Gör det något om jag har igång uv-ljuset under vintern.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tuppen_ericson
    • November 2009
    • 33

    Gör det något om jag har igång uv-ljuset under vintern.

    Har fortfarande igång mitt filter till dammen. Har en värmeslinga under och runt som ser till att det inte fryser.
    Har fiskarna i dammen.
    Det är två koi och några guldfiskar.
    Det är det att en bekant hade för rent vatten förra våren när han satte i fiskarna.
    Det resulterade i parasiter och skit.
    Är det något att oroa sig för?
    Har googlat men hittar inget vettigt svar.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej, det gör ingenting.

    Det finns ingenting som heter "för rent vatten". Bakteriesjukdomar får fisken mest för att man har dålig vattenkvalitet och vad gäller virus och parasiter så smittar de mellan fisk, dvs hamnar en smittad fisk i dammen riskerar man att de andra smittas.

    Men för rent vatten kan man aldrig ha.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Per/Haninge
      • January 2007
      • 285

      #3
      Har kört med filter och UV året runt i 3-4 år utan några negativa effekter.
      Vad effekten utav att köra UV vintertid kan jag dock inte svara på, vet inte vilka parasiter som överlever kylan ?
      Per/Haninge

      Kommentar

      • tuppen_ericson
        • November 2009
        • 33

        #4
        Nja det var kanske det att han fick ingen riktig biomassa i vattnet då han fyllde på nytt och satte igån uv direkt? Jag vet inte men det blev mycket sjukdommar i början. Tack för era svar då fortsätter jag ha igång mitt filter och hoppas mina guld klimpar mår bra.

        Kommentar

        Arbetssätt...