Damm - Svärdbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wolle1950
    • January 2010
    • 31

    #16
    Måste berätta en sak till eftersom du letar efter fiskar. För några år sen hade jag två bäcköringar i dammen.
    Det var väldigt intressant att titta på hur de sköt upp från djupet och tog små insekter i luften. Kunde sitta i timmar och titta. Ett under att de inte slog ihjäl sig när de landade på stenarna.

    Efter två år när de var c.a 15 cm blev de väldigt aggressiva mot alla andra damminnevånare. De gav sig på andra fiskar som var dubbelt så stora. Jag var tvungen att ta bort dem, de hamnade på grannens stekpanna.

    /Wolfgang.

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #17
      Kör på svärdbärare? Dom kommer föröka sig som atan under sommaren... Sen på vintern fångar du in några st förvarar inne.. och låter resten va klar... När sommaren är kommen så ser du ju om någon av dom resterande överlevt... om inte så ja vad gör det? i med dom du sparade så förökar dom sig osv osv ... funkar skit bra. Det gör liksom inget att fiskarna går bort under vintern.. Naturens gång helt enkelt.

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #18
        Öring är något jag funderat på faktiskt ^^
        Kommer antagligen bli som så att det blir ett övervintringskar, detta kanske ökar antalet fisksorter man kan ha, om man bara har dom i damm under sommaren?
        All we are, we are.

        Kommentar

        • Wolle1950
          • January 2010
          • 31

          #19
          Här bor mina dammfiskar på vintern.



          /Wolfgang.

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #20
            grymt fina koi... Blir alltid riktigt sugen på koi när jag besökt granskattehult (om du någon gång vart där) Speciellt de koppar/svarta koi...
            All we are, we are.

            Kommentar

            • ola sjödin
              • March 2005
              • 31

              #21
              Jag har testat en hel del olika firrar utomhus. Mest ciklider från södra Sydamerika men även en del "sällskapsfiskar". Svärdbärare har fungerat bra och klarat ner till 6 grader! Odessabarber har faktiskt (av misstag) blivit kvarlämnade i dammen över vintern och en av dem klarade sig sensationellt nog, trots att vintern är förhållandevis lång här i Piteå (Norrbotten). Gissningsvis var det en ren lyckoträff men det vittnar om att många akvariefiskar har en ganska bra förmåga att klara låg temp.

              Hemligheten med att lyckas tror jag ligger i tillvänjningen. De skall inte ha matats på någon dag och de måste släppas i när vattnet är varmt. jag har gjort det en solig junidag när vattnet är över 20 grader. Om dammen är någorlunda stor så sker tempändringar långsamt och fiskarna hinner med. Det är inte bara fiskens förmåga det handlar om, utan förmodligen även den bakterieflora de har i matspjälkningssystemet. Därför bör man inte utsätta dem för stora förändringar för snabbt. Det gäller inte minst när de skall in för vintern. Då får mina mellanlanda i baljor i garaget med ca 15 grader innan de kommer in i ett 20-gradigt akvarium som senare kan höjas ytterligare. Det bör dock ske över ca 2 veckor. OBS! Mata dem ej innan det är 20 grader varmt! Det är växelvarma djur som inte klarar matspjälkningen om det är för kallt.

              De fiskar som får bo utomhus blir otroligt vackra och växer rekordsnabbt.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Ursprungligen postat av Wolle1950
                Här bor mina dammfiskar på vintern.
                Snyggt. Hur stora är dina största guldfiskar? De ser ut att vara nästan lika stora som koiarna?
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Wolle1950
                  • January 2010
                  • 31

                  #23
                  Jag har inte mätt storleken på länge, men de största guldfiskarna är mellan 25 - 30 cm. De största Koierna är över 40 cm.

                  Kommentar

                  • Wolle1950
                    • January 2010
                    • 31

                    #24
                    Ursprungligen postat av roosterboy
                    Öring är något jag funderat på faktiskt ^^
                    Jag har hittat en gammal film på mina två bäcköringar i dammen. Gammal VHS-kamera och dålig sikt i vattnet.
                    Nu har jag större filter och glasklart vatten.



                    /Wolfgang.

                    Kommentar

                    • roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

                      #25
                      oh shit, man blir ju inte liiiiiite sugen alltså
                      All we are, we are.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...