Bästa sätt att få guldfiskarna att överleva.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Bästa sätt att få guldfiskarna att överleva.

    Hittade idag 2 jätteslöa(döende) guldfiskar i dammen och jag undrar villket sätt som man ska gå tillväga för att förhoppningsvis få dom att överleva.

    Jag tog in dom och satte dom i ett kar och fyllde upp det med dammvattnet och satte i en inkörd pump från ett av mina kar. Hällde i lite filtermedium.
    Dom är jätteslöa(tog in dom för typ 2 timmar sen så det är inte konstigt) och ligger vid ytan och rör sig inget bara andas sakta.
    Det jag också undrar om dom nu mot förmodan överlever natten och värmen ikaret har gått upp till rumsvärme(kall hall) kan jag börja mata dom försiktigt då?(har ingen doppvärmare eller så vattnet får höjas saaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkktttttttttttttttaaaaaaaaa aaa av rumsvärmen.

    Hur mycket fräs vågar jag ha på pumpen för jag vill ju inte att dom ska överanstränga sig nu när dom ska återhämta sig, jag har riktat flåset mot rutan bakom pumpen.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Jag skulle vänta med mat tills dom blir piggare. Det är väl ingen större snurr på vattenströmmen när filtret står så.
    Hade själv olika svenska fiskar som gick kallt och bytte lite med riktigt kallt ur kranen men ändå någon grads skillnad. Kommer ut igen och fisk är sega och fiskar som ligger på ryggen t o m. Syns knappt att gälarna rör sig ens. Funderar på vad 17 som hänt och tar dumt nog bort en del. Ut igen och då har dom rättat upp sig på rätt köl igen.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Har riktat mot andra väggen nu, men har jag pumpflåset längs med karet så studsar dom bara rundor i rutorna, det är bara ett 40 literskar dom är i just nu.
      Så du rekomendenderar att jag sätter dom i dammen igen rätta mig om jag har fel.Lite trött så här på kvällskvisten
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Nejnej menade bara att ibland kan tro att det var dom fiskarna det. Men ha så tempen stiger sakta så vem vet hur det går. Kanske några kylklampar för att sakta höjningen lite?
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Dom låg på sidan igår kväll villket den ena gjorde redan när vi lade i den och den andra snart där efter och idag var båda borta, hade inte mycket hopp men ibland kan underverka hända.
          Den ena av dom hade rom, min man kollade läget imorse.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          Arbetssätt...