" .
    Så en damm före bäcken där den fasta ski..n stannar och sjunker till botten och det rena vattnet rinner över en kant till bäcken skulle gå om djupet på bäcken är tillräcklig för att ett filtermatrial ska få plats, eller....?
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • anli
      • October 2002
      • 654

      #3
      Tack för svaret! Jag kommer nog att ta en sak i taget, och se hur stor dammen blir när det färdigskottat (volymen blir ju summan av ryggskott, önskedrömmar, enorma jordmassor och dammdukspriser), mellan 4-9 kubik. Eventuellt blir det inget fall i år, men trots det vill jag starta med åtminstånde ett mindre stim guldfiskar. Det är tänkt att bli en växtdamm med inslag av fisk. Eftersom jag inte har tänkt ha mera krävande fiskar som Koi tex, så inbillar jag att mycket växter och en bäck skall räcka.
      Det kul med projekt där man har mycket teoretiska ideér och noll praktisk erfarenhet!
      Anders Lindersson
      Anders Akvariesida

      Kommentar

      • saltbiff
        • December 2006
        • 607

        #4
        Ursprungligen postat av anli
        Jag skall gräva en skaplig damm (med fisk) i sommar och funderar på hur nitritbekämpningen skall gå till. Först var en stor filterburk med i planen, men det finns möjlighet att få till en bäck, och då undrar jag om inte bäcken blir ett bra filter? Fylla de med lava stenar tex. Syre, näring och poröst material bör väl bli ett ypperligt ställe för nyttiga bakterier. Har någon några erfarenheter angående detta?
        Jajemen, Glöm allt vad stora filtertunnor heter, bygg en bäck som renar dammen! Det har vi gjort till vår ca 3 kubik stora damm och bäcken är på ca 5 meter, gjort av dammduk kantad med sten, den har två vattenfall som börjar på en kulle och syresätter vattnet i ett härligt porlande, bäckvattnet fortsätter sedan syresatt och fint genom flera olika lager av porösa stenar, sedan sakta genom en sumpzon med fina växter och är sedan hyfsat rent och druttar sen ner i dammen. Det bästa av allt är att det fungerar, vattnet är helt klart och vi har inte en tanke på att byta ut den vackra bäcken mot ett stort och dyrt filter. Införskaffa bara en cirkulationspump, lite dammduk, börja bygg o sen är saken biff

        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

        Kommentar

        • Grottbert
          • November 2009
          • 340

          #5
          Skulle det inte räcka finns det ju filter man kan sätta på trycksidan av pumpen precis innan bäcken utan att ta bort trycket. Vet att aquainteriör har ett tryckfilter som fungerar bra, biopress tror jag det heter.

          Kommentar

          • Peter-Dammbutiken
            • April 2008
            • 8

            #6
            Självklart kan man få klart vatten och ändå ha all smuts kvar i dammen, man kan till och med få bort ammoniak, nitrit och nitrat. Men organiska föroreningar, bakterialstrande skit mm mm kommer ju aldrig bort och kommer ofelbart leda till att dammen inte blir bra till fisk åtminstone.

            Ska man ha fisk behöver man alltså få bort smutsen på något sätt, sen om det sker genom ett dyrt filter eller nåt man knåpat ihop i garaget är ointressant(för alla utom mig som säljer stora dyra filter..)

            Har man inte fisk kan man såklart ha det precis hur som, då är det ju bara en estetisk fråga och inte en fråga om djurens välmående.
            -Disclaimer-
            Jag är handlare men ämnar skriva sakligt och objektivt till min bästa förmåga. Säg gärna till om jag inte lyckas med det.

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Konsten att lyfta en 7 år gammal tråd!!
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • saltbiff
                • December 2006
                • 607

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Konsten att lyfta en 7 år gammal tråd!!
                Ja och det enbart för att slippa starta en ny, bra va

                5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Testa annars att starta upp en egen projekttråd!
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...