Damm bygge och regnbågselritsa/Notropis chrosomus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Damm bygge och regnbågselritsa/Notropis chrosomus.

    Hej!
    Nu ska jag faktiskt bygga en damm.
    Till våren startar jag projektet. ( Om allt går som planerat.)
    Det blir en liten rektangulär damm på ca. 1500 liter, men ganska djup.
    Jag tänker bygga en ram av tryckt virke ca. 50 cm hög ( vattenhöjd 40 cm)och gräva ett rejält hål i mitten.
    I ena änden ska det bli riktigt grunt med stenar som når över ytan.

    Ramen tänker jag isolera invändigt med frigolit för att få så stabil temperatur som möjligt.
    Jag har även tänkt ha frigolit som lock på vintern.
    Vad tror ni, kan guldfiskar övervintra i en sådan damm? Den ligger i Gbg-trakten.

    Jag tänker ha gummidammduk. Den här dammen får ju ganska skarpa vinklar. Jag tror det blir svårt att lyckas utan veck.
    Jag funderar på att klippa och limma för att få till det. Finns det någon med dammerfarenhet som kan säga något om det?

    I dammen vill jag ha mycket växter och lite fisk.
    Combiclear 4000 är det ett bra filter till denna damm?

    Och så en fiskfråga: Jag har hittat en fisk på nätet som jag skulle vilja ha i dammen! Regnbågselritsa.
    Den verkar dock för dyr för att jag ska göra verklighet av det. :-)
    Har någon erfarenhet av den som dammfisk?

    Vänligen A
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Snacka med Kent på Nol Ciklidhobby han är grym på mkt iofs men han är väldigt duktig på dammar å allt kring detta! Han har (kanske fortfarande kvar) förresten den vackra elritsan du nämner.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Tror Notropsis skulle funka utmärkt i en damm - förutsatt att det inte blir för varmt i den utan att den står så att tempen åtminstone några månader om året ligger under 20 grader.
      Är dammen utomhus så måste de dock plockas upp på hösten och arten är ju liten så det kan vara svårt att få upp alla.

      Enda nackdelen med arten är som jag ser det att den är relativt dyr som du själv nämner
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Elritsor/Shiners går antagligen inte bra ihop med guldfisk. Du får nog välja endera.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Elritsor/Shiners går antagligen inte bra ihop med guldfisk. Du får nog välja endera.
          Sorry - läste inlägget för snabbt och missade detta. Håller helt med - elritsor och guldfisk är ingen bra kombination.

          Guldfiskar klarar normalt av att övervintar ute - men i så fall behöver dammen vara betydligt djupare än 40 cm. I min damm hemma går det bra - men den är ca. 1 meter djup.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • AnnikaW
            • August 2003
            • 343

            #6
            Tack för alla svar!

            Jag hade inte tänkt att blanda elritsor och guldfisk. Skulle det bli elritsa blir de ensamma i dammen.
            Tycker jag att de är för dyra, blir det något annat, troligtvis guldfisk eftersom de ju är beprövade och garanterat trivs i dammen.


            Dammen kommer att bli betydligt djupare än 40 cm, ca 1 m men då bara i en stor grop inte över hela ytan.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av AnnikaW
              Tack för alla svar!

              Jag hade inte tänkt att blanda elritsor och guldfisk. Skulle det bli elritsa blir de ensamma i dammen.
              Tycker jag att de är för dyra, blir det något annat, troligtvis guldfisk eftersom de ju är beprövade och garanterat trivs i dammen.


              Dammen kommer att bli betydligt djupare än 40 cm, ca 1 m men då bara i en stor grop inte över hela ytan.
              Då kan säkert guldfiskar klara sig (beror dock på flera faktorer), men elritsorna vete sjutton om de klarar att vara ute om vintern
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • AnnikaW
                • August 2003
                • 343

                #8
                Nej, och det skulle man ju inte våga chansa på heller ( med såna små dyrgripar), även om någon tror att det skulle gå! :-)

                Jag tänkte ha frigolitlock på dammen ( liggande på ramen )på vintern för att höja möjligheterna att ha guldfisk där hela året.
                Är det en bra idé?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av AnnikaW
                  Nej, och det skulle man ju inte våga chansa på heller ( med såna små dyrgripar), även om någon tror att det skulle gå! :-)

                  Jag tänkte ha frigolitlock på dammen ( liggande på ramen )på vintern för att höja möjligheterna att ha guldfisk där hela året.
                  Är det en bra idé?
                  Jag har själv ett frigolitlock avsett för dammar som jag köpt på Hornbach. men man måste sköta det så att inte vattnet fryser under det och att det finns utrymme så att syre kan cirkulera
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • AnnikaW
                    • August 2003
                    • 343

                    #10
                    Det jag hade tänkt var vanliga tjocka frigolitskivor som isolering. Dammen ska ha en ram, och dessa skivor ska läggas på ramen med en luftspalt mellan ytan och vattnet. Det är ju ingen stor damm.

                    Jag vet inte, men jag tror att vattnet fryser ändå, men troligtvis inte lika mycket. Kanske jag ska ha en doppvärmare avsedd för dammar att hålla lite av ytan öppen. Med denna isolering borde en sådan värmares effekt tas vara på bättre.

                    Nu har jag hittat en fisk till som intresserar mig Leucaspius delineatus Groplöja. Verkar ju passa för dammar då den ju lever i liknande förhållanden i det vilda. Finns sådana att köpa?

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Notropis lutrensis borde gå att få till rimliga pengar. dock har de inte varit särskilt hållbara för min del, jag förstår inte varför.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      Arbetssätt...