bräckt vatten i damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • osse
    • January 2010
    • 69

    bräckt vatten i damm

    Hej
    Jag undrar om vi kan fylla vår damm med bräckt vatten?
    Salthalten är 600 gram per 1000 liter vatten. Tänkta fiskar i dammen är koi karp och guldfisk, och vatten växter såklart. Anledningen till detta är att vi har saltvatten i vår brunn och vi vill inte lägga pengar på att ta hit en tankbil.

    Tacksam för snabba svar
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    kan typ inget om koi, men är du säker på att dom tåler så mycket salt som bräcktvatten?

    Kommentar

    • osse
      • January 2010
      • 69

      #3
      Nej...jag har ingen aning...men det är det enda vatten som finns om man inte vill vänta på regnet. Och vem vet hur lång tid det tar

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        se för så att fiskarna du ska ha i dammen klara förhållandena! annars så är det ganska meningslöst att fylla dammen, köpa dina första fiskar till den, och sen efter nå´n timme se att alla ligger döda

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Om jag räknat rätt nu är det mindre salthalt än jag jag kör i mina burkar. Mindre än 1 promille. Dvs mindre än högst upp i Bottenviken (3 promille). Inga problem för fiskarna alls. Det kan finnas växter som inte gillar det men skulle tro att dt inte är några större problem där heller.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            PS - hoppades på något mer spännande eftersom jag sett saltvattendammar i Filippinerna med revhajar och fullvuxna havsabborrar (riktiga monster)...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • osse
              • January 2010
              • 69

              #7
              Nee...tyvärr så är inte dammen så pass stor att man skulle få plats med någonting sånt...den är bara på 4000 liter. Tack för det bra svaret...det var precis vad jag ville höra

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                Nee...tyvärr så är inte dammen så pass stor att man skulle få plats med någonting sånt...den är bara på 4000 liter
                men du kan väll inte påstå att en vuxen koi är liten

                Kommentar

                Arbetssätt...