Fisk i obehandlad betong damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • clarias89
    • February 2011
    • 33

    Fisk i obehandlad betong damm?

    Jag har gjort en damm av grovbetong, och undrar nu om någon vet om man måste behandla dammen innan man släpper i fisk? Den enda sorts färg jag vet som går att behandla med är 2 komponent poolfärg, vilken är väldigt svår att få tag på. Vet inte heller om betongen "mår bra" av att det står vatten i utan att den är behandlad?

    Någon som har erfarenhet av betong dammar och vet om det går bra utan behandling?
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Du har ju två saker att ta hänsyn till. Det ena är betongen och där handlar det om du gjort ett bra jobb med rätt material och upplägg. Är det hela välgjort så blir det vattentätt och betongen klarar utan vidare vattnet. Har du fuskat däremot är det en annan sak men då är det inte givet att du löser problemet med att måla-

    Det andra att ta hänsyn till är fisken. Obehandlad betong påverkar vattnet, särskilt i början innan den är fullt härdad påverkar den kraftigt. Du får räkna med att laka ut betongen under lång tid och även på lång sikt så är det svårt eller omöjligt att få ett mjukt vatten med obehandlad betong, det kommer att påverka vattnet.

    Kan du acceptera att du får ha tålamod med att betongen härdar och att du kanske kan få vänta i alla fall en och kanske flera månader innan vattenvärdena liknar nåt och att du får ställa in dig på att hålla fisk som klarar hårt vatten, då är det inga problem med obehandlad betong. Har du mer bråttom eller om du vill hålla fisk som måste ha mjukare vatten så får du ta och behandla betongen.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • clarias89
      • February 2011
      • 33

      #3
      Ok, tack för ditt svar! då får jag hoppas att jag gjort det rätt , jag gjöt med grovbetong och amerade med två lager hönsnät. Betongen är ca 4 cm tjock. Är ca 1 ½ månad sedan jag gjöt den. Då ska jag kanske vänta ett tag tills jag släpper i fisk.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av clarias89
        Ok, tack för ditt svar! då får jag hoppas att jag gjort det rätt , jag gjöt med grovbetong och amerade med två lager hönsnät. Betongen är ca 4 cm tjock. Är ca 1 ½ månad sedan jag gjöt den. Då ska jag kanske vänta ett tag tills jag släpper i fisk.
        Ja vänta, men fyll upp den med vatten så härdar den snabbare. Fyll och töm några gånger under de närmaste månaderna

        Fast om du inte vid gjutningen tillsatte något medel i betongen som gör den vattentät är risken stor att den läcker och att hönsnätet rostar. Hönsnätet lär inte heller vara någon bra armering
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • bong
          • November 2008
          • 1087

          #5
          All betong släpper väl igenom vatten?

          Det här borde funka? : http://www.dammbutiken.se/index.php?...roducts_id=674
          3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
          http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

          Kommentar

          Arbetssätt...