Disigt vatten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Disigt vatten.

    Hej!
    Det har nu varit vatten i min damm nya ett tag, och för en vecka sen planterade jag div. växter.
    Jag använde "näckroslera" och en speciell dammjord för trädgårdsdammar.
    Sjösten ovanpå.

    Nu är vattnet "vitaktigt" disigt.

    Damm från sjöstensgruset? Nån sorts effekt av att den biologiska nedbrytningen inte kommit igång?
    Det har varit kallt så växterna har inte växt något, och dessutom verkar vattenpesten ha näranog dött. Av kyla eller shock? Det har varit mellan 13-16 grader den senaste tiden.

    Hm, inte så snyggt nu. Vad ska jag göra? Bara vänta och se? Vad tror du det kan vara för dis?

    ( det finns inga fiskar ännu, och en pump med UV-ljus i går)

    MVH
  • Skruttapan
    • January 2011
    • 116

    #2
    Har samma problem om man kan kalla det så (vill ha lite färg på vattnet) jag har dock 3koi i dammen, kan det vara slamm som inte lägger sig? har du rengjort pumpen? det kan bli som en slemmig kaka över filtermassan.

    Kommentar

    • AnnikaW
      • August 2003
      • 343

      #3
      Dammen är ju helt ny så det borde inte vara så mycket gojs i filtret.
      Men slam/damm som inte lägger sig kanske det är. Från det nya sjöstensgruset.
      Det kan väl inte vara disigt av massor av typ infusorier? Det finns ju lixom inte så mycket i än.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Leran som löses upp, jag har bara engelsksjösten med större sten i korgarna till näckrosorna.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • AnnikaW
          • August 2003
          • 343

          #5
          Tack för svar!

          Hm, det låter ju inget vidare. Förstår inte hur man kan rekommendera lera om det här är ett allmänt problem.
          Nu är näckrosen redan planterad, i lera inköpt speciellt för näckrosor. Jag planterade i påse av någon sorts tätt syntettyg.
          Jag väntar nog och ser en period.

          Kommentar

          • Per/Haninge
            • January 2007
            • 285

            #6
            Lägg hyffsat stora stenar som fiskarna inte orkar flytta på i korgen över leran så kommer dom inte åt att gräva runt i den.
            Har kört lera i flera år utan problem.
            Per/Haninge

            Kommentar

            • AnnikaW
              • August 2003
              • 343

              #7
              Nu är vattnet bättre. Inte kristallklart men man ser botten 1 meter ner, tydligt.
              Jag har planterat in dafnia. De verkar äta "diset" för det blir bättre för var dag.

              Funderar på om mitt inköpta kombinerade pump/filter verkligen klarar dammen.
              Skulle nog satsat på ett system med mer biologisk rening.

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #8
                E så sugen på en damm jag med, har ni inga bilder?
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • AnnikaW
                  • August 2003
                  • 343

                  #9
                  Hej!

                  Om du vill kolla min damm, så finns det bilder i tråden "Nu startar bygget av min damm."
                  Jag kommer att lägga in nytagna kort där också inom kort, på hur den ser ut nu, som färdig och med lite växter i. :-)
                  Fiskar ska det bli också. De första troligtvis imorgon!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...