Ta in fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Silkisif
    • August 2009
    • 96

    Ta in fisk?

    Har tjugotal guldfiskar i damm utomhus, den är ungefär en meter djup. Borde jag ta in fiskarna under vintern?
    Hur gör ni?
  • Fishface
    • October 2010
    • 385

    #2
    Är dammen tillräckligt djup (minst 70 cm) och du har installerat utrustning så att den inte riskerar att frysa kan de flesta kallvattenfiskar som tex. guldfisk, guldid och koikarp gå kvar över vintern. De matas med energifoder som innehåller mycket kolhydrater och lite protein vilket är viktigt inför vintern och på våren.

    Fiskerna slutar äta vid ca 8 grader. Mata inte fisken under vintern.

    Tar du in fisken på vintern bör den gå ljust och temperaturen överstiga ca 12 gr så du kan mata även på vintern. Undvik att ha vattentemperaturen på 7-11 grader eftersom fisken då har svårare att tillgodogöra sig näring samtidigt som den förbrukar energi. Glöm inte att ha en liten pump eller luftpump som cirkulation och göra regelbundna delvattenbyten.

    Du kan göra som jag gjorde när jag skulle rädda pumpen under en installation av backgrund, hitta en balja, finns de som är runt 150 liter eller så, sätt fisken i källaren eller ett isolerat uterum, släng i en pump och kolla temperaturen, får inte blir för varmt.

    eller;

    Här är två metoder som fungerar för att övervintra fiskarna i dammen.
    1. För att hålla dammen isfri på en liten bit är en isstoppare kombinerad med en luftpump det bästa. Luftpumpen placeras torrt och svalt. Det finns även modeller som tål att stå ute och drivs med lågvolt. De medföljande syrestenarna placeras under isstopparen. Du får en ständig syretillförsel även när isen är tjock. Syretillförseln hjälper till att vädra ut sumpgaser och ger dina fiskar bra förhållanden även under kalla perioder.
    Isstopparen finns även i en lösning med en inbyggd pump.
    Denna metod fungerar bäst i de södra delarna av Sverige.

    2. En flytande doppvärmare är en lösning som garanterar en öppen vak i dammen. Doppvärmaren finns i två olika storlekar 100 eller 300W. Under kallar perioder när temperaturen är under 10 grader kan doppvärmaren frysa fast i isen, men det är alltid ett litet håll runt själva metalldelen av värmaren. Detta räcker för att ventilera ut gaserna från dammen. Doppvärmaren är tillverkad av titanstål som gör att den i praktiken är okrossbar. Den flyter på ytan med den medföljande frigolitbiten. Kombineras gärna med en luftpump eller mindre cirkulationspump så du får den nödvändiga cirkulationen.
    Lämplig till alla storlekar på dammar. Med en doppvärmare är du garanterad att du alltid har en öppen vak i dammen..
    Denna metod fungerar bäst i norra sverige.

    Kommentar

    • Fishface
      • October 2010
      • 385

      #3
      Gör inte som min granne, han låter fiskarna frysa till döds, sedan slänger han dem till våren och köper nya

      Kommentar

      • Silkisif
        • August 2009
        • 96

        #4
        Hur varmt kan de gå? De dog tyvärr förra året (ute), och vill absolut inte att det ska hända igen!

        Är lite inne på att flytta fiskarna över vintern, ha spa där de ev kan gå, om det inte blir för varmt. (haha, inte i badkaret då!)

        Tack för bra alternativ och beskrivningar!

        Kommentar

        • Fishface
          • October 2010
          • 385

          #5
          Jag hade tagit in dem, i Skåne ska vi få en vargavinter i år har de sagt, rekommenderar inte att damm fiskar stannar ute, synd om de dör.
          Flytta in dem men kolla värmen 10-23 grader.

          Kommentar

          • Silkisif
            • August 2009
            • 96

            #6
            Bor ju också i skåne, så de kommer nog spendera vintern inomhus

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Silkisif
              De dog tyvärr förra året (ute), och vill absolut inte att det ska hända igen!
              Förra året var extremt - jag har haft guldfisk utomhus i min damm i snart 20 år och förra året var första år som jag råkade ut för att guldfiskarna hade dött. Det berodde dels på den kalla vintren och dels på ett hål i presenningen som gjorde att vattennivån var för låg.

              Du bor i Sverige som har klimatzon 1 och då borde det definitivt räcka med att att ha en vak . Finns en slags "frigolitvak" i handeln som är billig och det bör räcka.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...