Använda befintlig damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elshira
    • November 2011
    • 2

    Använda befintlig damm?

    Hejsan!

    Jag har länge velat ha en damm, och vi har egentligen tänkt att gräva ut en i "rondellen" framför huset som då skulle bli ca 10 meter i diameter, och så djup som det behövs... Men vi har en ganska så stor "naturlig" damm som jag undrar om man skulle kunna använda.

    Det jag undrr över är egentligen förutsättningarna, vad man behöver göra för att kunna ha fisk där, och om man får ha fisk? Vad jag förstått får man itne plantera in fiskar i naturliga dammar, och inte i några dammar som går genom vattendrag. Men denna damm är ju inte naturlig, men det finns en del djur, och jag undrar om det är tillåtet att plantera in någon fisk eller om man måste söka tillstånd (läste något om det)?

    Vi har en fd. branddam på våran gård, den är alltså inte naturlig från början, men den har funnits där 40-50 år och har ett etablerat djurliv med rudor (är inplanterade av mina föräldrar), paddor i överflöd, några få grodor, salamandrar och några andra smådjur (skräddare, dykare mm), en och annan vattenskok letar sig dit ibland, men det skulle jag inte se som något problem.

    Dammet än ca 30 x 20 meter, med ett djup på ca 1 meter vid kanten (altså inte "långgrund"), och djupt nog för att en åra till ekan ska försvinna helt om man sätter ner den i mitten. Det finns även en grund del av dammen som är ifylld förutom när det är ihärdig torka, paddorna och framför allt mygg brukar gilla att lägga ägg där... Med andra ord är den relativt stor i "damm mått" sett

    Dammen är tyvärr rätt fylld med bladrester, men kommer innom det närmsta året ta bort de sista lövträden runt dammen för att inte mer löv ska ramla ner. I mitten av dammen kan man skymta bladen, men sätter man ner åran så är det "bottenlöst" så det är bara massa slam och skit.

    I örvigt växer det mycket näckrosor i dammen, och finns lite vattenliljor i ena kanten av dammen. "Ankmat" finns det en del av med.

    Dammen fylls på underifrån av naturlig källa, men är i övrigt stillastående. Vi hade en vattenpump förr som fick vattnet att röra sig lite, den fungerar dock inte längre och har inte stått på på många år.

    Rudorna som finns där verkar trivas, och det brukar vara få som dött efter vintern, så jag förutsätter att det ganska så gott om vatten under isen ändå. Det fanns ett rätt stort stimm förr som är på väg tillbaka efter att en häger var där och åt alla vuxna fiskar.



    Mina frågor är (förutom om jag ens får plantera in fisk i dammen), behöver jag ta bort rudorna eller kan t.ex koi leva tillsammans med dem?

    Rudor är ju en sumpfisk som klarar rätt stillastående vatten, men om de klarar sig tror ni t.ex koi kan klara sig där då med utan att man skaffar någon pump som syresätter vattnet? Jag förstår att det är bra med pump oavsett, men om det är nödvändigt egentligen?

    Lövträden ska ju som sagt bort för att det inte ska bli mer slam på botten, men bör man kanske gräva ur dammen hjälpligt så gott det går? Vad jag förstått så gillar dammens övriga invånare detta, men är osäker... Kanske skulle det vara bra att minska det åtminstone? Finns det några särskillda växter/djur man kan ha för att undvika övergödning?


    Även om koi/guldfisk skulle "klara" sig i denna dammen, tror ni de skulle må bättre av att bo i den av. mindre dammen vid huset, kanske 10 meter i diameter, och 1.5 meter djup? Eller bör man övervintra dem innomhus? Jag bor i Uppland för övrigt.

    Vilka andra åtgärder förutom pump och urgrävning skulle man kunna göra för att få den befintliga dammen att fungera bättre annars? Dammusslor skulle ju kanske kunna hjälpa, räcker det annars?



    Tacksam för svar, ni behöver inte svar på alla frågor, utan en mindre åsikt/reflektion fungerar utmärkt det med om ni inte orkar skriva =)

    Mvh Elina
    Senast redigerad av Elshira; 23 November 2011, 09:06.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Har dammen kontakt med något mer eller mindre naturligt vattendrag?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Berserken
      • December 2005
      • 472

      #3
      Koi ska man ju ta in över vintern.Och det kan bli svårt o fånga dem i en stor damm Guldfiskarna låter vi vara kvar ute över vintern .Men vi bor nere i Skåne så vi får ju inte så kalla vintrar

      Kommentar

      • Elshira
        • November 2011
        • 2

        #4
        #2 Dammen har inget flöda i form av bäck/å, utan det kommer vatten underifrån som hela tiden fyller på till en jämn nivå. Men ajg antar att det inte kan liknas vid något direkt flöde.

        #3 Jag vet att det tvistas huruvida koi ska in eller inte, men efter som dammen är i snitt i.af 1.5-2 meter djup (+ det djupet som det nu ligger en massa löv på), och ännu djupre på sina ställen. Det kan väll skilja lite mellan olika koi sorter med, vissa är härdigare än andra...?


        Tänkte även tillägga att vattnet är relativt klart. Inte som de värsta sjöarna, men långt ifrån kristallklart. Men man kan se i.af 30 cm ner när solen ligger på utan större problem. Jag har t.ex aldrig sett trådalger i dammen, vet inte vad mer man ska titta efter för särskillt som indikerar vattenhälsan på denna sorts dammar?
        Senast redigerad av Elshira; 23 November 2011, 10:24.

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #5
          Du skriver att det finns paddor, grodor och salamandrar i dammen. Vet du mer exakt vilka arter det är? Alla svenska arter är fridlysta. Större vattensalamandern, åkergrodan och alla sällsyntare grodor omfattas av artskyddsförordningen, vilket innebär att man måste ta hänsyn till dem om t ex en väg ska byggas genom området. För vanlig groda och vanlig padda får man nog säga att lagen silar mygg och sväljer kameler - man får inte ta in grodrom och studera i akvariet, men att utplåna en grodlek vid något byggprojekt är inga problem. Vad som gäller vid utsättning av fisk vet jag inte, men tycker nog att man ska vara rädd om miljöer där skyddsvärda arter finns och inte införa främmande arter där.

          Olle

          Kommentar

          • swahn
            • November 2009
            • 28

            #6
            kolla in den här länken så har du massa tipps om koi dammar. http://koigalen.egetforum.se
            har sj en koi damm på 44m3

            Kommentar

            Arbetssätt...