Idiotfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skruttapan
    • January 2011
    • 116

    Idiotfiskar?

    Jag har fått ett större problem med dammen, fiskarna hoppar ur den?

    Har haft mört,gädda,färna,sarv och nu gräskarp som hoppar ur dammen, fick för mig dom vilda fiskarna är lite hetsigare och flippar ur men gräskarp? visst hoppar som mycke men varför över kanten?
  • Guldancistrus
    • January 2011
    • 261

    #2
    Kan inget om dammfiskar men det låter som om något vattenvärde är helt fel. kan hända att fiskar hoppar för att komma till ett bättre vatten.
    Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Stor damm? Vattnet som sagt eller stressade av någon anledning. Fisk kan hoppa mycket om dom har parasiter oxå. Finns ingen mink hoppas jag.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Skruttapan
        • January 2011
        • 116

        #4
        Får pröva att byta vatten dårå, bra endå att få ut lite näring.
        Inte sett några parasiter men inte omöjligt.
        Mink har vi inte sett till, katt har druttat i dammen men det var nog första och sista gången den undersökte dammen.

        Kommentar

        • Skruttapan
          • January 2011
          • 116

          #5
          Nu har jag skrapat bort lite alger (inte för mycket) och håller på att byter vatten.
          Fick dock se 3 (!) snokar uppe i riset, och en 10-15 grodor, blir att rensa på riset och se om snakesen försvinner, vill inte ta ihjäl dom.

          Lite bättre nyheter är att gräskarpen har överlevt!?
          Gick ut igår när jag skulle till affären och handla, fick se gräskarpen halvtorr och helt stendöd bara några nervryck gjorde den, inge liv i ögonen eller försökte inte andas, NADA livstecken.

          Lämnade karpen som jag tydligt kunde se var död och gick muttrande ner till affärn, kom tillbaka en 10-15minuter och kom och tänka på en gädda som vaknade från döden vid ett tidigare tillfälle.
          Vi hade bonkat den och suttit upp på ett stängsel för att ta hem den när vi skulle åka hemmåt, gick uppströms i säkert en 45-1timme och kom tillbaka och började fiska när vi plötsligt hörde ett rejält plask, gäddan var borta och vi skyndade oss för att göra slut på lidandet men tro på fan så simmade gäddan rakt ut i ån när vi kom fram...
          Iallafall så la jag den döda gräskarpen i håven och satte den precis vid utblåset på pumpen och gick in, nu idag när jag kollade så var karpen borta, kollade noga och fick se samma gräskarp simma som nåt aldrig hade hänt.
          Nej jag "kryddar" inte eller hittar på, vart rejält förvånad kan jag säga lol.

          Helt otroligt vilken överlevnadsförmåga fiskarna kan ha.

          Kommentar

          • Felefjonken
            • May 2016
            • 21

            #6
            Ursprungligen postat av Skruttapan
            Nu har jag skrapat bort lite alger (inte för mycket) och håller på att byter vatten.
            Fick dock se 3 (!) snokar uppe i riset, och en 10-15 grodor, blir att rensa på riset och se om snakesen försvinner, vill inte ta ihjäl dom.

            Lite bättre nyheter är att gräskarpen har överlevt!?
            Gick ut igår när jag skulle till affären och handla, fick se gräskarpen halvtorr och helt stendöd bara några nervryck gjorde den, inge liv i ögonen eller försökte inte andas, NADA livstecken.

            Lämnade karpen som jag tydligt kunde se var död och gick muttrande ner till affärn, kom tillbaka en 10-15minuter och kom och tänka på en gädda som vaknade från döden vid ett tidigare tillfälle.
            Vi hade bonkat den och suttit upp på ett stängsel för att ta hem den när vi skulle åka hemmåt, gick uppströms i säkert en 45-1timme och kom tillbaka och började fiska när vi plötsligt hörde ett rejält plask, gäddan var borta och vi skyndade oss för att göra slut på lidandet men tro på fan så simmade gäddan rakt ut i ån när vi kom fram...
            Iallafall så la jag den döda gräskarpen i håven och satte den precis vid utblåset på pumpen och gick in, nu idag när jag kollade så var karpen borta, kollade noga och fick se samma gräskarp simma som nåt aldrig hade hänt.
            Nej jag "kryddar" inte eller hittar på, vart rejält förvånad kan jag säga lol.

            Helt otroligt vilken överlevnadsförmåga fiskarna kan ha.
            Snokarna behöver förmultnande högar för att lägga ägg. Jaga inte bort dem.

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Snokar är fridlysta och får varken flyttas eller dödas. Är de på verkligt olämplig plats kan man få tillstånd av Länsstyrelsen att flytta bort dem men normalt är de bara trevliga.

              Hoppar fiskarna ut är en första tanke att det är för varmt i dammen. Är den inte allt för djup och solen ligger på kan det bli på tok för varmt. I det läget försöker fiskarna naturligtvis ta sig därifrån. Är det där problemet ligger så är en akutåtgärd att byta en del vatten mot kallvatten. Långsiktigt kan skugga hjälpa en del.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • AnjaG
                • August 2013
                • 9

                #8
                Snokar kan verkligen tömma en damm på fisk! Fridlysta och vackra, javisst. Men INTE ett dugg trevliga om man har damm med fisk som man är rädd om!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13119

                  #9
                  Ursprungligen postat av AnjaG
                  Snokar kan verkligen tömma en damm på fisk! Fridlysta och vackra, javisst. Men INTE ett dugg trevliga om man har damm med fisk som man är rädd om!
                  Den värsta sorten är månniskan som helt hänsystlöst tömmer hela hav på fisk... Kunde liksom inte låta bli
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...