vardagsrums damm :>

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    vardagsrums damm :>

    Ah, seger!
    Äntligen fått klartecken av farsgubben att ha en damm i vardagsrummet.
    Awesome.

    Dock har jag inte direkt klurat ut hur.
    Någon här som har en inomhusdamm?

    Som jag ser det finns det 2 alternativ.
    Alternativ 1: Köpa en formgjuten plastdamm och bygga en ram runt som stabilitet.
    Alternativ 2: Få tag i/ Bygga en stor jäkla trälåda, kära ut dammformen ur frigolit och köra dammduk.

    Vad tror ni skulle funka?
    All we are, we are.
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    tagit lite mått nu på hörnan och den kommer ju inte bli stor.

    runt 150x150 (70 i höjd tror jag)
    Lutar stenhårt åt att snickra en låda.
    Måste bara ha lite tips och råd gällande hur den ska snickras ^^ (så att den håller liksom, rätt surt om det rinner ut 1500 liter i en hyresrätt)
    All we are, we are.

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      Snackat med ett par grabbar som har inneamma (och ovanjords utedammar)

      Och Rubbermaid tråg ska tydligen vara outstanding. Dom är ju gjorda för att vara vattenfyllda, ovan jord.

      Så denna: http://www.waresdirect.com/products/...ackURL=froogle beställs troligtvis efter nyår.

      Men jag har ändå några seriösa problem kvar.

      Nämligen vilka av mina nuvarande fiskar jag kan föra över till detta 1500 liters.

      Jag har:
      Neontetror
      Siamesiska algätare
      Ancistrus
      Leopardcory

      Neontetror och corys TROR jag inte ska vara några problem (angående risken att hoppa ur) Men de andra 2 är jag mer tveksamma till.
      Tanken är att lämna cirkus 20-30 cm mellan vattenyta och kant. Tror ni att det finns en stor risk att siameser/ancistrus hoppar ur om det är 30cm?

      Och hur många neoner tror ni man kan ha? Jag hoppas på iaf 40st
      All we are, we are.

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        #4
        vet inte hur högt de kan hoppa men jag hittade en gång en siames 1,5 meter ifrån en balja jag hade på golvet. Så hoppa kan de ju vet inte hur högt bara.

        Kommentar

        • MyrasHusse
          • May 2010
          • 1353

          #5
          detta kommer bli roligt att se en fortsättning på =) hoppas på massor med bilder när det börjar hända saker=)
          http://myraakita.blogspot.se/

          Kommentar

          • exiton
            • July 2009
            • 121

            #6
            Ursprungligen postat av roosterboy
            Snackat med ett par grabbar som har inneamma (och ovanjords utedammar)

            Och Rubbermaid tråg ska tydligen vara outstanding. Dom är ju gjorda för att vara vattenfyllda, ovan jord.

            Så denna: http://www.waresdirect.com/products/...ackURL=froogle beställs troligtvis efter nyår.

            Men jag har ändå några seriösa problem kvar.

            Nämligen vilka av mina nuvarande fiskar jag kan föra över till detta 1500 liters.

            Jag har:
            Neontetror
            Siamesiska algätare
            Ancistrus
            Leopardcory

            Neontetror och corys TROR jag inte ska vara några problem (angående risken att hoppa ur) Men de andra 2 är jag mer tveksamma till.
            Tanken är att lämna cirkus 20-30 cm mellan vattenyta och kant. Tror ni att det finns en stor risk att siameser/ancistrus hoppar ur om det är 30cm?

            Och hur många neoner tror ni man kan ha? Jag hoppas på iaf 40st

            tror inte dom hoppar över de nej.. Du kan väl ha iaf 1000 neontetror i de karet. Hur har du planerat att se fisken i en så stor dam när de är så små? Du kan väl ana att du har neoner om du har uppemot 1000 iaf..

            Hur är rummet ventilerat? har du inte täckglas etc så kommer du få ENORMT mkt fukt i rummet!.. Men berätta inte de för farsgubben där haha.
            nja ärligt så finns det väl egentligen inte så mkt nöje me den dammen om du inte skaffar fisk du kan se. Om du inte är en av dom som får ut nöje av att bara veta att de finns där då.
            Moderator @ mfksweden.se

            Kommentar

            • zteN
              • September 2009
              • 56

              #7
              Ursprungligen postat av roosterboy
              Och hur många neoner tror ni man kan ha? Jag hoppas på iaf 40st
              Kan bli lite trångt.
              Men annars går ryktena om att en het leverans med bland annat Lates Niloticus anlände till Göteborg idag. Härligt skimrande färg

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                Coolt projekt!

                Kommentar

                • O-Jonsson
                  • October 2010
                  • 262

                  #9
                  kan ju typ ha en miljon tetror där i

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    #10
                    ni har så rätt så rätt vackra människor. Blev lite förhastad. Dock så ÄR jag en sådan som finner gläje i vetskapen om livens existens
                    Dock så kom far med lite intressant input och han hade (daaamn him) rätt, som vanligt.
                    Dom... 4500 som jag räknade ut att detta skulle kosta är bättre att lägga på den dammen jag redan håller på att bygga i morsans trädgård. Räcker till att göra den jäkligt mkt bättre :P
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

                      #11
                      (sen så blev inte hyresvärden allt för glad i mina planer, men... screw her)
                      All we are, we are.

                      Kommentar

                      • O-Jonsson
                        • October 2010
                        • 262

                        #12
                        haha försvann detta projektet nu eller?

                        Kommentar

                        • roosterboy
                          • September 2010
                          • 1094

                          #13
                          nejnej, inte i nuläget iaf, men det läggs på is. Blir det pengar kvar efter det huvudsakliga dammbygget så kommer detta att göras.
                          Dock så blir det modifikationer. Det ska skäras ut och sättas dit en ruta, och det är inte säkert att den blir i vardagsrummet, den kan lika gärna ställas vid framsidan av huset, så att neonerna och siameserna (och corysarna) får ett sommar hangout :P Så det kommer att göras, dock blev det lite svårare nu när hyresvärden sa nej.
                          All we are, we are.

                          Kommentar

                          • O-Jonsson
                            • October 2010
                            • 262

                            #14
                            okej va bra vore kul att se

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Förslag på fisk som du kan ha i ditt super coola akvarium
                              4ögonfiskar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyr%C3%B6gonfiskar
                              super coola och passar bäst i ett öppet akvarium.
                              Finns på akvarielagret, föder levande ungar oxå super coola och snälla
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...