Aläggning av stor damm med vissa markbekymmer!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisklös tös
    • November 2011
    • 1

    Aläggning av stor damm med vissa markbekymmer!

    Hej!

    Jag planerar att anlägga "en mindre badsjö" på min tomt och eftersom detta forum hyser medlemmar som är experter på att få fisk att trivas tänkte jag att detta är rätt ställe att fråga hur jag ska få min "sjö" trivsam också för mänskliga badare.


    Dammen kommer att bli av det visuellt naturliga slaget och ca 15*30 meter med som mest 2.5 meters djup. Problemet är att jag ska anlägga den i ett vattensjukt område (gammal sjöbotten) där en provgrävning visat att ett urgrävt område hålls vattenfyllt året runt. Att lägga duk skulle alltså ge mig problem med stigande vatten under duken eftersom jag inte kommer att kunna dränera ordentligt utan att behöva pumpa vatten från omgivande mark (diket ligger betydligt högre än lägsta punkten i dammen kommer att göra) och det vill jag inte ge mig själv bekymmer med.

    Jag funderar på att lägga geotextil klass 5 och toppa med makadam som jag sedan paddar ordentligt och toppa kalaset med sand. Detta kommer då inte bli helt tätt men förhoppningsvis filtrera lerpartiklar en aning. Eftersom jag inte ska ha fisk i dammen spelar det mig ingen roll om vattnet är lite grumligt, men bada i lervälling är inte helt lockande.

    Dammen kommer att ha inflöde från grävd brunn, och vatten finns i absolut överflöd. Det kommer alltså vara god omsättning av vatten, men samtidigt lär det komma in en hel del vatten underifrån. Frågan är hur jag ska gå tillväga för att få så klart vatten som möjligt utan att för den skull helt stänga ute inflödet från omgivande mark. Jag gissar att den blålera som finns inte är det största problemet utan att det istället blir den humusblandade leran i övre skikt som kommer bli den största utmaningen. Kanske kan jag lägga gummiduk endast runt kanten?

    Som ni säkert "hör" är jag endast på planeringsstadiet och alla tankar tips och idéer är mer än välkomna! Kan jag få vatten gott nog åt guldfisk lär väl jag och barnen överleva ett dopp i det..?
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    #2
    Min drömdamm. En sådan skulle en annan vilja ha någon någon gång med. En som har kapacitet nog att bada i och som man kan ha lite fisk i.

    Enda tipset jag har är nog att prata med företagen som gör dammdukar mm. Vet dom har duktig personal på pondteam t.ex.
    Ett mail kostar inte många ören.

    Kommentar

    Arbetssätt...